פרשת המזל"ט

ההמלצה של מנדלבליט: הליך משמעתי נגד אורי אריאל

היועץ המשפטי לממשלה המליץ לנציב שירות המדינה לשקול לפתוח בהליך משמעתי נגד השר אורי אריאל בשל המזל"ט אותו העניק לראש ממשלת רוסיה ללא האישור הנדרש (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אריאל ומדבדב (צילום: פלאש 90)

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט המליץ לנציב שירות המדינה להעמיק את הבדיקה ולשקול לפתוח בהליך משמעתי נגד שר החקלאות אורי אריאל, על רקע החלטתו למסור את המזל"ט של משרד החקלאות לראש ממשלת רוסיה.

במכתב תשובה לתנועת אומ"ץ למינהל תקין כתב היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט כי המסוק נמסר שלא כדין, בלא קבלת האישורים הנדרשים ובלי בחינה של משמעויות הדבר.

על פי הדיווח של רשת ב', היועץ המשפטי ציין שהוא רואה בחומרה את התנהלותו של השר אריאל בפרשה.

כזכור, לפני כשלושה שבועות הגיע ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב לביקור בישראל במהלכו הגיע כדי לבחון חידושים בחקלאות במכון וולקני בבית דגן, לרגל ההסכם החקלאי שנחתם בין שתי המדינות. במהלך הסיור נתקלו אריאל ומדבדב במזל"ט. בזמן שמדבדב שיחק עם שלט המסוק, פנה אריאל למנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, ושאל אם הם יכולים לתת לאורח את המזל"ט במתנה. המנכ"ל השיב שכן. המתורגמן, שנראה כי הופתע מההתרחשות, שאל אם הם מעוניינים שיתרגם את השיחה למדבדב, והמנכ"ל בן אליהו השיב להפתעתו שכן.

לדברי גורמים שנכחו במקום, ניסו נציגי המכון לעכב את ההחלטה מבלי ליצור מבוכה מול מדבדב וביקשו לדחות את מסירת המזל"ט, אולם בסוף האירוע הוא נלקח על ידי שני מלווים במשלחת הרוסית מבלי שחוקרי המכון יכלו להיערך למסירתו ולהכין תחליף. מאוחר יותר התברר כי השלט והתוכנה של המזלט לא נמסרו לרוסים וחוקרי המכון מסרבים להעביר לרוסים את הציוד עד שיינתן להם מזל"ט חלופי.

על פי הדיווח, המזל"ט בבעלות מכון וולקני ונקנה מכספי מחקר שקודם בעקבות יוזמה של יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל. המחקר נועד לקדם עבודה חקלאית מדויקת יותר דרך שימוש במצלמות מיוחדות שבוחנות את השדות. מדובר בחקלאות שנועדה לפנות לצמח הבודד כדי להקטין את ההוצאות של החקלאים.

במסגרת קידום הנושא מכון וולקני נבחר לבצע כמה מחקרים ובאמצעות התקציב שקיבל עבורם גם רכש את אותו מזל"ט ב-200 אלף שקל. מדובר במזל"ט משוכלל במיוחד במשקל 16 ק"ג, עם כושר נשיאה של 2.5 ק"ג עבור מצלמות למשל. כלי הטיס הייחודי שנרכש ע"י המכון מסוגל לשהות באוויר שעתיים עם טווח פעולה עצמאי של 150 ק"מ.

במשרד החקלאות טוענים אמנם כי הדבר נעשה באישור גורמי המקצוע, אולם בפועל לדברי גורמים בקיאים בנושא, ההחלטה התקבלה באופן די שרירותי. כאמור בתום האירוע פשוט הגיעו שני גברים מהמשלחת הרוסית ולקחו את המזל"ט יחד עם ציוד המחקר שהיה עליו והטכנולוגיות הייחודיות שמפתחים במכון ואביזרים שונים. הכל פשוט עלה על המטוס הרוסי עם מדבדב ולמעשה שיתק את המחקר בארץ בנושא זה.

במשרד החקלאות טענו כי המשרד ירכוש "בתקופה הקרובה" מזל"ט חדש, אולם גם אם וכאשר זה יקרה יעברו עוד חודשים רבים עד שיוכלו החוקרים להמשיך במחקר שלהם שכן מדובר בכלי טיס המחייב רישום (מספר זנב) ברשות שדות התעופה כדי שיוכל לטוס. לטענת החוקרים במכון העלויות של הרחפן בתוספת הטכנולוגיות והזמן היקר שהלך לאיבוד הן עולות על 200 אלף ש"ח.

יצוין, כי בעוד שהעיתונות הרוסית דיווחה על מתן המזל"ט כמתנה למדבדב, בהודעות לעיתונות שהוציא משרד החקלאות הדבר לא הוזכר כלל וככל הנראה העדיף השר אריאל שלא להבליט את נושא המתנה החפוזה שעוררה כאמור סערה תקשורתית רחבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר