ה"מדף" מתערער

תמונות חדשות חושפות את הסדק המדאיג באנטארקטיקה

ההשלכות מהמתרחש לאחרונה בקוטב הדרומי - בהן עליית מפלס מי הים, גם באזורים מיושבים באוכלוסיה אנושית - עלולות להיות הרסניות לדעת החוקרים הדאוגים (מענין, בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הסדק המדובר (צילום: מתוך @NASA בטוויטר)

תמונות חדשות שפרסמה לאחרונה נאס"א, סוכנות החלל האמריקנית, חושפות את מצבו העגום של מדף הקרח המכונה בפי החוקרים 'Larsen C', שנמצא על סף התנתקות בשל סדק באורך 130 קילומטרים שנפער בו.

החשש הגדול של המדענים, הוא שהסדק שיוביל לניתוק המדף הנוכחי, יגרור עליה של מספר סנטימטרים בגובה פני הים - מה שעלול להיות קריטי במיוחד לאזורים הסמוכים לקו החוף, בהם גם מיושבים באוכלוסיה אנושית.

בתמונה נצפה קטע חדש בסדק שהולך ונפער, ברוחב כ-90 מטרים. לפי המדענים, לכשהסדק יחצה את מדף הקרח לכל האורך, ההתנתקות תיצור קרחון עצמאי בגודל ענק - וזה צפוי לקרוב בעתיד הלא רחוק.

כבר במהלך העשור הקרוב זה צפוי להתרחש, וכך יווצר הקרחון הגדול והמשמעותי ביותר ביבשת מאז שנת 2000. הסדק המדובר הלך ונפער במהירות שיא, בעיקר בין החודשים מרס לאוגוסט השנה. הגורם לכך, היא עלייה בטמפרטורות האוויר והים באזור.

יצוין, כי בעבר כבר אירעו התנתקויות דומות: לפני כ-20 שנה, בשנת 1995, ניתק מדף הקרח Larsen A ולפני כ-15 שנה ניתק ה-Larsen B.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר