מצוקת הדיור

שטחי ענק בעיר ירושלים עומדים נטושים

שטח בו ניתן לבנות כ-3000 יחידות דיור, נטוש ואינו נמצא בשימוש כשהחוק מאפשר לבעלי נכסים להותיר שטחים גדולים ללא שימוש כמעט מבלי לשלם עליהם ארנונה (חדשות בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מלון פנינת דן השומם (צילום: ויקימדיה)

מחירי הדיור לא מפסיקים לטפס כשאח הסיבות המרכזיות היא מצוקת הדיור והמחסור בבנייה חדשה במיוחד בערים צפופות דוגמת ירושלים. אך מתברר כי מדובר במצוקה שמוזנת גם מכך ששטחי ענק בתוך העיר פשוט נטושים מבלי שימוש.

אחת הדוגמאות לכך הוא מלון פנינת ירושלים שנמצא במיקום מעולה ליד ממילא, הכותל מערבי ומרכז העיר ונטוש כבר כמה שנים, בעלת הבית מתגוררת בצרפת והחוק מאפשר לה להשאיר את כל השטח הזה ריק עד שתמצא עסקה טובה למכירה.

על פי בדיקת 'חדשות 2', יש בירושלים בלבד לא פחות מ-415 אלף מ"ר נטוש, כשבמקומם אפשר לבנות כ-3000 דירות.

לפי החוק, לבעלי הדירות הנטושות יש פטור כמעט אוטומטי מארנונה ל-3 שנים, ולאחר מכן הארכה של 5 שנים נוספות. רק אחרי 8 שנים שבהן עומד המבנה הנטוש ריק, בעלי הנכסים מתחילים לשלם ארנונה, אלא שגם אז - בתעריף הנמוך ביותר, כ-60 אגורות למ"ר לשנה.

בנוסף, על פי נתוני עיריית ירושלים, ברחבי הבירה מצויות כ-9,000 דירות המוגדרות "דירות רפאים", כלומר דירה בבעלות תושבי חוץ שאין בה שימוש לפחות 9 חודשים במהלך השנה. העירייה מזהה דירה כזו על בסיס בחינת חשבונות החשמל והמים החודשיים. דירות הרפאים מעלות את מחירי הדיור באופן משמעותי לא רק בגלל שהן נמצאות ריקות אלא גם בגלל המחירים הגבוהים שמוכנים לשלם העשירים שמגיעים שבוע בשנה לישראל ובכך הם מעלים משמעותית את מחירי הדירות בבירה.

עד לא מכבר, ובאופן שכמעט לא ייאמן, אותם בעלי דירות זכו לפטור מארנונה או שילמו ארנונה מינימלית. רק בחודשים האחרונים אישרה העירייה את הכפלת הארנונה על דירות רפאים, במהלך שיזם סגן ראש העיר עופר ברקוביץ', כשהמטרה היא להגדיל את היצע הדירות בעיר, בעיקר לצעירים ומשפחות.

גם בכנסת מנסים להתמודד עם תופעת ה"נכסים הנטושים", אלא שהחוק שיזם ח"כ רועי פולקמן (כולנו) שמחייב להטיל ארנונה על נכסים כאלו תקוע בוועדת הכספים של הכנסת, ופתרון לא נראה באופק.

בדו"ח שפורסם לאחרונה, קבע מבקר המדינה כי "טיפול הרשויות המקומיות במבנים שאינם בשימוש הוא לקוי".

"נכסים שאינם בשימוש הופכים למפגע סביבתי, תברואתי, בטיחותי וחברתי והם מטילים נטל כלכלי על הרשויות המקומיות ופוגעים בהתפתחות המרחב העירוני ובניצול היעיל של משב הקרקע המצוי בחוסר", קבע המבקר. "התגלו ליקויים באופן שבו רשויות מקומיות מעניקות פטור מארנונה לנכסים שאינם ראויים לשימוש. כמו כן, התגלו ליקויים באופן טיפולן במפגעים שנוצרו בסביבת מבנים שאינם ראויים לשימוש ומבנים שבנייתם טרם הושלמה והם במצב של שלד בניין שנים רבות", התריע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר