הכרעה: האם גרוש וגרושה יכולים לגור באותו משק?

לפני מספר חודשים בית המשפט אישר הסכם גירושין בין בני זוג שלפיו שניהם יישארו לגור במשק שבבעלותם. כשהגיעו לאחר מכן להתגרש בבית הדין הרבני, הם נתקלו בבעייתיות הלכתית (משפט)

עו"ד אלי אביב | כיכר השבת |
בעיות הלכתיות בפרודים הגרים באותו משק. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בני זוג שהיו פרודים תקופה ממושכת חתמו לפני מספר חודשים על הסכם גירושין שלפיו משק במושב בדרום הנמצא בבעלותם ימשיך לשמש את שניהם, כך שהאישה תחזיק בחלק הקדמי של המשק הכולל בית מגורים וסדנה, והבעל יוכל להשתמש בקרוון הנמצא בחלק האחורי. ההסכם אושר בבית המשפט למשפחה וניתן לו תוקף של פסק דין.

לאחר מכן פנו בני הזוג לבית הדין הרבני בבאר שבע על מנת שיסדר את הגט ביניהם. הרב אברהם צבי גאופטמן הבהיר להם כי מבחינה הלכתית יש בעייתיות בהמשך מגוריהם באותה משק לאחר סידור הגט, אך הם השיבו כי "שניהם קשורים מזה שנים ארוכות למושב ואינם מוכנים לעזוב אותו".

הם הוסיפו כי מנהל מקרקעי ישראל לא מאפשר חלוקה של הנחלה לשניים ולא הייתה להם ברירה אלא להגיע לפתרון של השימוש המשותף. הצדדים הציגו לבית הדין תמונות הממחישות את המרחק הרב בין הבית בו גרה האישה לבין הקרוון בו גר הבעל והדגישו כי בין שני המבנים מפרידה גדר חיה של צמחייה.

לא היה מאשר

הרב גאופטמן הבהיר כי מקור האיסור על מגורים של גרוש וגרושתו באותה שכונה או באותה חצר במסכת כתובות בגמרא, והוא נובע מהחשש שההיכרות העמוקה ביניהם בצירוף הסמיכות הפיזית תוביל אותם לקיים ביניהם יחסים אסורים.

הדיין הוסיף כי לכאורה ניתן היה לקבוע כי המשק המדוברת שונה מ"חצר" שכן היא אינה מוקפת גדר ובין שני חלקיה מפריד מרחק לא מבוטל. ואולם, מאחר שהמעבר בין שני חלקי המשק לא מצריך יציאה ל"רשות הרבים" קבע הדיין כי בכל זאת המקרה דומה למגורים בחצר משותפת, האסורים על פי ההלכה.

עוד ציין הדיין כי קיימת בעייתיות בכך שהצדדים יישארו בעלים משותפים של המשק לאחר גירושיהם לנוכח ההלכה הקובעת שיש להימנע מכל שותפות ממונית בין גרוש וגרושתו.

בנסיבות אלה הסביר הדיין כי אם הסכם הגירושין היה מגיע לפתחו של בית הדין, הוא לא היה מאשר אותו בצורתו הנוכחית.

עם זאת, קבע הדיין, מאחר שההסכם כבר אושר בבית המשפט, ולמרות שבעיקרון לא ראוי שבית הדין יאפשר לצדדים להגיע למצב בו הם חיים בניגוד להלכה, עדיין בשל הפירוד הממושך הימנעות ממתן גט עלולה להוביל ל"תקלות חמורות יותר".

עוד התחשב הדיין בכך שלפי חלק מהפוסקים איסור המגורים באותה חצר חל רק כשהגרושה נישאה מחדש ובכך שהמשק אינו מגודר והמרחק בין מגורי הבעל למגורי האישה הוא כמאתיים מטרים.

בנסיבות אלה אישר הדיין את סידור הגט אך הדגיש כי יש להזהיר את הצדדים שלא יגיעו לידי ייחוד.

  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין

עורכי דין גירושים • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עורך דין אלי אביב עוסק בדיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר