אאא

יום ד', העיר אירביל בחבל הכורדי בעיראק. את האולם גודשים מאות דוברי ערבית וכורדית. חלק מהגברים חובשים כיפה והנשים כיסויי ראש. במבואות האולם תלויים ציורים ותמונות המציגים יהודים בשלל תמונות מחיי היום יום ומבתי הכנסת והאולם עצמו מלא בדגלי ישראל וסממנים יהודים. מביט מן הצד היה בטוח שהגיע לכינוס יהודי כלשהוא, אבל לא, מדובר בכנס שרוב משתתפיו מוסלמים.

בתוככי עיראק התכנסו המוני אנשים לציין את יום גירוש יהודי ארצות האיסלאם לפני כ-71 שנה. את הכנס כיבדו מכובדים מחמש הדתות הרשמיות בכורדיסטאן - יהודים, מוסלמים, נוצרים, יזידים וזורואסטרים.

אחד הנואמים באירוע (מתוך פייסבוק)
אחד הנואמים באירוע (מתוך rudaw.net)
הגדלה

לאחר שהאורחים תפסו את מקומם והודלקו נרות בחנוכייה עתיקה, פתח את האירוע מנהל המחלקה לענייני יהודים שאהרזאד ממשאני. הוא סיפר לנוכחים על אירועי הפרהוד בעיראק, על הרציחות, הגירושים, שלילת הזכויות והדה לגטימציה שעשו הערבים בעיראק ליהודים בתחילת שנות הארבעים בהשפעת הנאצים.

אחריו עלה קצין אמריקאי המוצב באיזור וייצג את הקהילה הנוצרית. הקצין האמריקאי אמר לנוכחים כי "ההיסטוריה של עיראק היא גם ההיסטוריה של העם היהודי. העם היהודי שיחק תפקיד מוביל בכל התחומים בחברה העיראקית ועזר להפוך את עיראק למה שהיא היום".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חדשות' ותישארו מעודכנים

(מתוך פייסבוק)
(מתוך rudaw.net)
הגדלה

"עיראק איבדה את הגיוון ואת היכולת לחיות בשלום עם שכנים שלא מאמינים כמותם לא עם הגעת דאעש לאיזור, אלא לפני 71 שנה כשהיהודים גורשו ממנה" אמר הקצין, "אני מעודד מכך שהקהילה היהודית שמילאה תפקיד ב-2,600 שנות ההיסטוריה של עיראק חוזרת לאיזור כורדיסטן העיראקית" סיים לקול תשואות הנוכחים.

בשנים האחרונות, ממשלת כורדיסטן האוטונומית תומכת במדיניות של תחייה יהודית באמצעות מינוי של נציג יהודי במשרד הדתות הכורדי. באזור מתגוררים מוסלמים רבים בעלי שורשים יהודיים ובכלל, העם הכורדי שואב השראה רבה מסיפור התחייה היהודי. במסגרת יחסים אלו מתקיימים שיתופי פעולה עם הקהילות היהודיות - כורדיות בישראל ובעולם.

(מתוך פייסבוק)
(מתוך rudaw.net)
הגדלה

בסיום האירוע נראו ביציאה מהאולם מספר גברים חובשי כיפה שעומדים ללא חשש. אחד מן הנוכחים, קאק מנצור, שסבו היה יהודי אבל הוא עצמו מוסלמי, אמר לנוכחים כי הוא נוהג לחבוש כיפה כמחווה לסבו היהודי ולשכניו היהודים שהיו ואינם.