ניתוץ "הכותל הרפורמי"

כן יאיר, זו סיבה לגאווה // מאמר מערכת

זוהי מדליה שאנו עונדים על חזנו כאות כבוד: ניפוצו של מתווה "הכותל הרפורמי" עד למסמוסו הסופי בקונצנזוס חרדי מוחלט, שאף ראש הממשלה אולץ לאמצו. תשובה ליאיר לפיד (מאמר)

מערכת כיכר השבת | כיכר השבת |
יו"ר 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

"מתווה הכותל אושר בממשלה על דעת המפלגות החרדיות - אחרי זה קמו החבר'ה ב"כיכר השבת" והקימו מהומה והממשלה נבהלה וחזרה בה", אמר אמש (שני) חבר הכנסת יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד, בראיון רדיופוני למשה גלסנר ב'קול ברמה', והוסיף: "אני לא יודע אם הם גאים בזה או לא", כשהוא מתייחס כמובן לחשיפת "כיכר השבת" את המתווה שכונה "הכותל הרפורמי", חשיפה שגרמה לביטול התכנית המבישה, טלטלה את המערכת הפוליטית והדיה עדיין מתגלגלים במסדרונות, כאן וברחבי העולם היהודי.

כידוע, כפי שהיטיב לפיד לתאר, במשך חודשי החורף הארוכים של השנה הקודמת גובש, בסתר, במעורבות עמוקה של בכירי המפלגות החרדיות, המתווה המדובר שיניח את דעתם של כל הצדדים המעוניינים בשליטה בכותל: החרדים מזה ובג"ץ/הרפורמים מזה.

האתר אליו נשא העם היהודי עיניים מצועפות לאורך הדורות, עמד כמוצר עובר לסוחר בין תגרנים בשוק. אף שהמפלגות החרדיות טענו - ובצדק - לדאגה כנה שמניעה אותן בניסיונותיהן העיקשים לעצור את ציפורני הרפורמים מלהינעץ במקום המקודש, השורה התחתונה היא שקבעה, והיא היתה בעייתית בלשון המעטה: רשימת הישגים בלתי ניתנת לעיכול של הרפורמים ובני מינם.

לפיד: "הממשלה נבהלה מ'כיכר השבת'" (באדיבות 'קול ברמה')

ביום חמישי, ב' באדר א' תשע"ו, הטיל "כיכר השבת" פצצה: רשימת ההישגים המלאה, החבויה, של כת הרפורמים וחבר מרעיהם - כניסה משותפת למתחם הכותל המערבי ול'קשת רובינסון' המשמשת כ"כותל" שלהם; הגדלת הרחבה הייעודית עבורם והגבהתה לגובה אחיד עם הרחבה המוכרת לכולנו; קבלת תקצוב שנתי שוטף מעוגן בחוק ועוד ועוד, ובעיקר ההכרה הראשונית באופן רשמי שיקבלו הרפורמים ממוסדות המדינה.

כפי שנודע, הישיבות האינטנסיביות בהן גובש המתווה המסעיר, נערכו בהשתתפותו הפעילה של אביחי מנדלבליט, מי ששימש אז כמזכיר הממשלה ומכהן כיום כיועץ המשפטי לממשלה. הפגישות היו מרתוניות וצפופות, כשהסכנה ברורה, והיא שאכן עמדה נגד עיני הנציגים: פסק דין של בית המשפט העליון שיכפה את חלוקת הכותל, המערבי, בין העם היהודי לבין המבקשים להחריבו. זהו הסדין האדום שהתנופף כל העת מול החרדים.

אך המחיר, הו המחיר. הוא היה יקר, קשה ובלתי נסבל לחלוטין. והראיה - כשהמידע שנחשף ב"כיכר השבת" בכמה פעימות, הונח על שולחנם של גדולי ישראל, הם הורו: לסגת. תחילה אלו היו קולות בודדים אך לאחר מכן הם הפכו להחלטות רשמיות בכינוסים דחופים של מועצות הרבנים שקבעו, כי אין מקום לפשרה שכזו במקום בו פועם הלב של האומה כולה. בהמשך אף נחשפה חוות הדעת המשפטית שהונפקה לבקשת מועצת הרבנות הראשית, השוללת מכל וכל את תקפו של המתווה.

לא לחינם עלו ובאו, בהתכנסות מיוחדת, בכירי כתות הרפורמים מכל רחבי העולם, לחגיגת ניצחון על הישגיהם ההיסטוריים - שהיום כבר הפכו לאות מתה, ללא הקמת מצבה.

את דבריו של יאיר לפיד - החוזר ועולה לראיונות עומק בתחנות הרדיו החרדיות - אודות יחסו החם למסורת ישראל, לא ניתן לבטל בהינף יד כציניות פוליטית גרידא, אף שגם היא אכן מעורבת בהם, כי 'שכר שיחה נאה' יש שם בכל מקרה. אבל כן, יאיר. התגייסנו - תוך שמירה על סטנדרטים עיתונאיים מקצועיים, כרגיל - לניתוץ הלגיטימיות של הפשרה המכאיבה והחותכת, עד למסמוסה הסופי.

ועל כך גאוותנו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר