"לא יכול לסבול את התופעה הזו"

גפני: "תקציב שירותי הדת - חייב להשתנות. לא אתפשר"

במהלך דיון בוועדת הכספים על תקציב המשרד לשירותי דת, בלטו לעין כל התסכול והזעם על אפליית שירותי הדת בישראל. יו"ר הוועדה גפני הצהיר כי לא יתפשר בנושא עד שהתקציב - ישתנה (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
ח"כ משה גפני (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

"תסכול וזעם", כך אפשר לסכם את דיון ועדת הכספים שעסק היום (שלישי) בתקציב המשרד לשירותי דת. יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני והשר דוד אזולאי תקפו את האפליה לרעה של שירותי הדת בישראל.

במהלך הדיון אמר ח"כ גפני: "אנחנו לא מצליחים לשבור את תקרת הזכוכית של תקציבי שירותי הדת למרות שאנשים נזקקים לשירותים אלו, לא פחות משירותים אחרים. זה חייב להשתנות. לא אתפשר על-כך".

אזולאי הוסיף ואמר כי "אנחנו כל הזמן מתייעלים אך לא מקבלים תמורה עבור ההתייעלות. המדינה חסכה כסף רב במשך שנים עקב צמצום שירותי הדת והפחתת תקנים. עתה, נדרש שהכסף יוחזר לפחות בחלקו על-מנת להעמיד מערכת שירותי דת ראויה".

גפני סיפר בדיון: "מביקורים שקיימתי במשרדי הרבנות הראשית ובבתי דין, נחשפתי למציאות קשה של מקומות שאינם ראויים למתן שירות לאזרח, הדבר לא דומה לאף תחום אחר ובכוונתי לפעול לשינוי המצב הזה. ניכר ששירותי הדת הם בתחתית המדרג בסדרי העדיפויות של האוצר".

אזולאי: "במשך שנים המדינה חסכה כסף רב על חשבון תקציבי שירותי הדת". לדבריו: "אנחנו רוצים לקדם עוד דברים רבים ולשפר את השירות לאזרח, כמו לנתק את המשגיח בתחומי הכשרות מן המושגח וכד', אך נדרשים לכך תקציבים ותקנים. רוצים להוסיף רבנים בהתיישבות אבל איך רב יבוא להתיישבות כשהוא מקבל 5,000 שקל?!".

"במערכת המשפט הדבר הזה לא היה קורה", אמר אזולאי, "אבל כאן כן, כי זה שירותי הדת היהודיים ובזה מותר לפגוע. גם תקציב המקומות הקדושים מגוחך ועומד בסה"כ על 10 מיליון שקל. מצד שני עומדים להשקיע מאות מיליוני שקלים בהקמת מתחמי קבורה רווייה, דבר שאנו יודעים כבר היום שייכשל, בעוד יש פתרונות אחרים, והכל בטענה שאין קרקעות. שיפסיקו לתקוף את שירותי הדת, אנחנו מתייעלים אך לא מקבלים תמורה".

מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עודד פלוס, הוסיף: "מנסים לפעול מול משרד האוצר אף שהגענו לסיכום תקציביל-2017-2018, אך הוא לא מספק אותנו. עובדי שירותי הדת הם בתחתית השכר בשירות המדינה".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) טענה בדיון: "אני רוצה שמערכת בתי הדין תיתן את שירותי הדת במקומות שהיא צריכה לתת וכדי לתקן את המערכת צריך להחזיר את אמון הציבור במערכת. אך איך ניתן לבוא לבקש תמיכה ועוד כסף כאן בבית הזה כשמבטלים גט או גיור רטרואקטיבית לאחר שנים.

"מעבר לזה, בנושא השכר חסר איזון, מעלים את שכר היו"רים במועצות הדתיות אך העובדים נותרים עם שכר נמוך מאוד, הבלניות, המשגיחים ואחרים. נדרש יותר ייצוג הולם של נשים במועצות הדתיות ובכלל, השיח בענייני ההלכה צריך להשתנות ולהיות ידידותי יותר והמערכת צריכה להיות יותר מאירת פנים".

רפרנט תקציבים באגף תקציבים באוצר, יובל טלר, אמר כי בנושא פערי השכר ברבנות לעומת משרדי הממשלה: "ברבים ממשרדי הממשלה יש שונות בנושא השכר נוכח הסכמים נפרדים שהם השיגו לעובדיהם. בכל מקרה, ככל שהמשרד והרבנות יגיעו להסכמות עם אגף השכר באוצר, אגף תקציבים יילך עם ההסכם שיושג. אנחנו לא מתעסקים בנושא השכר". יתר תשובותיו בנושאים שהועלו בדיון הותירו את השר ואת חברי הכנסת לא שבעי רצון".

גפני דרש בסיום הדיון: "לתקצב את שירותי הדת בדיוק באותו אופן שבו מתקצבים את כל יתר התחומים. אין כל סיבה שתהיה דיפרנציאליות ושהנטל דווקא בתחום שירותי הדת ייפול על הרשויות המקומיות שנדרשות לתקצב את המועצות ב- 60% רשות, 40% ופחות מכך האוצר, בעוד שבחינוך למשל, האוצר מתקצב 75%.

"לא אסבול יותר את הדבר הזה, למה שונים שירותי הדת מתחומי החינוך, הרווחה, התחבורה וכל נושא אחר?! התחייבו בפניי לפני התקציב הקודם כי בתוך שנה עד שנתיים אופן התקצוב יושווה לשאר התחומים. אלא ששירותי הדת הם בתחתית המדרג ורוצים גם לשסות את השלטון המקומי בשירותי הדת. לא יכול לסבול עוד את התופעה הזו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר