בית הדין חשף כת פוליגמית דתית

המקובל שכנע והצעירה נישאה באישון לילה לגבר נשוי

צעירה בת 20 שוכנעה בידי מקובל להתחתן עם גבר נשוי ואב ל-10 ולשמש כאשתו השנייה. בית הדין התערב - לאחר שהמקרה חשף כת פוליגמית דתית דרכה נישאו צעירות רבות והיא קיבלה גט (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שלומי כהן)

חמש שנים לאחר שנחשף ב"כיכר השבת" ובאתר "סרוגים", דבר קיומה של ארגון "הבית היהודי השלם" המעודד נשיאת נשים רבות לגבר אחד, בית הדין הרבני חשף את הכת בעקבות צעירה שנישאה לגבר נשוי.

לשולחנם של דייני בית הדין בתל אביב הגיע לאחרונה סיפורה המוזר של בחורה צעירה שביקשה להשתחרר מ'קשר ביגמי' עם אדם נשוי ואב לעשרה ילדים המשתייך לקבוצה דתית הדוגלת בריבוי נשים, כאשר המקרה שלה חשף בפני בית הדין את הכת, דרכה נישאו צעירות רבות לגברים נשואים.

נשיא בית הדין הרבני הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף פרסם פסק הלכה מיוחד ובו קבע שאסור בתכלית לשאת אישה נוספת בלא היתר בית דין בנסיבות מאוד מיוחדות, וקרא "לכל אחד מאחינו בית ישראל, שמי שידוע לו על מקרים ומעשים כאלה, של אינשי דלא מעלי, המקדשים ונושאים נשים אשר לא כדת ללא רישום כדין ברבנות מוסמכת, שיודיעו על כך לביה"ד הרבני במקום מגוריהם, ולמצוה רבה יחשב, לשמירת קדושת כרם בית ישראל".

חתונה באישון לילה

הסיפור החל כאשר בבית הדין הרבני האזורי בתל אביב התייצבה לפני כשבוע בחורה בת 20 מרקע מסורתי אשר בשנים האחרונות התחזקה והתקרבה לדת וכיום מנהלת אורח חיים חרדי. הצעירה הגיעה לבית הדין בליווי ראש המדרשה בה היא לומדת ושטחה את בקשתה להצילה מעגינות.

לדבריה, כמו יתר חברותיה היא הופנתה למשפחה מלווה ותומכת כשאבי המשפחה הוא איש חינוך ואב לעשרה ילדים. היא יצרה קשר קרוב עם שני בני הזוג, שהתה אצלם בשבתות, והרגישה כבת ביתם לכל דבר ועניין.

לאחר חצי שנה של היכרות, בעל המשפחה הציעה לה להינשא לו כאשר האישה הראשונה תומכת ומעודדת את העניין. בני הזוג הסבירו לבחורה שהם שייכים לקבוצה בשם "הבית היהודי השלם" הדוגלת בריבוי נשים והם רואים בכך "ערך עליון עד כדי קרוב גאולת ישראל".

כדי לשכנע את הבחורה הצעירה לקשור את גורלה כאשתו השנייה של הגבר, הם הפגישו אותה מספר פעמים עם 'מקובל' מאזור המרכז ששכנע אותה ששורש נשמתה קשור לשורש נשמתו של האיש הנשוי ושלכן "טובתה מחייבת להינשא לו כאשתו השנייה".

הפרויקט של האיש ואשתו עלה יפה ובחודש אלול האחרון, באישון לילה ולאחר אמירת סליחות, קידש האיש את העלמה הצעירה בפני שני עדים, באופן פרטי אבל כדת משה וישראל, תוך מגמה שאירוע גדול יותר ייערך לאחר מספר ימים ושהצעירה תעבור להתגורר עמו ועם אשתו.

נאסר על האיש להטריד את 'אשתו השנייה'

לאחר טקס הקידושין נמלכה האישה בדעתה, הבינה כי טעתה וחשפה את הסיפור בפני קרובי משפחתה. קרובי המשפחה שכנעו אותה לסגת מהרעיון של אישה שנייה לאדם נשוי עם עשרה ילדים אך במקביל הסבירו כי נוכח העובדה שהאיש קידש אותה - עליה להסדיר את מעמדה האישי בבית הדין.

בשבוע שעבר הגיעה הבחורה לבית הדין הרבני בתל אביב והיא הופנתה להרכב הדיינים שכלל את האב"ד הרב שלמה שטסמן, הרב אייל יוסף והרב עידו שחר.

בית הדין שמע את הסיפור והחליט לפעול במהירות - תוך שהוא קובע דיון אליו זומנו האיש המקדש, רעייתו ואם ילדיו וכן העדים של טקס הקידושין. בית הדין אף הוציא צווי עיכוב יציאה מהארץ כנגד המעורבים בפרשה ואף צו הגנה אשר אסר על האיש להטריד בכל דרך את 'אשתו השנייה'.

בדיון שהתקיים לפני כשבוע בבית הדין התברר שהאיש שייך לקבוצה הדוגלת בריבוי נשים ושאף מפעילה אתר אינטרנט בשם "הבית היהודי השלם" המעודד ריבוי נשים המביא פסקי הלכה התומכים כביכול בפוליגמיה. בית הדין הבהיר לאיש ולעדים את חומרת המעשה מהבחינה ההלכתית ומההיבט הפלילי.

תחילה ניסה האיש לשכנע את בית הדין שמעשיו ראויים, אך נוכח עמדתו התקיפה של בית הדין שהסביר לו שיתכן ויש לדון בכפיית גט כיוון שקידש את האישה בתחבולות וברמאות הסכים האיש לגרש את 'אשתו השנייה' במקום ולאלתר.

הרב יצחק יוסף: "אוי לנו שכך עלתה לנו בימינו"

בעקבות המקרה וגילוי התופעה, פרסם נשיא בתי הדין הרבניים פסק הלכה מיוחד ובו כתב כי "בעת האחרונה נודע לי על על קיומה של קבוצת אנשים, הנתמכים בידי אנשים הנקראים "רבנים" "דיינים" ואף "מקובלים", המגלים פנים בתורה שלא כהלכה, ובפרט בתורתו של מרן אאמו"ר זצוק"ל, ומפיצים דעה כוזבת שכביכול הותרה הרצועה, ובזמן הזה מותר ואף מצוה על איש הנשוי לאשה כדת משה וישראל, לשאת אשה נוספת. אנשי הקבוצה פונים לאנשים ונשים באמצעות כלי התקשורת השונים, תחת השם "הבית היהודי השלם", ומשדלים את האנשים לשאת אשה שנייה, ומפתים את הנשים בשפת חלקות להינשא לאיש נשוי, באמרם כי אין בכך כל בושה, ואדרבא זהו מעשה נאצל שמקרב את הגאולה, ומחזק את קדושת עם ישראל, ועוד דברים חמורים שאין להם שורש וענף, והמנוגדים לדעת תורה".

עוד הוסיף הגר"י יוסף וציין כי "אנשי הקבוצה מבטיחים למי שילך בדרכם "היתר" שיקרי מבית דין, ייעוץ משפטי ועוד. אוי לנו שכך עלתה לנו בימינו, שמסלפים דברי אלוקים חיים, ומתירים חרצובות לשונם לדבר שווא ושקר, ועוד בשמם של גדולי ישראל הקדמונים כרבותינו הגר"א והיעב"ץ, ועוד מגדולי האחרונים, ובשמו של מרן זצוק"ל וקדושים אשר עמו". בפסק הדין הובאו מקורות רבים המוכיחים ומנמקים את איסור היהדות כיום על אישה שנייה ובסופם נכתב כי "והנה הדבר פשוט ואינו צריך לפנים, שאסור לאיש הנשוי לאשה כדת משה וישראל, לשאת אשה אחרת על פניה ללא היתר של בית דין רבני מוסמך".

נשיא בתי הדין הרבניים הרב יצחק יוסף שיבח את בית הדין הרבני בתל אביב ש"אלמלא התערבותו המהירה, היתה הנערה - שהתפקחה בינתיים - נותרת עגונה, תלויה בחסדיו של האיש שקידשה כדת משה וישראל, ותבע בתוקף במשך כמה חודשים לשאת אותה לאשה".

גם השר לשירותי דת, דוד אזולאי, שהפרשה נחשפה לפניו בביקור פתע שערך יחד עם מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, לפני כשבוע בבית הדין בתל אביב שיבח את פעולתו המהירה והתקיפה של בית הדין. השר אמר כי יש להתייחס בחומרה למקרים של ריבוי נשים בניגוד לדין.

פסק ההלכה של נשיא בתי הדין הרב יצחק יוסף
פסק ההלכה של נשיא בתי הדין הרב יצחק יוסף
פסק ההלכה של נשיא בתי הדין הרב יצחק יוסף
פסק ההלכה של נשיא בתי הדין הרב יצחק יוסף
פסק ההלכה של נשיא בתי הדין הרב יצחק יוסף
פסק ההלכה של נשיא בתי הדין הרב יצחק יוסף
פסק ההלכה של נשיא בתי הדין הרב יצחק יוסף

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר