פרסום ראשון

תופעה חדשה בעולם הישיבות: נשים מועסקות כ"רשמות"

"כיכר השבת" חושף: ישיבות החלו להעסיק נשים כ"רשמות". "הופתענו לקבל שיחה מרשמת" מספר הורה. גורם העוסק בתחום דווקא תומך: "בדורנו לנשים יש השפעה - לא פחות מהגברים" (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילומים: יונתן זינדל ונתי שוחט - פלאש 90)

הסערה סביב פיצוץ הרישום לישיבות הקטנות בבני ברק שנחשפה היום (רביעי) ב"כיכר השבת" - כאשר התחרות הולכת וגוברת ומביאה בחורים לסגור בחשאי כבר בחודשים אלו על מקום הלימודים בשנה הבאה בניגוד להוראת גדולי הדור - מעוררת הדים וביקורת נוקבת על התופעה, כאשר רבים מאשימים את ה"רשמים" כמי שהביאו לתחרות הקשה שגורמת לכך.

הערב, חושף "כיכר השבת" כי במסגרת הקרב על גיוסם של התלמידים לישיבות הקטנות, מופעלות לראשונה באופן רשמי גם "רשמות" - הווי אומר, נשים בשכר שתפקידן להשפיע על האמהות של הילדים ולשכנע אותן לשלוח את הילד לישיבה קטנה ספיציפית - זו שהן גויסו לעבוד בעבורה.

לדברי גורם המעורה בפרטים, החידוש נוצר אף הוא בשל התחרות הקשה השוררת בין הישיבות, כאשר יוקרתן עומדת על כף המאזניים.

"זה התחיל כמשהו חובבני, כשהרשם ביקש לשכנע את הבחור וגילה שצריך לדבר לא איתו ולא עם האבא - אלא גם עם האם שלהחלטתה יש לעיתים קרובות משקל רב", מספר גורם המעורה בתחום, "אז הוא היה מגייס את רעייתו או אחותו, שישוחחו עם האמא וינסו לשכנעה". אט אט, מספר הגורם, הפך הדבר לנורמה ולמשהו שנעשה בשכר ואופן מסודר ורשמי מול הישיבות.

הורה לילד בתלמוד תורה מפורסם בבני ברק מספר ל"כיכר השבת" כי היה מופתע כאשר "רשמת" התקשרה לרעייתו בניסיון לשכנע אותה לשלוח את בנם לישיבה קטנה חדשה הנפתחת בשנה הבאה. "הסלולרי של רעייתי צלצל, ולהפתעתה היא מגלה כי חברתה פועלת למען הרישום של הישיבה". הרשמת הסבירה לאם כי "מדובר במקום תורה אמיתי", וניסתה להסיר את החששות מפני מקום חדש שנפתח רק כעת. "היא ממש הצליחה לשכנע אותה" מספר האב.

גורם נוסף העוסק בענף הרישום, רואה בתהליך שנמצא לדבריו עדיין בחיתוליו - תופעה חיובית. "אנחנו יודעים שהיום בדורנו לנשים יש השפעה, כוח החלטה והכרעה בבית - לא פחות מלבעליהן... גם בנושאים רוחניים לכאורה שנחשבו עד לא מכבר כנחלתו הבלעדית של הגבר".

"האמא רוצה שהבן ילמד בישיבה יוקרתית, שיהיה לו שם טוב ושיזכה בהמשך לשידוך ראוי והגון. יש לדעה שלה משקל לא פחות מלבעלה, ולכן דווקא אשה יכולה לשוחח איתה, להבין לרוחה ולהצליח לכבוש את המטרה של ראש הישיבה שמבחינתו מה שחשוב זו התוצאה שהילד, הנער הצעיר, ילמד בישיבתו ולא משנה לו איך זה יקרה".

כאמור, מדובר עדיין בתופעה שולית יחסית, אך לדברי הגורמים השונים העוסקים בתחום - היא צוברת תאוצה ועלולה בעתיד להפוך לנורמטיבית בעולם הישיבות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר