דוח העוני האלטרנטיבי

כמעט כל ישראלי שלישי - מתחת לקו העוני

על פי דו"ח העוני האלטרנטיבי של 'לתת', 29% מאזרחי ישראל נמצאים מתחת לקו העוני, נתונים גבוהים מנתוני ישראל הרשמית. לטענת הארגון המדד החדש מדויק יותר (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

כמה עניים יש בישראל? על פי ישראל הרשמית לפחות 1.7 עניים חיים בישראל נכון לשנת 2014 אך על פי הערכות דו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון 'לתת' כמות גדולה הרבה יותר - 2.4 מיליון ישראלים מתחת לקו העוני.

בדו"ח שמתפרסם היום (שני) זוהי השנה השלישית בה נעשה בישראל שימוש במדד עוני המבוסס על גישת מדידה רב-ממדית. לעומת מדד העוני הרשמי, המתייחס רק להיבט ההכנסה, המדד הרב-ממדי אומד את מידת המחסור של אדם בחמישה ממדים, המשקפים צרכים חיוניים לקיום בכבוד בישראל: דיור, השכלה, בריאות, ביטחון תזונתי והיכולת לעמוד ביוקר המחיה.

אחד מממצאיו העיקריים של הדוח האלטרנטיבי הוא שבישראל חיים בעוני 2,436,000 בני אדם, שהם 29% מהאוכלוסייה. מתוך הנתון החמור הזה, 1,024,000 הם ילדים.

בעוד קו העוני המוגדר על ידי המוסד לביטוח לאומי למשפחה בת חמש נפשות עומד על 9,230 שקלים, כל הציבור בישראל, ללא קשר לרמת ההכנסה, מותח "קו עוני" גבוה הרבה יותר מזה שמגדירה המדינה. קו העוני הרשמי בישראל נקבע על פי 50% מחציון ההכנסה הפנויה לנפש תקנית. בארגון לתת נטען כי המספר הזה שרירותי במהותו, ולכן פנו לציבור על מנת לברר מהו הסכום המינימלי הנדרש להם לקיום בכבוד.

המדד האלטרנטיבי, שפותח על ידי מכון ERI עבור ארגון "לתת" ויושם במדגם בקרב האוכלוסייה הכללית ובמדגם בקרב האוכלוסייה הנתמכת על ידי ארגוני הסיוע השונים, קובע אם אדם נתון במצב של העדר עוני, עוני או עוני חמור, וזאת בהתאם למידת המחסור בה הוא נתון בכל אחד מחמשת הממדים האמורים.

מהדוח המטריד עלה כי מדד ההשכלה הוא המדד בו הכי הרבה ישראלים נמצאים במחסור – 40% מהציבור שלא יכולים לאפשר לעצמם את רמת ההשכלה לה הם מעוניינים בשל אילוצים כלכליים. במדד יוקר המחיה 26.1% נמצאים במחסור, במדד הביטחון התזונתי 17.2%, במדד הדיור 14%, ובמדד הבריאות נמצאים 7.9% מהציבור במחסור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר