נגד מים

הפיתוח המדעי שיפתור את בעיית החלודה

גילוי מדעי יפתור את בעיית החלודה של מתכות שימושיות. באמצעות הקרנת לייזר עוצמתית על משטח מתכת, חוקרים הצליחו להפוך משטח מתכתי רגיל לדוחה מים לחלוטין (דיגיטל)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: אוניברסיטת רוצ'סטר)

השימוש במתכות הוא חלק בלתי נפרד כמעט מכל תחום בחיינו אך השילוב שלהן עם מים לא תמיד מוצלח כל כך והם גורמים לעתים לחלודה וקורוזיה על המתכות ואפילו לסכנת חיים כאשר מצטבר קרח על כנף של מטוס.

השיטה הנפוצה להתמודדות עם מים היא ציפוי של מתכת בחומר דוחה מים, אולם זהו אינו תמיד פתרון מומלץ - חומרים אלו נוטים להיות יקרים, וחמור מכך - הם מתכלים ומשחררים לסביבה חומרים מזהמים.

במאמר שפורסם במגזין 'Journal of Applied Physics' סופר כי חוקרים בארה״ב מאוניברסיטת רוצ'סטר הצליחו למצוא אלטרנטיבה מעניינת - הקרנה על המתכת עם לייזר עוצמתי. הלייזר משנה את המבנה של המתכת ברמת המיקרון (מיליונית המטר) וברמה הננומטרית (מיליארדית המטר), וכך יוצר ״גבעות״ ו״עמקים״ שמונעים ממים להתייצב על גבי החומר ובעצם להידחות ממנו.

לטכנולוגיה פוטנציאל בתחומי חיים רבים - שיפור המהירות של אניות (ע״י צמצום החיכוך), מניעת הצטברות קרח על כנפי מטוסים, מניעת הידבקות של לכלוך על גבי רכבים, בנייה של אסלות דוחות לכלוך, ועוד.

כרגע הטכנולוגיה עדיין מאוד יקרה ודורשת אנרגיה רבה עבור חתיכת מתכת קטנה, אך החוקרים כבר עובדים על הדור הבא שלה, מתוך תקווה שהוא כבר יהיה משתלם כלכלית ויפתור את בעיית החלודה ממנה סובלת כמעט כל מתכת שבאה במגע עם מים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר