"עומס בלתי נסבל"

רופאי המשפחה מוחים, ותוקפים את ליצמן: הכל יחסי ציבור

"ליצמן מעדיף לקנות עוד MRI כי זה מצטלם יותר טוב", תוקפים כמה רופאי משפחה וותיקים, המלינים על מעמסה מטורפת הגורמת לכך שלכל חולה מוקצים כ-4 דקות בלבד (חדשות, בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מחאת רופאים. ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

יותר ויותר רופאי משפחה בקופות החולים השונות בישראל, חשים שאינם יכולים עוד. העומס הבלתי נסבל עליהם, כבר נהיה למעמסה בלתי אפשרית - שעלולה לפגוע בין השאר גם בלקוחות, החולים.

חלק מהם סבורים, ששורש הבעיה טמון בהתעלמות המתמשכת של מערכת הבריאות מהבעיות ברפואה הקהילתית. לדבריהם בראיון ל'ידיעות אחרונות', חייבים להזרים כוח אדם לרפואה הקהילתית ומהר, כדי לפתור את המצב.

"ליצמן מעדיף לקנות עוד MRI כי זה מצטלם יותר טוב", אומר ד"ר אלון קרני, רופא משפחה וותיק. "אם השר רוצה להשקיע בחדר מיון, הוא יקבל עוד מטופלים לחדרי מיון. אם יורידו מהעומס על רופאי המשפחה, מספר הפניות לחדרי המיון יירד פלאים". לדבריו, "יש מעגל קסמים שכזה: כשיש עומס במרפאה, אני מפנה למיון. במיון יש עומס ואז מפנים למחלקות האשפוז, ואז קשישים מאושפזים במסדרונות".

מצטרף לדברים ד"ר אילן יהושע שעוסק גם בחניכה של רופאי משפחה צעירים: "משרד הבריאות בוחר להשקיע בחדרי מיון כי קל לגזור על זה קופון וזה נראה טוב בטלוויזיה. לדעתי, זו שגיאה להשקיע רק בבתי החולים. נכון שיש תקופות שיש תפוסה מלאה בחדרי המיון ובמחלקות האשפוז, אבל יש חודשים שלמים בשנה שהמחלקות מיותמות ויש אבטלה סמויה. יש בתי חולים שאפשר להשכיר בהם מחלקות שלמות כמגרשי כדורגל".

התחזיות לעתיד אף גרועות יותר: להערכת הרופאים בעוד כעשור מערכת רפואת הקהילה תקרוס והמטופלים יעמדו בפני כאוס ומחסור. "המטופלים יגיעו למרפאה וימצאו חדר ריק", מתאר ד"ר יהושע. "אני חושב שזה יוביל למאבק שאפילו יוציא אנשים לרחוב".

כמה מן הנתונים הרשמיים, עשויים להמחיש את עומק הבעיה ולהסביר את הרקע לה: מספר רופאי המשפחה הולך ופוחת מידי שנה בשל הפרישה של רופאים שעלו לארץ מברית־המועצות בשנות ה־90; רופאי משפחה בקופות החולים בודקים 50־40 מטופלים ביום בממוצע; מטופלים רבים רואים ברופאי המשפחה שלהם תחנת מעבר - מקום לקבל חופשת מחלה, הפניות לרופא מומחה או חידוש מרשם; לפי החשבון שעורכים הרופאים בראיון, יש להם 4 דקות בלבד עבור כל מטופל.

ההחלטה שנפלה לאחרונה במשרד הבריאות להוסיף לרופאים בבתי החולים עוזרי רופא, מעוררת במיוחד את חמתם של רופאי המשפחה שלא מבינים איך תוספת כזו מגיעה לבתי החולים במקום לרפואת הקהילה: "אם לרופאי משפחה יהיו עוזרים, הם אלו שיוכלו לתת את האישורים לחדר כושר או לחופשות מחלה, הם יוכלו לחדש מרשמים או לעשות מעקב יזום אחרי אנשים שלא הגיעו תקופה ארוכה", אומרת ד"ר מיכל שני, רופאת משפחה בבית שמש. "מחקרים מהעולם מצאו שמספיק הערה של רופא המשפחה למטופל שישקול להפסיק לעשן על מנת להשפיע עליו באופן אפקטיבי, אבל בפרק הזמן שיש לנו אנחנו אפילו לא מגיעים לזה".

תגובת משרד הבריאות כפי שנמסרה ל"כיכר השבת": "משרד הבריאות רואה חשיבות רבה ברפואת קהילה חזקה ומתוך כך בחיזוק רפואת ורופאי המשפחה. רופא המשפחה הינו הרופא המרכז ומנהל את הטיפול בחולה לאורך זמן ומהווה דלת הכניסה למערכת הבריאות, יחד עם גורמים נוספים בקופות החולים כגון אחיות, עובדים סוציאליים ועוד".

"משך הביקור אצל רופאי המשפחה נקבע בהסכמי עבודה של קופות החולים מול ארגוני הרופאים. כמות הרופאים המועסקים נקבעת על ידי הקופות כתלות בתקציב ובהעדפות הקופה. משרד הבריאות פועל לחיזוק רפואת הקהילה במספר מישורים וביניהם על ידי שינוי בנוסחת הקפיטציה ומבחני תמיכה לקופות החולים".

"בימים הקרובים צפוי להתפרסם מבחן תמיכה אשר יעודד פתיחת תקני התמחות לרופאי משפחה בקופות החולים באזורי הפריפריה וכן הוקצו מענקים ייעודיים למתמחים ברפואת משפחה באזורי הפריפריה. בנוסף המשרד פועל לצמצום בירוקרטיה המוטלת היום על הרופאים ועל שיפור רצף הטיפול בין מטפלים, וכן מבצע מיפוי של כמות רופאים ביחס לאוכלוסייה מתוך כוונה לחזק את הרגולציה בנושא".

"מנכ"ל משרד הבריאות הכניס את נושא הטיפול בקהילה כחלק מעמוד האש של משרד הבריאות בתחום המטופל במרכז, כאשר מתוכנן מודל תמרוץ לקהילה בנושא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר