חודשים לפני פסח

קטועי יד ועבודה "בשחור": הצד האפל של מאפיות המצות

"הפכתי לנכה", מספר יהושע, שידו נקטעה במאפיית מצות. "העובדים לא עוברים הכשרות" מוסיף משה, פצוע מאפיית מצות גם הוא. חודשים לפני פסח, בדקנו מה קורה במאפיות המצות (חדשות)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(צילום: Yaakov Naumi/Flash90)

ערב פסח עדיין רחוק, אבל מאפיות המצות מתחילות בימים אלה את העבודה על ייצור אלפי טונות של מצות המיוצרות מידי שנה בישראל בכמה עשרות מאפיות ברחבי הארץ. האפייה היא מצווה מדאורייתא, והיא נעשית על ידי יהודים שומרי תורה ומצוות - במקרים רבים אברכים שמבקשים להשלים מעט הכנסה לפני החגים.

אך מידי שנה, אנו נתקלים בתאונות באותן מאפיות, שאף גבו כבר קורבן בנפש. בשנה שעברה נמחץ למוות האברך הרב עופר שרעבי, בן 46 שכיהן כמשגיח כשרות במאפייה. שרעבי נפצע כשידו נלכדה במכונה ללישת בצק שהופעלה בטעות בזמן שהיה בתוכה ובדק את ניקיונה. הוא נלכד במכונה ונפצע באורח אנוש, ולאחר שבועיים נפטר בבית החולים בלינסון.

לרוב, הפגיעות מסתיימות ללא נפגעים בנפש, אך הנפגעים מתהלכים עד היום עם צלקות ונכויות קשות. דבר נוסף וקשה לא פחות, היא העובדה שרבות מהמאפיות אינן מבוטחות ופועלות "בשחור", ועל כן אותם פועלים שנפצעים - אברכים ברובם - נותרים עם צלקות ובלי שום גוף שיסייע להם כלכלית לאחר שהפכו לנכים.

אחד מאותם פועלי מאפיות שנפצעו ונותרו נכים עד היום, הוא משה ליפשיץ, כיום בן 30, שבמהלך עבודתו במאפיית מצות נקטעה כף ידו. לאחר סידרת ניתוחים מורכבת, הצליחו לשחזר הרופאים חלק קטן מכף ידו הימנית של ליפשיץ.

משה ליפשיץ (צילום: אילן הראל)

בשיחה עם "כיכר השבת" הוא אומר: "לצערי, במאפייה בה נפצעתי נפצעו אחריי עוד שלושה בחורים - פציעות קשות כמוני. גם במאפיות אחרות, הן במאפיות מצות יד והן במצות מכונה יש אסונות דומים". ליפשיץ הוסיף: "מאז פציעתי אני שומע בכל שנה על בחורים, אברכים ומשגיחי כשרות שנפצעים בעונת הכנת המצות באופן קריטי שמשנה את חייהם".

לטענתו של ליפשיץ: "הסיבה לתאונות היא רשלנות וחוסר באמצעי בטיחות. מדובר בעובדים צעירים וחסרי ניסיון אשר אינם מנוסים בעבודות מעין אלו ולא עוברים הכשרות מתאימות להתמודדות עם המכונות המיושנות והמסוכנות הגובות מדי שנה מחיר כבד ובלתי נסלח".

קטעת ידיים, שריפות ופיצוץ בלון גז

מעט מהמקרים שאירעו במאפיות מצות בשנים האחרונות: בערב פסח תשע"ב אברך נפצע באורח בינוני לאחר שידו נלכדה במכונה במאפיית מצות ברחוב גבעת שאול בירושלים; באותה שנה, נפצעו באורח קל חמישה עובדים מפיצוץ של בלון גז במאפיית מצות ברחוב גבעת שאול בירושלים. שנה לאחר מכן, ידו של עובד במאפיית מצות באזור התעשייה עטרות שבירושלים נלכדה במכונה לרידוד בצק וספגה נזק כבד; בשנה שעברה נשרפו כמה דירות בשכונת מאה שערים בירושלים כתוצאה מהתלקחות של תנור לאפיית מצות. נזק כבד נגרם לכמה דירות. זאת, לצד מקרים רבים נוספים של פגיעה שנגרמה לפועלים ונזק רב לא פעם כתוצאה מהתנהלות רשלנית של בעלי המאפיות.

לפני כעשרים וארבע שנה, יהושע קולר, כיום בן 48, השלים הכנסה בעבודה במאפיית מצות. הוא הוצב לעבוד במכונה שמרדדת את הבצק, אולם היא לכדה את ידו וחלק ממנה נקטע ובתום הליך שיקומי ארוך חלק ממנה שוקם. קולר הביא למאפיית המצות חוקר בטיחות עבודה מטעמו שקבע כי ההגנה של המכשיר אינה מספקת. "בכל מכונה" אומר לנו יהושע, "יש חיישן המפסיק את פעילות המכונה ברגע שהוא מזהה גוף זר שנכנס למכונה. ובמכונה איתה עבדתי החיישן לא עבד כראוי וכאמור גם ההגנה לא הייתה מספיקה. לאחר המקרה שלי שמעתי שהגבירו את ההגנה כך שעובדים לא יוכלו להכניס את ידיהם למכונה".

קולר נותר עד היום עם כף יד ימין קטועה בחלקה. "כיום אני בעל עסק המתעסק בתחום המזון ואני נתקל כל יום בקשיים. כן, זה להיות נכה" אומר יהושע בשיחה עם "כיכר השבת". קולר טוען כי כיום, במאפיות המצות אין תרבות של זהירות בעבודה. "מנהלי העבודה ובעלי המאפיות לא מתריעים בפני העובדים על הסכנה שבהפעלת המכונות, העובדים לא מקבלים הדרכה והם אינם מצוידים בבגדי עבודה האמורים להגן עליהם במקרה של תאונה. אני חושב," מוסיף קולר "שבעלי המאפיות לא מודעים לסכנה. פשוט מחכים שיקרה עוד אסון. אולי אז יבינו" חותם קולר את השיחה.

אפיית מצות. ארכיון (צילום: ערוץ 1)

לפני כשנתיים, החל משרד הכלכלה במבצע אכיפה, אולם מאחר ומדובר בתקופה קצרה ובמפעלים רבים שחלק גדול מהם פועל ללא רישיון עסק כנדרש, הוא התקשה לעקוב ולפקח אחריהם. דבר נוסף ומטריד לא פחות, היא העובדה שכמה מהמאפיות בהן התרחשו תאונות ונסגרו לאור זאת - נפתחו מיד מחדש בשם שונה.

תגובת משרד הכלכלה

ממשרד הכלכלה נמסר כי "מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (לשעבר במשרד הכלכלה והתעשייה) נוקט באמצעי האכיפה העומדים לרשותו בהתאם לנסיבות המקרה. בעקבות תאונות עבר, כאשר נפגע עובד במאפיות, ננקטו פעולות אכיפה לסגירת תהליכי עבודה שהתגלו כמסוכנים".

האם משרד הכלכלה מונע ממפעל לפתוח את שעריו לפני בדיקת המכונות מבחינה בטיחותית קודם פתיחת עונת האפייה?

"במסגרת תהליך קבלת רישיון עסק מטעם הרשות המקומית נבדקים היבטי הבטיחות על ידי אנשי המינהל. בהתאם לחוק רישוי עסקים, משרדנו מעורב בתהליך הזה ומתבקש לתת חוות דעת בנושאים שבאכיפתנו עבור המפעלים בתחומים המוגדרים בחוק. לקראת הפסח, המנהל ממקד פעילות פיקוח ואכיפה במאפיות מצות".

האם בעל מפעל שבעבר נפגעו בו פועלים זוכה להתייחסות שונה?

"במסגרת פעולות פיקוח יזומות במפעל נבחנים מכלול של נסיבות ושיקולים מקצועיים הנוגעים בהיבטי הבטיחות, ביניהם גם היסטוריית התאונות במפעל".

אחת לכמה זמן נערכת ביקורת על בטיחות המכונות במאפיות המצות?

"המנהל עורך פיקוח בכלל ענפי התעשייה. לצורך המחשה, במחוז תל אביב והמרכז, תחת מוטת הפיקוח של כל מפקח תעשייה כ-3,000 מפעלים בממוצע, וביקורי הפיקוח נערכים בהתאם לשיקולים מקצועיים וסדרי עדיפויות, בהתחשב במשאבים שעומדים לרשותנו. כאמור, מיקוד מאמץ במאפיות מצות מתבצע בעונה הרלוונטית".

האם משרד הכלכלה מחייב מאפיות להדריך את עובדיו על שימוש במכונות והאם יש ביקורת על כך?

"בהתאם לחקיקה, על כל מעסיק מוטלת חובה להדריך את העובדים בנושא הבטיחות בעבודה. במסגרת ביקורי הפיקוח נבדקות פעולות המעסיק בנושא זה".

האם משרד הכלכלה מודע לכך שבעלי מאפיות שבעבר נפגעו פועלים במפעליהם פתחו מאפיות תחת שמות אחרים בכדי להימנע מביקורות?

"אין בפתיחת מפעל חדש או שינוי שם המפעל כדי למלט את המפעל מפיקוח בהתאם לחקיקה. בחובות המעסיק להודיע למינהל הבטיחות על פתיחת עסק חדש".

שימו לב, חלק מהתמונות המופיעות בתחתית כתבה עלולות להיות קשות לצפייה.

הנזק בידו של יהושע (באדיבות המצלם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר