אמנות ההסתה

תמונת ראש הממשלה עם חבל תליה הוצגה בבצלאל

באקדמיה לאומנות בצלאל בירושלים הוצג מיצג אומנותי של ראש הממשלה בנימין נתניהו כשלצדו מונח חבל תליה. במערכת הפוליטית סוערים על המיצג (חדשות, בארץ)

בצלאל לצד ה"אמנות" המסיתה (צילום: מתוך פייסבוק ודורון הורביץ, פלאש 90)

מייצג אומנותי שערורייתי שהוצג באקדמיה לאומנות בצלאל בירושלים הראה תמונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם חבל תליה ועל התמונה הודפסה המילה "ROPE" (חבל).

המיצג נתלה באחד ממסדרונות המוסד אך הורד לאחר שהדבר עורר סערה היום (שני) ברשתות החברתיות.

שרת התרבות, מירי רגב, גינתה בחריפות את המיצג ואמרה "חופש האמנות אינו חופש להסתה, זה החל בפסל בכיכר העיר ועכשיו הגיע חבל התלייה. זהו כישרון אמנותי להסית ולרצוח. אם זו הייתה תמונה של בוז'י, כבר היו עצורים. אני קוראת לשר החינוך נפתלי בנט ואומרת: הגיע הזמן שגם אתה תציב את הגבול בין אמנות להסתה ותעצור את התקציבים ל"בצלאל".

הפוסטר המסית

יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג, גינה את המיצג ואמר "חופש הביטוי הוא חשוב והכרחי, אך אין מקום לעשות בו שימוש על מנת להסית לפגיעה במנהיגי ציבור מימין או שמאל. דווקא בימים אלה של התלהמות אנו מחויבים לאחריות. זו אינה דרכנו, את נתניהו נחליף באמצעים דמוקרטיים בלבד".

ח"כ עמיר פרץ מהמחנה הציוני אמר "אני מתנגד ודוחה בכל תוקף את התמונה המסיתה של ראש הממשלה המציגה אותו עם חבל תלייה. זו לא אמנות וזו לא דרכנו״.

עמותת לביא פנתה לראש אגף החקירות במשטרה ניצב מני יצחקי בדרישה לפתוח בחקירה פלילית בגין חשד להסתה ליצחקי נכתב בפניה ״אבקשך להורות על חקירת האירוע על מנת למצות את הדין עם יוצר התמונה המסיתה, ועם האדם אשר תלה את התמונה במחלקה לתקשורת״.

חבר הכנסת איציק שמולי מהמחנה הציוני אמר "פשוט מזעזע. זה לא אנחנו וכדי להיות רלוונטיים לשלטון בעתיד חובה להתנער מדברים כאלה, חופש האמנות הוא דבר חשוב אבל אסור שישמש כיסוי להסתה ולפגיעה. את נתניהו חייבים להחליף אבל כשרואים דברים דווקא מתוך המחנה שרצחו את מנהיגו חייבים להתייצב ולהוקיע. אני קורא למוסד להסיר מיד את המיצג הזה, אין לזה שום קשר לאמנות״.

מהאקדמיה לאמנות בצלאל נמסר בתגובה "האקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים היא מרחב מוגן לחופש הביטוי בישראל, ומאפשרת לסטודנטים שיח חופשי, ביקורתי ויצירתי במגוון הנושאים המעסיקים אותם. העבודה תלויה בחדר מדרגות מורכבת מהדימוי המדובר, המופיע מספר פעמים מסביב לצילום דוקומנטרי של כרזות הסתה נגד ראש הממשלה רבין.

לצד העבודה תלוי דף ובו כתוב 'קוראים לזה הסתה'. עדיין לא ברור, ואנו מבררים, האם מדובר בתרגיל במסגרת קורס או בהתבטאות אישית של סטודנט, אולם בכל מקרה מדובר בביטוי פנימי במסגרתה של האקדמיה, כחלק משיח מתמשך בנושאי עיצוב, אמנות ותרבות, לרבות בשאלות של גבולות, שעתוק של דימויים, וזיכרון. העבודה, על פניה, מתכתבת עם כמה דימויים מוכרים ובעלי משמעות ומשקל, לרבות זיכרון כרזות ההסתה נגד רבין, והכרזה המפורסמת של הנשיא אובמה עם הכיתוב "הופ". התרגיל, מוצלח יותר או פחות, הוא חלק משיח מקצועי, תלוי על קיר פנימי במדרגות האקדמיה, ואינו מוצג באופן ציבורי או פומבי, אין בו משום הסתה פוליטית וכך הוא צריך להישפט".

נציין כי בשבוע שעבר הוצג בכיכר רבין בתל אביב פסל מוזהב בדמותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, דבר הצבת הפסל עורר סערה במערכת הפוליטית ורבים ראו בו משום הסתה והתרסה נגד ראש הממשלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר