התנכלות גזענית או מניעת גניבה?

'האשכנזים מנתקים': 170 ילדים לומדים ללא חשמל וחימום

170 ילדי הת"ת הספרדי בשכונת נווה יעקב, לומדים בקור ובחושך - לאחר שהחשמל במבנה שקיבלו מנותק להם שוב ושוב ע"י החיידר האשכנזי • והסיבה? שני הצדדים מאשימים זה את זה (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
מבנה החיידר וקופסת החשמל (צילום: גוגל מפות, באדיבות המצלם)

התנכלות גזענית או מניעת גניבת חשמל? 170 תלמידים ספרדים בתלמוד-תורה "בני אברכים" בשכונת נווה יעקב בירושלים, סובלים בימים אלו מהחורך ומהקור העז ושוהים בכיתות ללא חשמל וללא חימום. הסיבה? תלוי את מי שואלים.

כידוע, שכונת נווה יעקב בצפון ירושלים, הלכה והתחרדה בשנים האחרונות. עוד ועוד אברכים צעירים הגיעו להתגורר בשכונה, ספרדים לצד אשכנזים, דבר שהצריך הקמת תלמודי תורה עבור ילדי השכונה.

האברכים הספרדים, הפיקו לקח מהשכונות האחרות ובכלל מהערים ברחבי הארץ, ובמקום להתחנן שיקבלו את בנם לחיידר האשכנזי, הם פתחו תלמוד תורה ספרדי, "בני אברכים" שמו, שיועד לבני אברכים.

הת"ת הוקם לפני שבע שנים בסלון ביתו של הרב מרדכי תמים, עם ארבעה תלמידים, ואט אט הוא התקדם, קנה שם חיובי, התרחב בתלמידים נוספים בעקבותיהם המנהל שכר דירות - שם למדו הילדים. בשנה שעברה למדו בו כבר למעלה ממאה תלמידים, והמנהל דרש מבנה מסודר עבור התלמידים שנאלצו לנדוד בין דירות שכורות.

השטח בו נמצא המבנה (צילום: גוגל מפות)

סגן ראש עיריית ירושלים ומחזיק תיק חינוך חרדי, צביקה כהן, הגיע לסיור בשכונה, הבחין במצוקה שנוצרה והעניק לתלמוד תורה שמונה כיתות בתוך מבנה עירוני, ששימש בתחילה כבית ספר לבנות שבינתיים עברו למבנה חדש שנבנה עבורם.

המבנה חולק לשלושה חלקים. בחלק אחד נשארו מספר כיתות לבית ספר לבנות, בחלק אחר נמצא תלמוד תורה 'קהילת קמניץ', ובחלק נוסף נכנסו תלמידי תלמוד תורה 'בני אברכים' הספרדי.

עם פתיחת שנת הלימודים, נכנסו 170 תלמידי הת"ת למבנה, אך מהר מאוד המנהלים וההורים הבינו כי השילוב החדש - לא יהיה קל, החשמל נותק והתלמידים לומדים בחושך.

במשך שלושה חודשים למדו התלמידים בחושך, מלבד כיתה אחת שאחד השקעים בה עבד, ודרכו הוציאו תאורה לכיתה, אך גם זה נותק מהר מאוד.

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, ביקר בחודש שעבר במבנה, שמע על התנכלות החשמל והבטיח כי הנושא יטופל.

החשמל שנותק

אך כיצד קרה שהחשמל נותק רק בתלמוד תורה הספרדי, ויתר המוסדות האחרים השוהים במבנה - כולם אשכנזים, נהנים מתאורה וחימום?

בתלמוד תורה הספרדי מאשימים את אנשי תלמוד תורה 'קהילת קמניץ', בהתנכלות מתמשכת, גם על רקע עדתי וגם בניסיון להשתלט על המבנה. מנגד, בתלמוד תורה קמניץ מכחישים את הטענות וטוענים כי הנהלת 'בני אברכים' חיברו חשמל בצורה לא חוקית המסכנת את התלמידים במבנה כולו.

בשיחות עם "כיכר השבת" מאשימים בתלמוד תורה הספרדי, בצורה ברורה, כי מנהלי החיידר האשכנזי 'קהילת קמניץ' מנתקים להם את החשמל במזיד, קורעים את הכבלים ועושים הכל בכדי להתנכל אליהם, כאשר בינתיים מי שסובלים אלו 170 ילדים, בני הציבור הספרדי, שלומדים בחושך, ללא חימום בקור הירושלמי.

לטענתם, מנהלי התלמוד תורה האשכנזי אמרו להם בצורה מפורשת כי "לא יהיה לכם חשמל עד שתוותרו על כיתות, תוותרו לנו על מספר כיתות ובעיית החשמל תסודר מיידית".

איך זה קשור לנושא העדתי, שאלנו, ואלו השיבו: "הם אמרו לנו שהם רוצים שכונה של אנ"ש, שלהם, האשכנזים. אמרו לנו שהעובדה שהתלמוד תורה שלנו גדל, גורם לספרדים להישאר בשכונה, 'שילכו לשכונה אחרת' הם אמרו לנו".

לדברי ההנהלה הספרדית: "ביקשנו מהם שנפריד את ארון החשמל, שיהיה לנו שעון נפרד, אבל הם לא הסכימו, עד שנוותר להם על כיתות. הם רוצים להשתלט על המבנה, שיהיה רק של האשכנזים. והילדים כאן סובלים, לומדים בקור ובחושך. אנחנו לא יכולים לוותר, איפה ילמדו התלמידים? ברחוב?".

המבנה (צילום: גוגל מפות)

"אפילו החשמלאי שהגיע מטעמם אמר לנו 'אתם ספרדים?' אמרנו שכן, והוא אמר 'ברור לכם שזה בגלל זה', הוא דיבר אתם והבין את זה", מוסיפים בתלמוד תורה הספרדי.

מנגד, בתלמוד תורה קמניץ מציגים תמונה שונה לחלוטין. לדבריהם: "ת"ת קהילת קמניץ הינה עמותה פרטית המשויכת למוסדות הפטור, וכידוע במוסדות הפטור תשלום חשבון החשמל הוא על חשבון הת"ת ללא שום מימון חיצוני".

"לצערנו", אומרים ב'קמניץ', "ת"ת בני אברכים התחברו בגניבה לכבל החשמל של הת"ת, והגרוע מכך שהחיבור נעשה בצורה פיראטית ומסוכנת, תוך חיתוך כבל של 100 אמפר (מצורף תמונה המעידה על כך), דבר המהווה סכנת חיים מוחשית לתלמידי שני המוסדות". יתרה מכך, הם מספרים כי "בעקבות כך הוגשה גם תביעה בבית דין על היזק ושימוש בחשמל של הת"ת תקופה ממושכת, דבר המהווה גניבה לשמה".

באשר לטענות על אפליה עדתית, דוחים בתלמוד תורה את הטענות ואומרים: "מיותר לציין כי חשיבותו של הציבור הספרדי בשכונה חשובה, וצר לנו על הצגת נושא כל כך מהותי, בצורה מסולפת, מכוערת ונבזית, תוך הצגת טיעונים שקריים ועובדות שלא היו ולא נבראו, ואינם אלא פרי דמיונו של מי שאמרם".

בתלמוד תורה 'בני אברכים' אומרים מנגד כי מדובר ב"שקר וכזב. מי שחיבר את החשמל היא עיריית ירושלים. לא אנחנו. והוא ניתק לנו. והנה, אנחנו פונים שוב - אנחנו מוכנים לשלם חשמל, מוכנים לעשות שעון פרטי שלנו, לשלם על הכל, למה הוא לא מסכים? רק לספרדים לא? הרי לשאר המוסדות במבנה הוא כן מאפשר".

כמו כן, הם טוענים כי התמונה שהוצגה אינה נכונה, שכן מידי יום הם מנותקים מהארון הראשי, ולא מהכבל המוצג בתמונה. בת"ת קמניץ סרבו להתייחס לטענות האחרונות ואמרו כי הנושא יבורר בבית הדין.

בשורה התחתונה, כן חיבור בגניבה לחשמל או לא, כן גזענות נגד הספרדים או לא - ישנם 170 תלמידים הנאלצים מדי יום ללמוד ללא חשמל, בחושך, וללא חימום בקור הירושלמי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר