אובמה - הדיפלומט ששימן את ציר הרשע // פרשנות

הנשיא האמריקני ברק אובמה שקיבל את פרס נובל לשלום, עשה בשנות כהונתו את המהפך הדרמטי בטרור העולמי. אובמה לא הבין שחבירה לרע לא תהפוך אותו לטוב. פרשנות (העולם הערבי)

משה פריגן | כיכר השבת |
ארכיון (צילום: שאטרסטוק)

בעשירי בדצמבר 2009 הנשיא ברק אובמה קיבל את פרס נובל לשלום, פחות משנה לאחר שנבחר לנשיאות ארצות הברית. ועדת פרס נובל כתבה בנימוקיה לבחירתו "לעתים נדירות בלבד הצליח אדם באותה מידה שאובמה הצליח ללכוד את תשומת לבו של העולם ולהציג לתושביו תקווה לעתיד טוב יותר. הדיפלומטיה שלו מבוססת על ההבנה שהאנשים המנהיגים את העולם צריכים לעשות זאת על בסיס ערכים וגישות המשותפים לרוב אוכלוסייתו. אובמה, כנשיא, יצר אקלים חדש של פוליטיקה בינלאומית, דיפלומטיה רב צדדית תפסה מחדש את עמדתה המרכזית, עם דגש על התפקיד שיכולים למלא האו"ם ושאר מוסדות בינלאומיים. בהחלטתה ראתה חשיבות מיוחדת לחזונו של אובמה ולפעילותו למען עולם ללא נשק גרעיני. נאמר בנימוקי הוועדה.

בשנת 2013 לאחר שהוכח שמשטר אסד עשה שימוש בנשק כימי כנגד ילדים ומבוגרים איים עליו הנשיא אובמה כי אם אסד לא יתפרק מהנשק הכימי הוא יותקף על ידי ארצות הברית. הנשיא פוטין לא התנגד אלא שהתנה זאת בהסכמת האו"ם. אובמה בחר בדיפלומטיה ובעוד משהו - במורדים ובדאע"ש ככלי להחלשת אסד מתוך הבנה שמתי שהוא אסד לא יחזיק מעמד.

ארצות הברית עצמה ולעתים דרך תורכיה חימשה שוב ושוב את המורדים שלחמו באסד ומידי פעם מצאו את עצמם מותקפים על ידי ג'יהדיסטים מדאע"ש שהשתלטו על נשק ותחמושת רבה ורשמו הופעות וידאו מפלצתיות וזרעו אימה בכל היכן שהציגו את רגלם. אלו ואלו לחמו מלב אוכלוסיה אזרחית שעליה המטיר אסד חביות דלק בוערות גז סארין וכלור.

בימים האחרונים הגיע לשיאו הקמפיין הרצחני ביותר שהתרחש במזרח התיכון במאה האחרונה. כארבע שנים ברציפות עוברים מלאכי החבלה של בשאר אל אסד מבית לבית ומסמטה לסמטה בעיר חלאב כשהם לא מותירים בית ללא בכי ואובדן. שום רחמים לא הותרו במלחמה הזו כשהטקטיקה פשוטה - מחריבים בתי חולים על יושביהם, הורגים אנשי רפואה והצלה, פוגעים בנשים ומרעיבים את האוכלוסייה והיכן שלא הצליח מהקרקע באו הרוסים ואימנו את הטייסים הצעירים באימון "רטוב".

המפלצות של דאע"ש אמנם זורעות עדיין אימה ופחד אך 90% מההרג של חצי מליון איש בסוריה התבצע על ידי משטר אסד.

הנשיא הדיפלומט חתן פרס נובל לשלום התגלה כמשענתו של ציר הרשע, כמי שסיבך את העולם הסהר השיעי, שנתן ידו לפריחתה של סין שהפכה למעצמה כל יכולה בתקופתו, שהעדיף לדחוף אזרחים להרפתקה רומנטית - "צבא סוריה החופשית" הם קראו לאזרחים נעדרי הכשרה צבאית שלמדו לירות בלי הבחנה. כמי שעשה עם האיראנים את עסקת חייהם תוך בגידה בישראל וסעודיה.

"אפקט חלאב" יהדהד ברחבי המזרח התיכון עוד שנים רבות. חלאב היא המשל - ההסדר העולמי החדש מבית המדרש הליברלי הוא הנמשל. מליוני ההרוגים והפליטים הם הם ימשיכו להיות קרבנות הרומנטיקה הדיפלומטית. חבירה לרשע לא הופכת אותו לטוב יותר היא גם מצרפת רשעים שיושבים על הגדר למעגל הרשע - מי שצריך עדיין דוגמאות יכול לנסות להשיג כרטיסים לארמון בדמשק שם יחגגו בימים הקרובים מפקדים סורים, איראנים, רוסים וטרוריסטים מארגון חיזבאללה את אפקט חאלב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר