המאבק בערד | מאחורי הקלעים

האסטרטג מנחם גשייד: "זה מאבק פוליטי? זה כבוד שמים"

איך מאבק מקומי בערד הפך למאבק חרדי-ארצי, מדוע עסקני גור שלא סייעו ל'דגל' בחיפה מבקשים סיוע והאם היו ניסיונות הידברות? • האסטרטג מנחם גשייד משיב לכל השאלות הקשות (אקטואליה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האסטרטג מנחם גשייד בשיחה עם מרן הגראי"ל שטיינמן (באדיבות המצלם)

מאחורי הקלעים • ראיון מיוחד: המאבק החרדי בערד, הפך בשבועות האחרונים ממאבק פנימי של חסידות גור בראש עיר שעוין את המגזר החרדי וממלחמה מקומית בעיר בדרום, למאבק של כלל הציבור החרדי כנגד עקירת הדת וחילול שבת קודש.

העובדה שבמשך מספר שבתות רצופות הגיעו פעילים אנטי דתיים אל היכל בית הכנסת הגדול בערד והפריעו למהלך התקין של התפילה תוך יצירת פרובוקציות, מעוררת גל מחאה חסר תקדים בקרב היהדות הנאמנה.

הגעתו אמש (רביעי) של שר הבריאות יעקב ליצמן אל מעונו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן - כהמשך לפיוס בין מרנן גדולי הדור מרן הגראי"ל שטיינמן ומרן האדמו"ר מגור, בחתונת השלום, סימלה את הקונצנזוס החרדי סביב המאבק הנחוץ.

עם זאת, גורמים שונים העלו טענות שונות כי מה שונה המאבק הציבורי בערד ממקומות אחרים בארץ בהם נרדף הציבור החרדי ומדוע על כלל הציבור החרדי להתגייס לקרב, שהוע בעצם, פוליטי מקומי.

מי שמעורה בסוד העניינים הוא האסטרטג והעסקן מנחם גשייד, שנועד השבוע עם שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי ושוחח עמו בנושא, וכן נטל חלק במאמצים לגבש חזית אחידה של כלל הציבור החרדי.

ביום שלישי, בשעות הצהריים, נועד גשייד בבית עזרא למרפא לשיחה ממושכת עם הרב דוד שפירא, נכדו ונאמן ביתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן.

בשיחה נרחבת עם "כיכר השבת", מתייחס גשייד לפרשה ומבהיר באופן ברור את נחיצות המחאה על חילול כבוד שמיים וכבודה של שבת קודש.

מנחם גשייד עם מרן הגראי"ל שטיינמן

בתחילת השיחה מציין מנחם גשייד כי חסידי גור בערד סובלים מזה תקופה ממושכת מראש העירייה הנוכחי על בסיס רדיפה פוליטית סלקטיבית. "ראש העיר שלא מצליח להביא בשורה לתושבי עירו מנסה להיבנות מרדיפה פוליטית של קהילת גור שהולכת ומתרחבת בעיר הדרומית", אומר האסטרטג גשייד.

לדבריו, "הדברים באים לידי ביטוי בהצקות שונות - מתביעות נגד בניית סוכה ואני מדגיש סוכה ולא מרפסת סוכה ועד חוסר הקצאות לגני ילדים. קהילת גור סובלת בדומיה במשך שנים את הרדיפות ומעולם לא עוררה על כך דיון ציבורי במגזר החרדי, אפילו בעיתון 'המודיע' המאבק לא סוקר ולו בידיעה אחת בודדת".

"בשבתות האחרונות נפל דבר בישראל", מסביר גשייד, "כאשר נחצו כל הגבולות והתושבים בעידוד קרבניטי העיר הגיעו לתוככי בית הכנסת תוך חילול שבת והפריעו לתפילה תוך חילול בית הכנסת. דבר שכזה לא היה מאז קום המדינה ואסור לו שיהיה בשום פנים ואופן קל וחומר שלא במדינת ישראל".

"לשאלתך", הוא מוסיף, "המאבק אינו על הקצאות או על נדל"ן כלשהוא או על משרה פוליטית - המאבק הוא נטו על כבוד שם שמיים".

- יהיו כאלו שיאמרו, מדוע קהילת גור שזוכה לכל הכבוד הראוי, מנסה לגרור את כלל הציבור החרדי למאבק שגם אם אינו פוליטי הרי הוא מקומי? מדוע להפוך אותו לעניין ארצי?

גשייד: "התשובה היא כי כל עוד והמאבק היה מקומי על עניינים מוניציפליים שבתחומי העיר, מאבק כואב ככל שיהיה, חסידות גור מעולם לא עירבה את כלל הציבור במאבק שנכפה עליה. במקרה דידן, אם חלילה תיווצר סיטואציה שיכולים להפריע ליהודים להתפלל בערד, מחר זה יכול להתרחש בירושלים או בכל עיר מעורבת אחרת - שלא לדבר על מדינות אחרות.

השר ליצמן אצל מרן הגראי"ל שטיינמן, אמש

"אילו דבר הפרובוקציה לא היה מתפרסם, ניתן היה לשקול אולי להבליג או להותיר את המחאה בתחומי העיר ערד, אולם משהדבר פורסם, אין לך חילול השם גדול משתיקה על דבר שכזה, שככל הידוע אפילו הגויים במדינות אויב אינם מפריעים ליהודים להתפלל.

"אתה בוודאי מבין שאילו קבוצת פעילי ימין קיצונים הייתה נכנסת למסגד להפריע למוסלמים בעת התכנסותם, ולו בכפר הנידח ביותר, הייתה פורצת כאן אינתיפאדה של ממש. חייבים להבהיר באופן הנחרץ ביותר שישנם מקומות שהם מחוץ למשחק הפוליטי ולמלחמות הפוליטיות".

- נשמעו טענות בימים האחרונים שלמשל לא ראינו את עסקני חסידות גור יוצאים מגדרם למען המצוקה הליטאית מול ראש עיריית חיפה יונה יהב, מדוע שכעת כולם יישרו אתכם קו?

גשייד: "דומני כי עסקני 'אגודת ישראל' גיבו את עמיתיהם עסקני 'דגל התורה' באופן מוחלט בחיפה. סגן ראש העיר מטעמה של אגודת ישראל בחיפה יכול היה לשבת בבטחה על כסאו כסגן ראש העיר בשכר, הלחצים להותירו בתפקיד - היו גדולים, אך 'אגודת ישראל' הודיעה שהיא לא תשמש כלי ניגוח פוליטי במאבק של ראש העיר בנציג דגל התורה ולכן בחיפה אין סגן ראש עיר חרדי, למרות שניתן היה לעלות סברה שבלית ברירה עדיף שיהיה נציג אגו"י נשאר בתפקידו מאשר שלא יהיה נציג חרדי כלל וכלל.

גשייד עם האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא

"אגודת ישראל התייצבה בחזית אחת יחד עם ש"ס ודגל התורה וסירבו להצעות שכאלה כדי להבהיר שכולנו מטים שכם אחד לפעול במשותף. לא נראה לי שהייתה אפשרות לפעול מעבר לכך ולמיטב ידיעתי אף לא נתבקשנו לבצע פעולה כזו או אחרת וסירבנו. במקרה הנוכחי, זה לא מאבק על מישרות ולא על הקצאות, זה מאבק על זכותם של יהודים להתפלל בארץ הקודש בשבת קודש באין מפריע".

- יש גם טענות שאתם הייתם בוויכוח פנימי מול חב"ד בערד שהתלהט ויצא אולי מפרופורציות...

גשייד: "אף אחד לא יצליח לסכסך בין קהילות גור לחב"ד, אף אחד אינו יכול להטיף מוסר לחסידות גור על יחסה לקהילת חב"ד המעטירה. אתה וודאי זוכר שלאורך כל ההיסטוריה שררה ידידות יוצאת מגדר הרגיל בין קהילת חב"ד לקהילת גור והדברים ידועים.

"יחד עם זאת, מותר לו לויכוח כזה או אחר שיתקיים. חילוקי דעות הם דבר לגיטימי לחלוטין, אבל מכאן ועד הצגת מחלוקת 'כביכול', הדרך ארוכה. איש מאיתנו אינו חף מטעויות, כל אדם טועה מעת לעת וייתכן שגם במקרה הספציפי עליו אתה מדבר היו טעויות בהתנהלות משני הצדדים. זה קורה. מכאן ועד הצגת הדברים כמחלוקת בין גור חלילה לחב"ד, המרחק הוא כמרחק בין הקוטב הצפוני לקוטב הדרומי".

- האם לפני שיצאו למאבק נעשו ניסיונות הידברות, לנסות אולי להרגיע את הרוחות?

גשייד: "משך תקופה ארוכה התקיימו שיחות עם ראש העיר ניסן בן חמו וצוותו בנעסיון להגיע להסכמות והבנות. צריך להבין שזה לא נעים, בלשון המעטה, לחיות בעיר שבה היועץ המשפטי של העירייה מגיש תצהיר לבית משפט שבו הוא כותב שבית הכנסת במבנה מסוים הנו סכנת חיים ממשית מה שמצביע על שנאה עזה וחוסר פרופורציות לחלוטין. הניסיונות לא צלחו.

"ראשי יש עתיד משחקים משחק כפול. מחד הם מנסים להציג חזות של התקרבות לציבור החרדי והבנה לצורכיהם, יו''ר יש עתיד יאיר לפיד ממהר להצהיר שהוא נגד הפרעה למתפללים, אך מצד שני באופן הכי ברור נציגיו ממשיכים עד עצם היום הזה בהתלהמות ובקריאה לפרובוקציות, כולל קריאה של יו''ר יש עתיד בערד עופר ארצי לפרובוקציות בתפילת ליל שבת הקרובה.

"על פי הצהרותיו של מר יאיר לפיד האיש הזה כבר לא היה אמור לשמש בתפקידו עוד והעובדה שהוא ממשיך להסית מלמדת כי ראשי יש עתיד אינם מתכוונים להניח למאבק ואף לא מוכנים לשחק במשחק הפוליטי הלגיטימי.

"ראש העיר כותב מאמר בעיתון המקומי הצבי בערד היום בבוקר שם טוען שאין מלחמת דת בערד, אולי הוא רק שכח לספר שהגיש תביעות אישיות נגד חסידי גור שביקשו לקיים מצוות סוכה - תביעות שהוגשו בעבר בעידן הקומוניסטי במזרח אירופה. אם אין שנאת דת, אם אין רדיפה סלקטיבית נגד חסידי גור, מדוע העירייה מגישה תביעות אישיות נגד תושבים שיש להם בלוני גז בחצר הבית כפי שיש בכל הארץ?

"ראש העיר מנסה להציג חזות של מלחמה פוליטית לגיטימית בשעה שהדברים אינם כך. חסידות גור מתגוררת בערים שונות ברחבי הארץ, היא אינה רואה בשותפות בקואליציה הכרח קיומי למגוריה בעיר מסוימת. אנחנו יודעים לחיות בקואליציה ויודעים לחיות באופוזיציה כל עוד ומדובר בכללי המשחק הלגיטימיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר