אתגר חדש לצה"ל

עפיפוני הבד של חמאס מנסים לרגל אחרינו

ארגון הטרור בדרום לא פוסק לרגע מהעצמת כוחות הצבאי, לקראת מתקפת פתע נועזת שהוא מתכנן נגד ישראל. בצה"ל עוקבים בדריכות, ומוצאים בכך גם... פן חיובי (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
העפיפון המרגל, בשמי הדרום (צילום: מתוך ynet)

בחודשים האחרונים החלה הזרוע הצבאית של חמאס, עז א-דין אל קסאם, להפריח בשמי הדרום עפיפוני בד שאליהם מחוברת מצלמת "גו פרו", לשם איסוף מודיעין על מוצבי צה"ל ויישובים ישראליים שבקרבת הגבול עם עזה.

המגמה הזו זוהתה על ידי כוחות צה"ל באוגדת עזה, ולכן הם מתגברים גיחות בתדירות גוברת, ומוקפצים עם כל זיהוי של הטסת עפיפון. מפעילי אמצעי המודיעין החריג בחמאס, מגיעים עם טנדר במרחק מסוים מהגבול מתבצעת, ומשם הם "מטיסים" את העפיפונים.

בדרך כלל החמאס הוא שמוריד בעצמו את העפיפונים, לאחר שכוחות צה"ל פותחים בירי של אזהרה לקרבת כלי הרכב או לעבר הבד האוויר באמצעות מערכות התצפית "רואה יורה" או צלפים.

התייחסות צה"ל לתופעה החדשה, היא כאל כחוליה נוספת במאמצי חמאס להיערך למלחמה הבאה מול ישראל, שלפי ההבנה במערכת הביטחון צפויה להיפתח במהלומת פתע מצד חמאס דווקא.

תהלוכה צבאית של כוחות חמאס בעזה (צילום: הטלוויזיה של חמאס)

למטרת איסוף המודיעין על צה"ל משתמש חמאס זה מכבר גם ברחפנים קלים ויעילים לתפעול, שהצליח להבריח לשטח הרצועה. כידוע, ארגון הטרור גם מאמן כל העת את הקומנדו הימי בארגון, מחדש באינטנסיביות את חפירת המנהרות החודרות לישראל ומשפר את הדיוק של הרקטות באמצעות ניסויי ירי לים.

כך גם בכל הנוגע להקמת מוצבי ביטחון חמאסיים בסמיכות של מאות מטרים ממוצב אחד למשנהו, לאורך עשרות קילומטרי גבול הרצועה, מהחוף שבצפון ועד למעבר כרם שלום שבדרום

בתוך המוצבים הללו התקין חמאס מצלמות מעקב אופטיות מתקדמות. מצלמות המעקב מוסרות במהרה מתרניהן בכל פעם שרקטה פוגעת בשטח הישראלי, מתוך חשש שצה"ל ימהר בתגובה לתקוף מטרה חשובה זו כניצול הזדמנות.

כחלק מכך מזהים בצה"ל התגברות של אימוני חמושי הארגון בבסיסים צבאיים של חמאס שחלקם קרובים לגבול עם ישראל. אימונים אלו כוללים תרגילי כושר ממושכים, מטווחים ולחימה בשטח בנוי ביום ובלילה. בצה"ל עוקבים גם אחרי זווית נוספת בשיקום יכולות חמאס: הפיכת החלק המזרחי של שכונת סג'עיה בעיר עזה, שספג פגיעה קשה בלחימה מול חטיבת גולני בצוק איתן, למפעל מאובק של ייצור חומרי בניין, בהם מלט, על ידי הריסת בתי הפלסטינים שנפגעו, במקום שיקומם.

המשאיות והדחפורים הפלסטיניים שממחזרים את הריסות הבתים לחומרי בנייה נראים היטב בצד הישראלי של הגבול, כמה מאות מטרים בקו אווירי מנחל עוז וכפר עזה.

סיכומו של דבר: סיור לאורך גבול הרצועה מעלה תמונה שונה מערב מבצע 'צוק איתן' לפני יותר משנתיים - עשרות דחפורים, דרילרים וכלי הנדסה של צה"ל עסוקים כל העת בשיפור המכשול הקרקעי נגד חמאס ובאיתור תוואי מנהרות. בצה"ל מעריכים שהפיגוע של חמאס שיפתח את המלחמה הבאה יהיה נועז וחסר תקדים בהרבה. הוא עלול לכלול חדירה תת-קרקעית לעומק עוטף עזה, באופנועים או בתפיסת רכב אזרחי ישראלי, ודהירה עמו לתוך עיירה דוגמת אופקים ושדרות לצורך מסע הרג ונטילת בני ערובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר