דעות

גפני שליח ציבור נאמן // דוד רוזנטל

גפני אשר נלחם בועז נגד הפופוליזם ומתנגד נחרצות לחוק מיסוי הדירה השלישית. זהו שליח ציבור נאמן, אשר יודע לעמוד כנגד הרוחות הרעות, לשמור על כלכלת ישראל מפני חקיקה שאיננה הוגנת וגם לייצג את הצרכים של המגזר החרדי (דעות)

דוד רוזנטל | כיכר השבת |
משה גפני. שליח ציבור נאמן (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

שר האוצר משה כחלון החליט לעשות מעשה יאיר לפיד, ולדחוף חוקים חסרי תועלת עבור מטרות יח"צ. כביכול באבחת חוק אפשר לפתור בעיות מבניות מהותיות. כזה הוא חוק מיסוי הדירה השלישית, אשר אינו פותר שום בעיה, אך רק מייצר כותרות לכחלון. דא עקא, חוק זה פוגע חמורות דווקא במגזר החרדי (ולא רק!), ולכן יפה עושים נציגי המגזר החרדי וחבר הכנסת משה גפני בראשם אשר מביעים התנגדות נחרצת לחוק.

יש בעיה בשוק הדיור בארץ, ישנו מחסור בדירות, וכתוצאה ממחסור זה המחירים הולכים ומטפסים מזה עשור. כיום, לוקח 13 שנים (!) כדי לבנות בנין בארץ, בגלל הליכי תכנון ארוכים ומסורבלים, ובמצב שכזה המחסור הולך ומחריף. את המחסור אפשר לפתור באמצעות הגדלת ההיצע – הפשרת קרקעות לבניה ופישוט הליכי תכנון. אך שר האוצר משה כחלון אינו נוקט בפתרון זה, הוא מנסה לנקוט בפתרונות קסם, כאלה ש-אבראקדאברה! והופ, הבעיה כביכול איננה. אך קסם כידוע אינו אלא אחיזת עיניים.

כשם שאי אפשר לקבוע בחוק שמים יזרמו כלפי מעלה, כך אי אפשר לחוקק מחירים נמוכים או הגדלת היצע. את זה אפשר לעשות רק בהליכי עומק, אשר מטבע הדברים לוקחים זמן. אבל כחלוננו מעוניין בתוצאות מהירות, אז מעדיף הוא אחיזת עיניים. ויהיה המחיר החברתי שלה אשר יהיה. והמחיר בהחלט גבוה, במיוחד למגזר החרדי.

חוק מיסוי על דירה שלישית לא פותר שום בעיה, הוא לא מוריד שום מחיר, הוא רק מגלגל את הבעיה ממקום אחד למקום אחר. הוא גורם לכך שבעלי הדירות ישלמו מס, יפסידו כסף, והשוק יישאר במחיריו הגבוהים. הרי משקיע שימכור דירה בגלל החוק אמנם יוסיף דירה לשוק המכירה, אך דירה זו נגרעת משוק הדירות לשכירות. כך שבסך הכולל לא נוספה כאן דירה ולו דירה אחת להיצע. יש כאן רק תעדון של קוני דירות על פני שוכרי דירות. מי שישלם את המחיר הם דווקא החלשים ביותר, שוכרי הדירות, אשר היצע הדירות עבורם יתמעט, יהיו להם פחות חלופות, ולכן בעלי הדירות יוכלו להשית עליהם את עלויות המס.

חוק זה יפגע דווקא במגזר החרדי, בו לכל משפחה יש הרבה ילדים, ולכן הרבה מאד אברכים חרוצים חסכו מפיתם כדי לרכוש דירות להשקעה זולות בפריפריה כדי שיוכלו לחתן ילדיהם בכבוד בבוא השעה. כעת, מטיל עליהם שר האוצר נטל כבד, לוקח לחמם מפיהם כדי להאדיר שמו בפופוליזם חסר אחריות. הוא יקבל את הכותרות בתקשורת, והחרדים ישלמו את המחיר.

האבסורד הוא שמשקיעים עשירים להם יש שתי דירות בשיווי עשרות מליונים באזור המרכז לא ישלמו את המס, כיון שהמס הוא לא לפי שיווי הרכוש, אלא רק לפי מספר הדירות. וכך, דווקא המשקיעים הקטנים, שרכשו כמה דירות בפריפריה, הם שישלמו את המחיר.

והאבסורד גדול במיוחד בגלל שאותו שר אוצר נוקט מדיניות של איפה ואיפה, ומסבסד קרנות ריט גדולות שיכנסו לשוק הדירות להשכרה - אותו שוק בדיוק ממנו הוא פועל להוציא את משקיעים הקטנים! כלומר, על החרדים הוא מטיל מס כדי לדרבן אותם למכור את הדירות להשקעה שרכשו, בעוד הוא נותן הנחות מס לקרנות הנסחרות בבורסה כדי להשקיע ולרכוש את אותן דירות בדיוק! רציונל? כדי להגדיל את היצע הדירות להשכרה. אדוני שר האוצר, טול קורה מבין עיניך, הרי המשקיעים הקטנים הם הם שמגדילים את היצע הדירות להשכרה! איזו הצדקה יש לך להשית עליהם מסים, כדי למממן הנחות מסים לקרנות הבורסאיות? הכל בשביל כותרת, ולעזאזל ההגינות?

כאן המקום לשבח את יו"ר וועדת הכספים הרב משה גפני אשר נלחם בועז נגד הפופוליזם, ומתנגד נחרצות לחוק מיסוי הדירה השלישית. זהו שליח ציבור נאמן, אשר יודע לעמוד כנגד הרוחות הרעות, לשמור על כלכלת ישראל מפני חקיקה שאיננה הוגנת, וגם לייצג את הצרכים של המגזר החרדי.

במקרה זה, אין סתירה בין הצורך של המגזר החרדי לאינטרס של המגזר הכללי, החוק של כחלון יפגע בשניהם כאחד. אני מקווה שהאחריות תגבר על הפופוליזם, ושר האוצר יחזור למדיניות הרפורמות שאיפיינה אותו בקדנציה הקודמת. גם שם לא במחי חוק אחד דברים נפתרו, ושוק הנדל"ן רק קשר יותר משוק הסלולר. הגיע הזמן לפעול באחריות, והוביל את כלכלת ישראל למקום טוב יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר