מה קורה אם לא מכבים את הטלפון בזמן טיסה?

נניח לרגע שתתעלמו מההוראה של הדיילת לכבות את הטלפון או להעביר אותו למצב טיסה, מה יקרה אז?

שירות כלכליסט | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק. עיבוד)

השימוש בטלפונים סלולריים בזמן טיסה מככב בדיונים רבים בשנים האחרונות, בעיקר על רקע הניסיונות של תעשיית התעופה לעמוד בקצב של הטכנולוגיות המשתנות תדיר. כיום, הדיילות עדיין נוהגות להורות לנוסעים לכבות את הטלפונים, או לפחות להעביר אותם למצב טיסה, אך אי אפשר שלא לשאול: מה קורה אם לא מצייתים להוראות? לרוע המזל, התשובה לכך לא ברורה לגמרי.

בואו נתחיל מההתחלה. הסיבה לחשש נובעת מהעובדה שכשנמצאים גבוה בשמיים, האות של הטלפון הסלולרי עובר בין כמה אנטנות ומוציא אות חזק יותר, וייתכן שהוא ישבש בכך את הרשתות על הקרקע. אולם, עדיין לא קרה מקרה שטלפון סלולרי אחראי להתרסקות של מטוס.

"זה לא בהכרח שטלפון יכול להפיל מטוס", אומר קני קירצ'וף, לשעבר מהנדס בבואינג. "זה לא העניין. העניין הוא התערבות במערכות המטוס וגרימת יותר עבודה לטייסים בחלקים קריטים של הטיסה – בהמראה ובנחיתה. אלה קטעים המחייבים רמת ריכוז גבוהה מהטייסים".

הודות להתקדמות הטכנולוגיה, הסיכונים הללו הולכים ונעלמים. ב-2014 סוכנות בטיחות התעופה האירופית הודיעה כי מכשירים אלקטרוניים אינם מסכנים את המטוס. עם זאת, בסוכנות השאירו לחברות התעופה להוכיח כי המערכות שלהן אכן לא מושפעות מהטלפונים הסלולריים.

בהתאם, חברות תעופה רבות ערכו את הבדיקה הנחוצה ומאפשרות כיום לבצע שיחות במהלך טיסות באמצעות רשתות סלולריות של חברות כמו AeroMobile הפועלות על הטיסות. החברות הללו משרתות כבר חברות תעופה גדולות כמו אמירייטס, וירג'ן, בריטיש איירוויז ו-27 נוספות.

אף על פי כן, במנהל התעופה הפדראלי (FAA) בארה"ב, עדיין אוסרים לבצע שיחות קוליות בטלפונים סלולריים בעת טיסות. "ה-FAA אוסר על השימוש בטלפונים סלולריים מסיבות בטיחות. אנחנו אוסרים על כל מה שמייצר אות בכוונה, כולל מכשירים סלולריים המשמשים לתקשורת קולית. חברות התעופה צריכות להוכיח שהטלפון לא מייצר הפרעות אלקטרוניות", מסרה בתגובה אליזבת' אישאם קורי מה-FAA.

עם זאת, מחקר שערכו ב-FAA ב-2012 סיכם כי "רשויות התעופה האזרחיות לא דיווחו על תקריות שבהן מכשירים סלולריים השפיעו על הבטיחות של המטוס בשל רשתות סלולריות הפועלות עליו". הרשתות הללו מבוססות על תאי – פיקו (picocells), והן מעניקות לנוסעים את היכולת להשתמש במכשיר הסלולרי מבלי להשפיע על המכשור של המטוס. "יותר מכשירים אלקטרונים מודרניים מוגנים כיום משיבושים", אומרת אליסון מרקי, מומחית לאבטחת תעופה. "אין גלאי קסם בקוקפיט שמסמן אם יש טלפון סלולרי שנשאר דולק".

במנהל התקשורת הפדראלי (FCC) מסכימים לגבי הטכנולוגיה הזו, אך לא מוכנים לומר מתי ואיך היא תורשה להיות בשימוש. החוקים הנוכחיים של מנהל התקשורת האוסרים על שימוש בטלפונים סלולריים על מטוסים נכנסו לתוקף לפני יותר מ-20 שנים, ונועדו להגן על שיבושים לרשתות הסלולריות על הקרקע. באתר המנהל מודים כי טכנולוגיה שניתן להתקין ישירות על המטוס שתמנע שיבושים מסוג זה זמינה, ואף יושמה בהצלחה במדינות אחרות ברחבי העולם. "זוהי החלטה טכנית טהורה. אם תאומץ, היא תאפשר לחברות לפתח מדיניות שימוש בטלפונים כפי שירצו", נכתב.

אולם, הם לא עונים על השאלה מתי הטכנולוגיה הזו תהפוך למציאות במטוסים. לדבריהם, גם אם הטכנולוגיה תאושר, תהיה זו בסופו של דבר ההחלטה של כל חברת תעופה, בייעוץ עם הלקוחות שלהן, האם לאמץ אותה. עוד הוסיפו כי להבנתם "נוסעים רבים מעדיפים שלא יהיו שיחות בטיסות".

ייתכן וזו הסיבה העיקרית לכך שבארה"ב אוסרים כיום להשתמש בטלפונים סלולריים בזמן טיסות. "בכל הקשור לשימוש בטלפונים על טיסות, אז הטכנולוגיה קיימת, אך ההיסוס נובע מהציבור", אומרת מקרי. "נוסעים רבים רואים בזה משהו מעיק ולא יתרון. מספיק גרוע לשבת ליד מישהו שמדבר בקול רם, אם נוסיף גם טלפונים סלולריים התוצאה תהיה גרועה יותר מאשר כשהנוסע במושב לפני נשען אחורה ולא משאיר מקום לרגליים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר