חלון למזרח התיכון

הטור השבועי: כל מה שעבר השבוע על העולם הערבי

הוצאות להורג ועינויים בסוריה עם נפילת חלאב. לבנון מברכת את אסד, בחריין וקטאר מזדהים עם המורדים בחלאב, פיגועים בתורכיה וברש"פ נגזר מאסר על מתחרו של אבו מאזן (העולם הערבי)

משה פריגן | כיכר השבת |
ארכיון (צילום: שאטרסטוק)

לבנון: לאחר הכאוס סביב בחירתו של נשיא לבנון מישל עאון הולכת ומסתמנת שם הרכבת ממשלה שתכלול את נציגי ארגון חיזבאללה. לבנון דחתה שבוע הודעת גינוי לסוריה ובירכה את אסד על ניצחונותיו.

סוריה: בשבוע האחרון העולם התעורר לזוועות הסוריות בחאלב - לאחר שבועות של כתישה מהאוויר, הרעבה שיטתית והריסת כל בתי החולים בחאלב נפלה העיר לידיו של אסד. כניעת המורדים התאפשרה בזכות סיוע תורכי רב.

פרק לא מפורסם בהסכם כניעת לוחמי צבא סוריה החופשי היה הפרק בו גורשו אלפי שיעים ממחוז אידלב שעמדו בסכנת חיים אם חאלב הייתה נופלת. בסוף השבוע יצאו מהעיר שיירות ארוכות של אוטובוסים ואמבולנסים תוך שברקע עדיין נשמעים פיצוצים ויריות.

חלאב, השבוע (מתוך פייסבוק)

קדמו לפינוי מעשי זוועה של חוליות הוצאה להורג ועינויים שיעיות. על פי דיווחים מהעיר עשרות נשים סוריות בחרו להתאבד לפני שהחוליות האלו יעשו בהם מעשים כפי שעשו לנשים אחרות.

בתוך כך בתחילת השבוע ובחסות המאמץ הרוסי - סורי בחאלב כבש ארגון דאע"ש את העיר תדמור ושני בסיסים רוסיים הסמוכים לה - מה שהביא לארגון שלל רב הכולל כלי שריון רבים וטילים מתקדמים.

עיראק: בתחילת השבוע ביקר מזכיר ההגנה האמריקאי אשטון קרטר בעיירה באשיקה ובעיר אירביל שם נפגש עם מנהיגי הפשמרגה הכורדית ועם נשיא עיראק חיידר אל עבאדי וקיבל סקירות על ההתקדמות בקרבות על העיר מוסול שנעצרו כמעט לחלוטין עקב חילוקי דעות בין הכורדים והעיראקים.

כמו כן תיווך המזכיר בין תורכיה והכורדים שביניהם יש חילוקי דעות משמעותיים בנוגע ללחימה בעיר באשיקה הסמוכה למוסול והביא להסכם ביניהם. את ביקורו הוא סיים בהענקת עיטורי כבוד של הצבא האמריקאי ללוחמים כורדים מצטיינים.

השבוע הודיעה עיראק כי תפסיק להודיע לציבור על כמות ההרוגים של הצבא העיראקי וזאת לאחר שנהרגו כאלפיים חיילים עיראקים מתחילת הקרבות במוסול.

תורכיה: השבוע נפתח בפיגוע תופת באיסטנבול בו נהרגו עשרות שוטרים ואזרחים מחוץ לאיצטדיונה של קבוצת בשיקטאש התורכית. על הפיגוע לקח אחריות ארגון כורדי נצי. בהמשך השבוע סיכלה רוסיה פיגוע תופת של ארגון דאע"ש בתורכיה.

השבוע עמד בסימן מעורבותה של תורכיה בהפסקת האש בחאלב ושליחת מאות אמבולנסים וצוותי רפואה למדינה. בסוף השבוע הודיעה תורכיה כי ארגון המדינה האסלאמית פגע בשלושה טנקי ליאופרד גרמניים הנלחמים בגבול העיראקי וכי היא בוחנת מחדש את עמידותו של הטנק.

מצרים: המלחמה בארגון המדינה האסלאמית נמשכת כל העת בצפון סיני. באמצע השבוע התפוצץ מחבל מהארגון בקתדרלת סנט מרקו וגרם להריגתם של עשרות. בתגובה החלה מצרים לממש פסקי דין על הוצאה להורג על מחבלים מהארגון והגבירה את הלחימה בצפון סיני.

בחריין וקטאר: המדינות הודיעו על ביטול חגיגות היום הלאומי שחלו השבוע כאות הזדהות עם העם הסורי והזוועות אותן הוא חווה השבוע בחאלב.

ירדן: גרמניה הודיעה כי תעניק לירדן עשרות משוריינים במתנה. התמיכה בירדן באה על רקע המשך קליטת הפליטים הסורים במדינה ובידוד המובלעת הירדנית של ארגון המדינה האסלאמית בירדן.

ניגריה: ארגון בוקו חראם - שלוחת דאע"ש במזרח אפריקה ביצע שני פיגועי תופת בשוק של העיר מגדליי וגרם להריגתם של עשרות. משטרת ניגריה הודיעה כי את הפיגוע ביצעו שתי ילדות בנות פחות מעשר.

סומליה: ארגון אל קעידא ביצע פיגוע תופת בכניסה לנמל מוגדישו בירת סומליה בו נהרגו עשרות מעובדי הנמל. כבר שנים ארוכות המדינה סובלת מאי משילות וארגוני טרור בין לאומיים מוצאים בה כר נרחב לפעילותם.

אפגניסטן:סמוך לביקורו של מזכיר ההגנה האמריקאי אשטון קרטר בוצע פיגוע בכניסה לבסיס נאט"ו המרוחק כחמישים קילומטר מהבירה קאבול. בפיגוע נרצחו ארבעה חיילים אמריקאים. בתגובה הרגו כוחות נאט"ו מנהיג טאליבאן מקומי הקשור לאירוע ועשרות מחבלים מהארגון.

הפיגוע בבסיס באפגניסטן (מתוך פייסבוק)

הרשות הפלסטינית:שלוש שנות מאסר נגזרו בעידרו על מוחמד דחלאן בעוון שחיתות כלכלית. משפט זה בא בעקבות הדרת אנשיו של דחלאן הגולה במפרץ מועידת פת"ח השביעית שהסתיימה ברמאללה.

מוחמד דחלאן (צילום: פלאש90)

השבוע כולו עמד בסימן 29 שנה לאינתיפאדה והתקיימו בו אירועים רבים סביב הנושא. האירועים המשמעותיים ביותר היו בעזה שם ערך הארגון מצעדים וכנסים רבים.

כמו כן נעצר השבוע בעזה השאם סאלם מזכ"ל המליציה השיעית - איראנית בעזה לאחר שכתב דברי שבח למשטר אסד אותו חמא"ס מגנה בשנים האחרונות.

איראן: השבוע נחשף כי איראן הקימה לגיון זרים שיעי המורכב מגולים אפגאנים ופקיסטנים שיעים. הקמת הכוח באה לאחר ביקורת פנימית על הריגתם של למעלה משש מאות לוחמים איראנים בחזית הסורית בשנה האחרונה. הקמת הכוח לוותה במחאותיה של אפגניסטאן האומרת כי הקמתו תעודד את המשך האלימות במדינה הסובלת מחוסר יציבות מתמיד.

סודן: צבא סודן נפרס לאורך הגבול עם לוב וזאת לאחר שלוחמי המדינה האסלאמית שברחו מהעיר סירת' ניסו לחדור לסודן ולהקים בה היאחזות של הארגון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר