צפו בתיעוד

מלך מרוקו חנך את בית הכנסת העתיק שנפתח מחדש

במעמד מלך מרוקו נחנך מחדש בית הכנסת העתיק "צלאת אטדגי" ששופץ באדיבות המלך. האירוע בהשתתפות ראשי הקהילה שודר בטלוויזיה המרוקאית. צפו (העולם הערבי)

משה פריגן | כיכר השבת |
מלך מרוקו בבית הכנסת (צילום: מתוך פייסבוק)

במעמד רב רושם בנוכחותו של מלך מרוקו סידי מוחמד השישי התקיימה ביום שישי חנוכת הבית לבית הכנסת "צלאת אטדגי" בקזבלנקה. הטקס התקיים בנוכחות ראשי המדינה והקהילה היהודית שבמעמד מרטיט התפללו לשלומה של מלכות וברכו את המלך, את בנו יורש העצר מולאי ראשיד ואת משפחת המלכות העלאווית.

בית הכנסת אטדגי הנו בית כנסת עתיק בעיר העתיקה (מדינה די דאר אל בידא) של קזבלנקה בירתה הכלכלית של מרוקו. במשך יובל שנים בית הכנסת ששייך למשפחת אטדגי מצרפת היה סגור ומסוגר עקב מיעוט מתפללים ואט אט התיישן ונטה ליפול. במסגרת השיפוצים אותם מבצעת מרוקו בעריה העתיקות החליט המלך לשפץ גם את בית הכנסת.

במסגרת השיפוץ בית הכנסת שוחזר בצבעים המקוריים כפי שהיה נראה טרם עזיבת היהודים את העיר. הוא טויח ונצבע מחדש והותקן בו הריהוט המקורי ששופץ גם הוא. בכניסה לבית הכנסת נתלו תמונות מהווי החיים היהודי. כמו כן שופץ ושוחזר גן בית הכנסת כפי שהיה מימים ימימה. במסגרת הביקור קיבל המלך מראשי הקהילה הסברים על התמונות ותשמישי הקדושה היהודיים והתעניין רבות במנהגים השונים.

בעיר קזבלנקה גרים יהודים רבים וישנם מוסדות יהודיים, בתי כנסת, בית ספר יהודי, סופרמרקט וקצביה כשרים למהדרין והמוזיאון היהודי היחיד בארצות הים התיכון לתולדות יהודי המדינה. בשנת 2011 קבע המלך בחוקה החדשה כי המורשת היהודית היא חלק בלתי נפרד מהמורשת המרוקאית. יהודי מרוקו זוכים לחופש דת מלא, זוכים להגנה מלאה של בית המלוכה המקומית וחלקם אף מקורבים אליו. מלך מרוקו נחשב לידידם של היהודים - מסורת אותה ירש מסבו מוחמד החמישי שדאג להצלת יהודים רבים בתקופת השואה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר