"שיר 2"

שלמה יהודה רכניץ לא רק גביר - ביקורת

הנגיד שלמה יהודה רכניץ באלבום שני מלחניו עם מיטב הכוחות של המוזיקה החסידית שהתאחדו יחד כדי לבצע את השירים של רכניץ. האם בלי הכסף זה גם היה עובד? (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: עטיפת האלבום)

המוזיקה החסידית חלמה שנים על ספונסר, אדם בעל יכולות כלכליות ואהבה עזה לתחום ולתרבות שיפעל ויקדם את המוזיקה היהודית עם פרויקטים מושקעים ואיכותיים. היו כאלו דוגמת מוטי זיסר ז"ל, אך מתברר שכדי שזה יקרה ובגדול צריך שהוא יהיה גם מלחין.

שלמה יהודה רכניץ הוא בעל ממון, אך גם מלחין משובח, ראוי לשמו וללא ספק אחד המלחינים הפוריים במוזיקה החסידית של השנים האחרונות. אלבומו החדש "שיר 2" מכיל כמה לחנים מצוינים ומעניינים ורכניץ אסף לתוכו את מיטב הכישרונות והכוכבים של המוזיקה החסידית.

אלבומי 'אול סטרס' תמיד מעניינים הרבה יותר מאלבומים רגילים כיוון שכל שיר טומן בחובו הפתעה חדשה וזמר נוסף שמעניק לאלבום הזדמנות חדשה באוזני המאזין.

רכניץ פותח את האלבום ישר עם כל הכוח כשליהק לשיר הפתיחה ה"הילל פלאיי" את מרדכי בן דוד שמגיע על תקן "הלב" ומוטי שטיינמץ שמגיע על תקן "הקול" למרות שגם בתחום הלב לא חסר לו. בשיר זה כמו בחלק גדול משירי האלבום אחראי על העיבוד, המוזיקאי המיתולוגי משה לאופר שמזכיר מחדש מדוע במשך שנים שמו הופיע על כל אלבום שני (האלבום הראשון היה של מונה רוזנבלום...), אם כי בהחלט יש עודף מוגזם של דיסקו מיושן בעבודה שלו שמומלץ שלאופר יסנן מעבודותיו.

השניים משתפים פעולה בלחן נפלא נוסף של רכניץ ואחד הטובים באלבום "רחמנא". שיר רגש שגם הוא זכה לעיבודו של לאופר.

גם אברהם פריד הכוכב הגדול ביותר של המוזיקה החסידית היום זוכה לשני שירים באלבום האחד קצבי (אתה בחרתנו) והשני (כד יתבון) מעט רגוע יותר.

מומלץ לשים לב לשמחה ליינר עם השיר "אני יוסף" ול"אני בוכיה" של אוהד מושקוביץ שמלבד ההיגוי "בוכיאה" כחלק מהלחן, מדובר בשיר מרגש וקולו של מושקוביץ מתאים לו מאד. מושקוביץ מצליח בשיר עם קולו המיוחד וההגשה שלו לתת למילים את המשמעות הנוגה שלהם בצורה שרק הוא מסוגל לה.

את האלבום חותם הביצוע המחודש והמשודרג של רכניץ ללהיט הישיבות העתיק "שקעה חמה". בתור מי ששמע לראשונה את השיר בישיבה קטנה מפי הר"מ בישיבה ששר אותו בנוגות, אהבתי מאד את התוספת החדשה של רכניץ שהעניקה לשיר גם מימד של תקווה ואור. אמנם הבית החדש שהוסיף רכניץ אינו משתווה מבחינת רמת הטקסט עם השיר המקורי, אך בהחלט הוא אינו פוגע בו. תוספת הלחן לעומת זאת מעולה ומוסיפה רבות למלודיות של השיר.

לאלבום כולו יש חוברת מילים מושקעת במיוחד עם הסברים על כל שיר כולל קטע מיוחד על "שקעה נפשי" שמספר לראשונה את סיפורו של השיר וכותבו ר' אברהם אליהו קפלן, שנפטר 17 שנים לאחר כתיבתו בגיל 34 מאירוע מוחי.

מומלץ לקרוא גם את דברי התודה מלאי ההומור העצמי של רכניץ שלא מהסס להתבדח על הצריבות הבלתי חוקיות ואפילו על לחניו כשהוא מצטט את אביו שאמר "קל מאד לזכור את כל השירים שלי כי "כולם נשמעים אותו הדבר"".

האלבום זכה עד עתה להצלחה גדולה מאד והצליח לחדור לרשימת עשרת האלבומים הנמכרים ביותר באייטונז, חנות השירים הווירטואלית של אפל, הישג ששום אלבום חסידי לא זכה לו עד היום. רכניץ כיאה לגביר לא עושה את האלבום למען הרווחים שלו וכולם מוקדשים לארגון 'עורה'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר