כך נמנעה תקרית דיפלומטית

אב בית הדין בתל אביב ביקש 'לצפצף' על שגרירות ארה"ב

שגרירות ארה"ב הבהירה לבית הדין כי אחזקת הדרכון של אבי סרבן הגט - אינה חוקית. אב בית הדין ביקש להגיב כי זה "בלתי נסבל" אך תגובה עניינית של המנכ"ל, מנעה תקרית דיפלומטית (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
בית הדין הרבני בתל אביב. ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

פרשת אבי סרבן הגט מסרבת לגווע ובשבועות הקרובים יגיע הנושא להכרעת בג"ץ. כזכור, לפני למעלה משנה עוכבו זוג מבוגרים אזרחי ארה"ב הוריו של סרבן גט המתגורר שם, כאשר בית הדין קבע כי הם עומדים מאחורי עיגון אשת הבן.

חודשים לאחר מכן, שוחררה האם כאשר ביה"ד מודה שטעה לגביה וכי היא איננה קשורה לעיגון. במסמכים המתפרסמים לראשונה עולה תמונה המלמדת על מעט ממה שהתחולל מאחורי הקלעים.

במכתב רשמי של הקונסוליה לביה"ד, היא מבקשת ליידע את ביה"ד כי אחזקת הדרכונים על ידו איננה חוקית וכי הדרכונים הם רכושה הבלעדי של מדינת ארה"ב.

בקשת השגרירות לשחרר את הדרכונים

אב ביה"ד הרבני בתל אביב, הרב שלמה שטסמן, שקיבל את הפניה אמר למנהל בתי הדין להשיב לשגרירות כי פניית הקונסוליה לביה"ד כמו גם התערבות בהליך משפטי הוא דבר "בלתי מקובל ובלתי נסבל".

המנכ"ל שהבין את הפוטנציאל הנפיץ במתן מענה שכזה, הורה למחלקה המשפטית להשיב לשגרירות על הבקשה.

התייחסות הרב שטסמן לפניית השגרירות

במכתב התשובה המתפרסם ב"כיכר השבת" לראשונה, כותב עו"ד מיכאל אביטן, סגן היועץ המשפטי לבתי הדין כי "ככל שהצדדים אשר הפקידו את דרכוניהם במשטרת ישראל מעוניינים לקבל החלטה שיפוטית המורה להשיבם אליהם, עליהם לפנות לביה"ד בבקשה מתאימה".

בכך מבקש ביה"ד ליצור רושם כאילו מה שמונע את השבת הדרכונים לבעליהם היא אך ורק בקשה של בני הזוג.

תשובת בית הדין לשגרירות

כאמור, בינתיים, דרכונה של האישה הושב אליה אך זה של האב - עדיין מוחרם. לדברי אבי הסרבן, המעוכב בישראל, הכתובת לגט היא אך ורק בנו שאותו יש לאסור בגין סרבנותו, וכי לא יתכן שאב שאיננו יכול כלל לתת גט לכלתו ישלם את מחיר מעשיו של בנו. בית הדין, יודגש, לא קיבל את הטענה.

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה: מכתבו של סגן היועץ המשפטי להנהלת בתי הדין הרבניים אל שגרירות ארה"ב נכתב במענה לפניית השגרירות אל מנהל בתי הדין הרבניים, ומועד מכתב זה הוא 8.11.2015 – 12 ימים קודם להחלטת האב"ד הרב שלמה שטסמן. מצער שמי שהעביר את צילום המכתב אל אתרכם בחר למחוק את תאריך המכתב, ולא ראיתם לנכון לבדוק מדוע.

אל בית הדין הגיע באותו עניין פנייה ישירה נפרדת – לחלוטין בלתי מקובלת – של שגרירות ארה"ב, ומכאן החלטת בית הדין.

בהתאם להחלטת בית הדין פנה מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, אל שגרירות ארה"ב במכתב נוסף ובו העביר במדויק את עמדת בית הדין וצירף את ההחלטה.

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב יעקבי מסר: "לא הייתה הצדקה לפנייה ישירה של השגרירות – בנוסף לזו שנשלחה אלי – אל בית הדין הרבני, והחלטת האב"ד הרב שטסמן מקובלת עלי לחלוטין. יש לדחות כל ניסיון להתערבות זרה בהליכי בית הדין, הן של שגרירות מדינת חוץ הן של גוף אחר. כך גם אין לקבל התערבות המגויסת בדרך של פניית תקשורת – הן חרדית הן כללית. הוא הדין והיא המידה ללחצים של אנשי ציבור, לרבות חברי כנסת. דייני ישראל ימשיכו לפסוק בכל עניין שלפניהם על פי ההלכה והחוק, באופן בלתי תלוי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר