הסייבר היכה במעצמת התורה

'מיר' עיכבה מלגות לאברכים בגלל פריצה למחשבי הישיבה

ל"כיכר השבת" נודע כי קבוצת האקרים שפרצה למחשבי ישיבת מיר, שתלה קוד זדוני ודרשה תשלום כופר בתמורה לשחרור הקבצים שהוחזקו בהם. בעקבות כך, תשלום המלגות לאברכים עוכב (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק ויונתן זינדל, פלאש 90)

הסייבר היכה במעצמת התורה: אברכים הלומדים בישיבת מיר בירושלים, הופתעו לגלות בתחילת חודש כסלו כי לא בוצעה הפקדה לחשבונות הבנק שלהם עבור מלגות חודש חשוון, כפי שנהוג במוסד מידי חודש בחודשו. לאחר בדיקה התברר כי לא מדובר בקשיים כלכליים וכי מה שגרם לעיכוב של למעלה משבועיים בהעברת המשכורות היא פריצת סייבר למחשבי הישיבה.

גורמים בישיבת 'מיר' אמרו בשיחה עם 'כיכר השבת' כי לפני שבועות ספורים הצליחה קבוצת האקרים אנונימית להשתלט על המחשב המרכזי של הישיבה, שמכיל את כל נתוני האברכים. לאחר ההשתלטות, הותקנה תוכנת כופר על המחשב והקבצים החשובים ננעלו. מייל שהגיע לאחר מכן לישיבה הציע את שחרור הקבצים תמורת תשלום סכום של אלפי דולרים לקבוצת ההאקרים.

גורמים בישיבה סירבו לחשוף אם הישיבה אכן נכנעה לסחיטת ההאקרים, אך לאחר כשבועיים שוחררה החסימה והאברכים קיבלו את המלגות.

תוכנות כופר הפכו בשנים האחרונות לנפוצות ביותר. במסגרת הסחיטה, קבוצות האקרים שותלים קודים זדוניים במחשבים אליהם הצליחו לפרוץ. לאחר השתלת הקוד הזדוני, פועלת תוכנה במחשב שמצפינה את כל הקבצים החשובים באמצעות קוד. לאחר שעבודת התוכנה מסתיימת, מקבל המשתמש הודעה על כך שהקבצים ננעלו וניתן לשחרר אותם תמורת סכום שנע בין אלפי דולרים ועד עשרות אלפי דולרים.

בשנים האחרונות הקימה משטרת הסייבר ההולנדית מרכז בינלאומי למלחמה בתופעה, וחברות אבטחה שונות החלו לשחרר כלים מיוחדים לפענוח הקבצים ללא תשלום, על מנת להכות בשיטה.

מומחי אבטחת מידע ממליצים לשמור גיבוי של קבצים חשובים ובכל מקרה שלא לשלם להאקרים, שכן כיום בעקבות התגברות התופעה ישנם כלים רבים וחינמיים לפענוח הקבצים. בכל מקרה, אומרים המומחים, גם אם עבור ההצפנה הספציפית אין עדיין כלי פיענוח, סביר להניח כי כלי כזה ישוחרר בהקדם שכן כלים אלו מתעדכנים ללא הרף.

את תגובת ישיבת מיר לא ניתן היה להשיג עד לפרסום הכתבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר