לאחר דחיית ההצבעה

ישראל מאשימה: "מהלך אובמה תואם עם הפלסטינים"

לאחר שהתייאשה לשנות את דעת הבית הלבן בנוגע להצבעה באו"ם נאלצה ישראל לפנות לטראמפ כדי שיתערב, כך על פי בכיר ישראלי שמאשים את אובמה בתיאום המהלך עם הפלסטינים (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
"אז הלכנו לטראמפ" (צילום: אבי אוחיון, לעמ)

ישראל מפנה אצבע מאשימה כלפי הנשיא ברק אובמה בכל הנוגע להתנהלות ארה"ב בנושא ההצבעה באו"ם.

גורם ישראלי בכיר דיבר הלילה עם סוכנות הידיעות רויטרס ורשת CNN וטען כי ממשלו של נשיא ארה"ב ברק אובמה תכנן להימנע בהצבעה במועצת הביטחון נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון. לאחר שישראל גילתה על כך והבינה כי אין באפשרותה לשנות את ההחלטה, היא פנתה לצוות של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ וביקשה ממנו להתערב.

לפי הדיווח, ישראל הזהירה את הבית הלבן כי תאלץ לפנות לטראמפ אך בבית הלבן סירבו להאזין לבקשות ישראל להטיל ווטו.

לפי הדיווח של כתב הוושינגטון פוסט, רוברט קוסטה, בכל ליל רביעי עבדו על הנושא חתנו היהודי של הנשיא הנבחר, ג'ראד קושנר ויועצו של הנשיא סטיב באנון.

לאחר ההתפתחויות והצהרותיו הנחרצות של טראמפ בנושא, טלפן נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, לטראמפ ושוחח עמו בנוגע להצעת ההחלטה.

לרויטרס אמר הגורם כי ישראל מאמינה שממשלו של אובמה תכנן במשך זמן רב להימנע בהצבעה שתיערך באו"ם בנושא ההתנחלויות, ותיאם לשם כך מהלך עם הפלסטינים, כחלק ממהלך אחרון שלו בסוגיה לפני שהוא מסיים את תפקידו. עוד אמר כי ישראל רואה בכוונת ההימנעות של ממשל אובמה בהצבעה כהפרה של "ליבת המחויבות" של ארה"ב לביטחונה, וכניסיון אחרון לכבול את ידי הממשל הנכנס.

דובר הנשיאות המצרית, עלאא יוסף, אמר כי "במהלך השיחה הם דנו בעניינים אזוריים והתפתחויות במזרח התיכון. הנשיאים הסכימו על החשיבות של מתן הזדמנות נאותה לממשל האמריקני החדש להתמודד עם כל הממדים של הסוגיה הפלסטינית, במטרה להשיג הסדר מלא וסופי".

גורם רשמי בצוות המעבר של טראמפ אמר השניים דנו "בהנחת היסודות לשלום במזרח התיכון", אך הוסיף כי אינו יודע האם טראמפ וא-סיסי דיברו במפורש על הצעת ההחלטה המצרית.

גורמים דיפלומטיים מסרו כי לאחר שניו זילנד, ונצואלה, מלזיה וסנגל, החברות במועצת הביטחון, הבינו כי מצרים לא מתכוונת להעלות את ההצעה להצבעה כמתוכנן, הן שלחו לה איגרת, ובה כתבו כי במקרה שתחליט שלא להגיש את ההצעה ב-23 בדצמבר, או שלא תבהיר עד השעה 7 (שעון ישראל) איך בכוונתה לנהוג - הן שומרות לעצמן את הזכות לעשות זאת בעצמן במהירות האפשרית. מלבד הארבע, גם הפלסטינים הצטרפו למסר, שבו נכתב כי "יש אכזבה גדולה מכך שמועצת הביטחון לא הצביעה על ההצעה כמתוכנן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם אתמול הצהרה שבה ביקש מארצות הברית להטיל וטו על החלטה אנטי-ישראלית. לדבריו, "אזרחי ישראל מעריכים מאוד את אחד מעמודי התווך של הברית בין ארה"ב לישראל: הנכונות רבת השנים של ארה"ב לעמוד באו"ם ולהטיל וטו על החלטות אנטי-ישראליות".

נתניהו אמר עוד כי "אני מקווה שארה"ב לא תנטוש מדיניות זו. אני מקווה שהיא תפעל על פי העקרונות שהנשיא אובמה עצמו קבע בנאום שלו בפני האו"ם בשנת 2011: שהשלום לא יגיע דרך החלטות או"ם, אלא רק במשא ומתן ישיר בין הצדדים. לכן הצעת ההחלטה הזאת רעה. רעה לישראל, רעה לארצות הברית ורעה לשלום".

בהצעת ההחלטה האנטי-ישראלית צוין כי היא "מאשררת את מחויבות ישראל, הכוח הכובש, לציית באופן מדויק למחויבויות החוקיות שלה ולאחריותה תחת אמנת ז'נבה הרביעית בהתייחס להגנה על אוכלוסייה אזרחית בזמן מלחמה, מ-12 באוגוסט 1949, ומזכירה את הדעה המייעצת שמסר בית הדין הבינלאומי לצדק ב-9 ביולי 2004".

עוד נאמר בהצעה כי מועצת הביטחון של האו"ם תגנה "את כל הצעדים שכוונתם לשנות את ההרכב הדמוגרפי, האופי והסטטוס של השטחים הפלסטיניים שנכבשו מאז 1967, כולל מזרח ירושלים, כולל, בין היתר, את הבנייה וההרחבה של התנחלויות, העברת מתנחלים ישראלים, הפקעת אדמה, הריסת בתים ועקירת אזרחים פלסטינים, תוך הפרה של החוק ההומניטרי הבינלאומי והחלטות רלוונטיות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר