המלצה חדשה

מחקר: מומלץ להמתין עם חיתוך חבל הטבור

רופאים בכירים ממליצים להמתין לאחר הלידה כדקה עם חיתוך חבל הטבור זאת בהסתמך על מחקרים שקובעים שהזמן הזה משפיע על כמות החמצן בדם הילוד ומסייעת לו (לידה, בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

המלצה מעניינת חדשה של רופאים בכירים אומרת כי לא מומלץ לנתק את חבל הטבור מיד לאחר הלידה אלא להמתין מעט.

הדברים מתבססים על עדויות מחקריות שמלמדות שהמתנה עם הניתוק מעשירה את העובר בחמצן ומסייעת להתפתחותו. ההמלצות החדשות גורסות כי יש להמתין 30 עד 60 שניות עם ניתוקו של הטבור לאחר יציאתו של הילוד לאוויר העולם.

על פי הנוהג הרפואי המקובל ברחבי העולם, רופאים מתנקים את חבל הטבור כמעט מיידית, או בתוך 15 עד 20 שניות עם הלידה, אלא אם מדובר בתינוק פג.

"תוספת של חצי דקה אולי אינה נראית הרבה, אולם בזמן הקצר הזה, מתבצעת זרימת דם מרובה מהאם לעובר" הסבירה ד"ר מריה מסקולה, מאיגוד הגינקולוגים האמריקנים שעמדה בראש צוות ההמלצות.

חבל הטבור מחבר בין העובר לאם במהלך ההיריון ומעביר לעובר דם המכיל בין היתר חמצן, חומרי מזון ומרכיבים רבים הנחוצים למחייתו. כאמור, ברוב המדינות בעולם מתבצע חיתוך חבל הטבור מיד עם יציאת הילוד לאוויר העולם. עם זאת, לא קיימות הנחיות מסודרות באשר לתזמון האופטימלי לחיתוך חבל הטבור.

באחד המחקרים הגדולים שפורסם לפני שנים אחדות, בו נסקרו מחקרים קודמים שהשוו בין זמני חיתוך חבל הטבור, עלה כי עיכוב של החיתוך בן שתי דקות לפחות, שיפר את ספירת הדם של הילוד והפחית את הסיכון לחוסר ברזל ולאנמיה. עוד מצאו החוקרים, כי החיתוך המאוחר הגביר את מספר תאי הדם (פוציטיטמיה), אך תופעת לוואי זו הייתה זמנית, וחלפה מאליה ללא כל סיבוכים.

האיגוד האמריקני לגינקולוגיה מצטט בהמלצותיו החדשות מחקרים קודמים שמצאו כי המתנה בחיתוך מפחיתה את הסיכון לעירויי דם, אנמיה ודימומים במוח אצל פגים. גם תינוקות שנולדו במועד עשויים ליהנות מההמתנה, כיוון שגם חסר קל בדם בילוד עלול לגרום לתוצאות הרסניות. אחד המחקרים הראה כי המתנה של שלוש דקות עם חיתוך חבל הטבור הביאה להתפתחות מוחית טובה יותר.

עם זאת, מסייגים המומחים כי במקרים בהם קיימים סיבוכים בלידה אצל האם או הילוד, יש לבצע את החיתוך מיידית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר