החלטה דרמטית

"אובמה בגד": ארה"ב לא הטילה וטו על החלטה נגד ישראל

לראשונה מאז נבחר לנשיא ארה"ב, בחר ברק אובמה שלא להטיל וטו על החלטה נגד ישראל באו"ם. נתניהו תקף: "אובמה שיתף פעולה עם ההחלטה". טראמפ: "בקרוב הכל יראה אחרת" (פוליטי מדיני)

יוני גבאי | כיכר השבת |
אובמה ונתניהו. ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ההחלטה הדרמטית של האו"ם נגד ישראל: במהלך סוף השבוע (שישי) אושרה באו"ם החלטה 2334 נגד ההתנחלויות ביהודה ושומרון. ההחלטה אמנם לא מביאה להשלכות מידיות כלפי מפעל ההתנחלויות וישראל, אולם עלולה להביא לתביעות בהאג ולהטלת סנקציות נגד ישראל.

הדרמה המרכזית סביב ההחלטה, היא העובדה שלראשונה בתקופת כהונת נשיא ארה"ב ברק אובמה, ארה"ב נמנעה מההצבעה על ההחלטה ולא הטילה ויטו על ההחלטה המכוונת נגד ישראל. וכך, כאשר 14 מדינות מתוך 15 החברות במועצת הביטחון של האו"ם, וארה"ב נמנעה מלהטיל נגדה וטו - ההחלטה אושרה.

בעקבות אישור ההחלטה, מתחו גורמים מדיניים בישראל ביקורת כלפי ממשל אובמה, והאשימו כי מדובר בבגידה בישראל ובנקמה של אובמה בנתניהו בעקבות המתיחות שידעו השניים במהלך השנים האחרונות. עם זאתף בארה"ב דחו את הטענות כי מדובר בנקמה אמריקנית, ובן רודס, סגן היועץ לביטחון לאומי אמר לרשת CNN: "רצון לנקום? בשום פנים ואופן לא. זו מדיניות דו-מפלגתית, שקיימת זה עשרות שנים בארה"ב, של התנגדות להתנחלויות הישראליות".

מועצת האו"ם. ארכיון (צילום: שאטרסטוק)

לדברי רודס: "לקחנו את הצעד באו"ם כיוון שבמשך שנים ראינו האצה בצמיחה של התנחלויות אלה - ולמען האמת, אם המגמה הנוכחית תימשך, פתרון שתי המדינות יהפוך לבלתי אפשרי. השלום שאנשים רבים שואפים לו, שאזרחי ישראל כל כך רוצים - שבו ישראל תתקיים בביטחון לצד מדינה פלסטינית - יהפוך למטרה בלתי אפשרית".

בהודעה שפרסם ראש הממשלה בעקבות אישור ההחלטה, הותקף ממשל אובמה בצורה חריפה: "ממשל אובמה לא רק שלא הגן על ישראל נגד ההיטפלות הזאת באו"ם, הוא שיתף פעולה עמה מאחורי הקלעים. ישראל מצפה לעבוד יחד עם הנשיא הנבחר טראמפ ועם ידידינו בקונגרס, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, לבטל את הנזקים של החלטה אבסורדית זאת".

טראמפ עצמו התייחס גם הוא להחלטה הדרמטית של אובמה שלא להטיל וטו באו"ם, ואמר: "בנוגע לאו"ם, מה-20 בינואר (תאריך כניסתו לנשיאות), דברים ייראו אחרת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר