סיכום 2016

איכות חיים ופיגועי טרור: אלו המחבלים החדשים

בתדרוך שמסר לכלי התקשורת קצין בכיר באוגדת יהודה ושומרון, נפרסו שלל נתונים מרתקים שחושפים חלק מהנסים שבסיכולי מערכת הביטחון, רבים מהם ממש ברגע האחרון (צבא)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
פיגוע בטרמפיאדה. ארכיון (צילום: TPS נפתלי מאיר ורעיה בלוך)

במהלך תדרוך שמסר אמש (שני) קצין בכיר באוגדת איו"ש בצה"ל נחשף, כי במהלך שנת 2016 סיכלו שב"כ וצה"ל 180 פיגועי ירי בשטחי יהודה ושומרון. "חלק מן התקריות נמנעו רגע לפני הירי וחלק אחר בשלב התכנון, שכללו תשתית של עד שלושה מחבלים", פירט הגורם הביטחוני.

לדברי הקצין הבכיר, "מוקדי הפיגועים עברו בשבועות האחרונים מגוש עציון לאזור בנימין. מרבית התשתיות שנחשפו הן מקומיות ורק לחלק קטן מהן יש שיוך ארגוני. חמאס מעודד פיגועים, אך החוליות לא היו כאלה שקיבלו הנחיה ממפקדת טרור".

"לאווירה הדאעשית האלימה, כמו גם לפיגועים באירופה, יש תרומה לכך, הוא טען". יצויין, כי בחקירת החוליות שנתפסו עלה כי מטרותיהן העיקריות הן טרמפיאדות, כלי רכב או מוצבי צה"ל, בדרך כלל בירי מכלי רכב חולף או במארבים.

לפי הגורם, "הקשר שמאפיין את חברי החוליה הוא קשר משפחתי, מאותו אזור מגורים או מאותה החמולה". לדבריו, "המחבלים נוקטים אמצעים שטרם נראו במערכת הביטחון. לא מדובר בפעילי טרור קלאסיים. אלו הם פלסטינים צעירים שכבר לא מדברים על מרקם חיים, אלא על איכות חיים. הם שואפים לבלות ומשקיעים הרבה כסף על ביגוד".

"כך, למשל", הוא הדגים, "במחנה הפליטים דהיישה שבאזור בית לחם ישנה עלייה מטורפת של צעירים המתאמנים בחדר כושר. מהצד השני, זה לא מונע מהם להחזיק באידיאולוגיה קיצונית ולבצע פיגועים. זה הפער בהבנה שלנו אותם, זה עניין תרבותי. עם זאת, אנחנו יותר יעילים מבעבר. כבר לא מכסים שטחים נרחבים, אלא פועלים בצורה ממוקדת".

הקצין הדגיש, כי צה"ל השקיע משאבים רבים בהצבת מצלמות ואמצעי תאורה בשטח וכן בקישור בין הכוחות באזור, במטרה להגיב במהירות לפיגועים ועל מנת לחשוף מפעלי נשק בשטחים.

כמו כן, צה"ל מתגבר את הכוחות בכבישים בהתאם להערכות מצב ומידע מודיעיני, והריסות בתי מחבלים יוצרות אף הם הרתעה בקרב הפלסטינים. כך, בשנה שעברה נהרסו רק שבעה בתי מחבלים לעומת 21 בשנה הנוכחית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר