ההחלטה באו"ם

אתר מצרי: ארה"ב תיאמה עם הפלסטינים

כלי תקשורת מרכזי במצרים טוען כי האמריקאים נפגשו עם הפלסטינים לפני ההצעה באו"ם ותאמו איתם את המהלך, כשהם מדריכים אותם כיצד להתמודד עם טראמפ (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
קרי ברמאללה (צילום: פלאש 90)

מתברר כי טענות ישראל על כך שממשל אובמה החליט להתנקם בישראל ואף היה הרוח החיה מאחורי ההחלטה הבעייתית באו"ם זוכות לחיזוק של ממש מהתקשורת המצרית. זאת למרות שאובמה צפוי לסיים את תפקידו בעוד פחות מחודש מה שהופך את התנהגות ממשלו ללא מקובלת על פי קוד ההתנהגות הפוליטי המוכר בארה"ב לפיו נשיא יוצא לא מקדם נושאים משמעותיים במיוחד כאלו שברור שמחליפו אינו רואה איתו עין בעין.

האתר המצרי, "אל יום אל סבעא", שנחשב לשופרו של הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי, פרסם אמש (ג') פרוטוקול של פגישה שנערכה בוושינגטון ב-12 בדצמבר בין מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, והיועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס, לבין משלחת פלסטינית בראשות סאיב עריקאת.

על פי הפרוטוקול, קרי ורייס אמרו לפלסטינים כי הם מוכנים לשתף איתם פעולה במועצת הביטחון בהצעת החלטה שתהיה מאוזנת. הם הוסיפו כי הורו לשגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור, לעמוד בקשר עם הנציג הפלסטיני בארגון, ריאד מנצור.

במהלך הפגישה קרי ורייס תקפו בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו והאשימו אותו שהוא רוצה להרוס את אופציית שתי המדינות. הם גם שיבחו את עריקאת שחזה כבר לפני 4 שנים שזאת המדיניות של נתניהו – להשאיר את הסטטוס קוו בשיפורים קלים.

בפגישה חשף קרי כי ייתכן והוא יציג רעיונות לפתרון הקבע בתנאי שיזכה לתמיכה של הפלסטינים ברגע שיציג את הדברים. הוא גם ייעץ לפלסטינים לשלוח משלחת לריאד כדי להציג את הנקודות לסעודים.

על פי הדיווח המצרי, רייס התנגדה לתוכניתו של קרי ואמרה: "אין טעם להציג רעיונות או פרמטרים לפתרון הסכסוך כי ממשל טראמפ ידחה זאת על הסף. ממשל טראמפ הוא מסוכן. העמדות שינקוט כלפי ישראל והפלסטינים יהיו שונות מכל הממשלים הקודמים מאז 1967".

קרי ורייס התעניינו לשמוע כיצד יגיבו הפלסטינים אם הנשיא האמריקני הנבחר, דונלד טראמפ, אכן יעתיק את השגרירות לירושלים. היועצת לביטחון לאומי אף ציינה כי היא מתייחסת במלוא הרצינות לכוונה הזו של טראמפ ולכל הדברים שאמר על ההתנחלויות.

עריקאת השיב כי אם טראמפ יורה על העברת השגרירות לירושלים – הפלסטינים יבטלו את הכרת אש"ף בישראל, יטילו על ישראל את האחריות לניהול הרשות אזרחית וכלכלית ויבקשו ממדינות ערב ומכל המדינות המוסלמיות לגרש את שגרירי ארה"ב מבירתם. רייס הזהירה כי תגובה כזאת רק תסבך את העניינים.

האמריקנים שמסיימים את תפקידיהם ייעצו לפלסטינים כיצד להיערך לקראת ממשל טראמפ: "ייעצנו לאבו מאזן - אל תנקטו מהלכים שייתפסו על ידי ממשל טראמפ כפרובוקטיביים כמו פירוק הרשות, פנייה לבית הדין בהאג או הפסקת התיאום הביטחוני. אתם חייבים למנוע פעולות התאבדות או פיגועי טרור – כי אלה יהוו איום רציני על עמדת הפלסטינים".

הם גם ייעצו לפלסטינים להיעזר ברון לאודר כדי ליצור קשר עם טראמפ. הפלסטינים השיבו שכבר פנו ללאודר וזה פנה לטראמפ, אך נדחה בנימוק שהוא עסוק כעת בבניית הממשל וכאשר הוא יסיים את המלאכה תתקיים פגישה בין טראמפ לפלסטינים.

קרי ורייס ביקשו מהפלסטינים שישמרו על תוכן הפגישה בסוד ולא ידליפו אותו בגלל רגישות העניין, במיוחד בתקופת המעבר בין הממשלים בארצות הברית אך מתברר שהיה מי שהדליף את הפגישה ואפילו את כל תוכנה.

סביר להניח שאנשי ממשלו של טראמפ לא יאהבו את הבחישה של אנשי הממשל היוצא בנושאים שאמורים לצאת מתחת שליטתם כך שפרסום הפגישה פגע בעיקר בפלסטינים שיצטרכו להתמודד עם טראמפ.

הלחץ האמריקאי לא מסתיים בהפעלת הפלסטינים באו"ם, היום יישא מזכיר המדינה ג'ון קרי, בשעה 18:00 (שעון ישראל) נאום במחלקת המדינה האמריקנית על תהליך השלום במזרח התיכון שבו יפרוס את חזונו כיצד ניתן לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בנאום צפוי קרי לשרטט פרמטרים להסדר קבע. על פי ההערכות, קרי יקרא להקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים בגבולות 67 עם חילופי שטחים. הוא צפוי לקרוא להקפאת הבנייה בהתנחלויות ולפתרון בעיית הפליטים במסגרת המדינה הפלסטינית. כמו כן הוא יקרא לפלסטינים להכיר בישראל כמדינה יהודית ויתייחס להסדרי הביטחון הנדרשים.

גורם בכיר במחלקת המדינה אמר כי קרי יתייחס בנאומו להימנעות של מדינתו בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על ההחלטה נגד ההתנחלויות ו"יגיב להאשמות המוטעות שגורמים ישראליים רשמיים השמיעו בנוגע לכך שהממשל האמריקני ניסח את ההחלטה וגרם להעלאתה להצבעה".

על פי בכיר אמריקאי בנאום ידגיש קרי כי "ההצבעה האמריקנית לא הייתה חסרת תקדים", וכי החלטת אובמה "לא הייתה מארב מתוכנן נגד ישראל". קרי יצביע גם על מקרים נוספים שבהם וושינגטון התירה הצבעות דומות תחת נשיאים קודמים. בנוסף אמר הבכיר האמריקני כי קרי יציין גם כי פרט לישראל, יש "קונצנזוס בינלאומי מוחלט" נגד התנחלויות נוספות באזורים שבסופו של דבר יהיו נתונים למשא ומתן.

לדברי הבכיר האמריקני, קרי רצה במשך זמן רב לשאת נאום מרכזי בנוגע להסכם בין ישראל לפלסטינים, אבל בבית הלבן ביקשו ממנו להימנע מכך. בבית הלבן סברו כי נאום שכזה יטיל לחץ לא הכרחי על ישראל, שיכעיס את נתניהו. אבל לפי ה"ניו יורק טיימס", ההתנגדות הזו הוסרה בשבוע שעבר - עם החלטת אובמה וקרי להימנע בהחלטת מועצת הביטחון ובעצם לשבור את הכלים עם ישראל.

החשש בישראל הוא שמתווה קרי יאומץ על ידי שרי החוץ בוועידת פריז שתתכנס בחודש הבא ולאחר מכן תובא לאישור מועצת הביטחון של האו"ם עוד לפני 20 בינואר – מועד השבעתו של הנשיא האמריקני החדש, מתוך כוונה לסנדל את טראמפ למרות שסביר שמהלכים כאלו רק ירגיזו את הנשיא הנבחר.

השר לביטחון פנים וחבר הקבינט גלעד ארדן אמר בתגובה למהלך כי "‏מצער מאוד שממשל אובמה, שטעה לאורך כל שנותיו בצעדים שנקט במזרח התיכון, מנסה להבטיח שהכאוס הזה יישמר גם אחרי כהונתו. נאום פרמטרים ברגע האחרון לפני סוף‏ כהונתו של קרי ביחד עם החלטת מועצת הביטחון יבטיחו סופית שהפלסטינים לא יסכימו לשום מו"מ בשנים הבאות וירחיקו כל סיכוי לקדם שלום. פתטי ואובססיבי להציג נוסחה‏ לסיום הסכסוך ברגע האחרון כאשר לא הצלחת להזיז שום דבר - חוץ מוועידת תומכי חמאס בפריז - לאורך כל כהונתך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר