המסע בהיכלי החסידות של הרב ישראל גליס

הרב ישראל גליס, הוא אמנם "איש ירושלים" - אבל כל רז לא אניס ליה גם משורשיו של עולם החסידות. לאחר מסע בין היכלי החסידות בחו"ל, הוא מגיש - יומן מסע מרתק ומתועד (חסידים)

הרב ישראל גליס | כיכר השבת |
הרב ישראל גליס (באדיבות המצלם)

יום חמישי, שעת אחרי הצהריים בשדה התעופה, מתכנסים קבוצת חסידים ייחודית, חדורי מטרה. תור ארוך של אנשים רבים, יהודים ולא יהודים, כל אחד עם סדרי הטיסה שלו. בין העומדים נראים אריה יהודה לייב, איטשע מאיר, או את אברהם מרדכי, ישראל, גם שמות המשפחה מוכרים ומסגירים את השתייכותם.

הנה הרב הגאון מנחם מנדל פומרנץ, שיוצא בראש הקבוצה, ולימינו הרב חנוך דרנגר ממנהלי עוז והדר.

לאחר כל הבדיקות אנו עושים את דרכינו לטיסה היסטורית של מסע בהיכלי החסידות.

ברחוב בגורא קלוריא

זה לא סוד שכתבתי ודברתי בתוכניות שונות נגד היציאה לתפילה במקומות קדושים בחו"ל, בעוד האבות, הנביאים, התנאים וגדולי האחרונים טמונים בארץ ישראל. אלו הנוסעים מטעם ועדות הצדקה למיניהם או תפילות המוניות...

שונה הנסיעה הזאת מהרבה נסיעות שנסעתי ברחבי העולם. זוהי נסיעה ממוקדת עם מטרה. עוז והדר החליטו לההדיר ספרי חסידות כדי שיהיה נוח לכל אחד ללמוד ספרי חסידות.

נחתנו לתוך לילה בקייב ואנחנו ממהרים לתחנה הראשונה - אומן. אחרי נסיעה של שלוש שעות הגענו בלילה מאוחר לאומן ומיד לציון. 3 פרוטות לצדקה, תפילת תיקון הכללי ולינה במלון "חושן".

פרידה בבוקר מציונו של רבי נחמן, ואנו בדרכינו אל ציונו של אור שבעת הימים הבעל שם טוב.

הרב פומרנץ בפתיחת הספרייה

הגענו למדז'יבוז, אחרי טבילה במעין הבעש"ט כשבחוץ קור של 15 מעלות מתחת לאפס אנו מתכוננים לשבת מיוחדת ונעלית.

תפילת ליל שבת בבית הכנסת של הבעל שם טוב עם החזן-זמר פיני איינהורן ומקהלת כתר בשמחה וברגש. סעודת השבת עם דברי תורה של הגאון רבי מנחם מנדל פומרנץ ושאר תלמידי חכמים שבחבורה.

שבת פרשת "וישלח" הייתה בהרגשה מיוחדת כשבמהלך השבת למדו החברים מתורתו של הבעל שם טוב.

לחיים בפתיחת הספריה

עם מוצאי השבת התקיימה סעודת הילולא בבית הכנסת של הרבי מאפטא, שנמשכה עד שעות הלילה המאוחרות.

לקראת בוקר יצאנו אל העיירה ברדיטשוב אל ציוני רבי לוי יצחק מברדיטשוב ורבי ליבר הגדול. בדרך לציון למדנו מתורתו של הצדיק. כאן המקום לציין את הקריה היהודית בבדריטשוב. מלון עם עשרות חדרים, חדר אוכל מפואר, אוכל שיכול להתחרות עם טובי הקייטרינגים גם בארץ, ומאור פנים של ר' נחום מרקוביץ.

משם אנחנו ממהרים להספיק באור יום לפולנאה לציונו של בעל התולדות יוסף ומשם לשפיטובקא אל רבי פנחס מקוריץ כשבמהלך כל הדרך נאמרים אמרות משמם של גדולי החסידות.

ברטט וביראה אנו עושים את דרכינו אל אניפולי אל מקום ציונו של המגיד הגדול ממזריטש שיום ההילולא חל בי"ט כסלו. לידו טמון רבי זושא מאניפולי אחיו של בעל הנועם אלימלך ורבי יהודה לייב הכהן בעל אור הגנוז.

ספרית עוז והדר בישיבת יחל

את דרכינו מהדרך הראשית אנו עושים על גבי עגלות רתומות לסוסים שזה בפני עצמו חוויה מיוחדת. גם פה פגשנו את הקייטרינג של נחום מרקוביץ והיה לעילא ולעילא.

אחר שינת לילה במלון על אם הדרך אנו עושים את דרכינו השכם בבוקר אל הגבול הפולני שבדרך כלל אפשר לבלות שם שעות רבות, זכינו ותוך חצי שעה הינו מצדו השני של הגבול ואנו ממהרים לליזענסק אל ציונו של הנועם אלימלך. אחרי שיחה קצרה מאת הרב פומרנץ, תפילת שחרית וארוחת בוקר התייחדנו על הציון הקדוש של הנועם אלימלך.

משם אנו נוסעים ללובלין אל פסגת המסע: "חנוכת ספריה תורנית" בישיבת חכמי לובלין שהפך להיות בית מלון עם מסעדת טרפה, ושוכרי המלון מהקהילה היהודית השאירו את אולם בית המדרש, חדר האוכל, והספרייה שישמשו כמוזיאון לעברה המפואר של הישיבה.

לאחר משא ומתן שנמשך חצי שנה הצליח הרב יצחק פנחס עציוני לרכוש חלק מהחדר אוכל ולהכין במקום מסעדה כשרה.

הייתה התרגשות גדולה עד דמעות כאשר הוכנסו מאות ספרים להיכל הישיבה. וכך כאשר מאות מטיילים שמגיעים לבקר יוכלו ללמוד בדף היומי בנוחות מרבית כמו בבית, ולזכות בארוחה כשרה למהדרין.

סיכום מסע

אחרי נאומי הברכה ושתיית לחיים סעדנו את ליבינו, ועשינו את דרכינו אל ציונו של החוזה מלולבלין ואל רבי צדוק הכהן ומשם לעיירה "קוצק". מרגש ומפחיד להיכנס לציונו של רבי מנדלי מקוצק.

משם לקוזניץ, למגיד מקוזניץ, שם נערך מעמד לחיים לרגל הוצאת הספר "עבודת ישראל המבואר".

לינת לילה בשדילובצא, העיירה שממנה יצאה חסידות ביאלה, ומשם לפשיסחא אל רבי בונם מפשיסחא ואל גורא קלוריא, אל בית המדרש ההיסטורי בו התפללו גדולי החסידות, ואל ביתו של האמרי אמת.

אחרי תפילת מנחה, נערכה שיחה מסכמת על ידי הרב הגאון רבי מנחם מנדל פומרנץ, שבו העלו בסיפוק את מטרת הסיעה שזה לבקש את ברכתם של גדולי החסידות שיאצילו מרוחם על אנשי עוז והדר שיצליחו לערוך מחדש את ספרי החסידות בצורה מהודרת ומיוחדת.

תפלת פרידה מרגשת נערכה בציונם של החידושי הרי"ם והשפת אמת. משם חזרנו הביתה עם סיפוק גדול ובתקופה הקרובה נתחיל לראות את פירות הנסיעה של ספרי חסידות בצורה מהודרת.

ותודה לחברת סטייל בראשות יחיאל לודמיר על הפקת המסע.