נאום מזכיר המדינה

"ג'ון קרי אובססיבי; זה מה שיש לו לעשות במשך שעה שלמה?"

תגובות נרחבות במערכת הפוליטית לנאומו של שר החוץ קרי. בלשכת ראש הממשלה ובימין תוקפים בחריפות את הנאום, אולם מנגד, בשמאל דווקא מרוצים מהדברים (חדשות, בארץ)

קרי ונתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

תגובות נרחבות במערכת הפוליטית לנאומו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הערב (רביעי) תקף את מדיניות ישראל וקרא להקמת שתי מדינות לשני עמים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף בחריפות את הנאום בו הציג קרי את חזון השלום של ממשל אובמה, ובמסיבת עיתונאים שכינס אמר כי "אני מקווה שהממשל האמריקני לא יעשה עוד נזק לישראל באו"ם", ראש הממשלה ציין כי "ישראל מצפה לעבוד עם טראמפ והקונגרס האמריקני כדי לתקן את הנזק שנגרם מנאומו של קרי ומהפעולה באו"ם".

ראש הממשלה אמר כי נאום קרי היה "אכזבה גדולה". לדבריו: "הוא עוסק באובססיביות בנושא ההתנחלויות במקום לעסוק בשורש הסכסוך - הסירוב הפלסטיני העיקש להכיר במדינה יהודית בגבולות כלשהם. אני מוכרח להגיד לכם שהופתעתי, זה מה שיש לשר החוץ של ארצות הברית - המעצמה הגדולה ביותר בתבל - זה מה שיש למזכיר המדינה להתמקד בו כאחד מהנאומים המסכמים במשך שעה שלמה?".

"המזרח התיכון כולו עולה בלהבות, מדינות שלמות קורסות, הטרור משתולל ובמשך שעה שלמה מזכיר המדינה תוקף את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון ששומרת על היציבות במזרח התיכון, לא רק היציבות שלנו של אזרחינו יהודים וערבים כאחד, אלא כגם תורמת ליציבות ולביטחון באזורנו ולכמה משכנותנו".

נתניהו הערב (צילום: אלי מנדלבאום ynet)

ראש הממשלה אמר עוד, "אנחנו עכשיו בחג המולד (הנוצרי), אולי מזכיר המדינה ג'ון קרי לא שם לב לכך שישראל היא המקום היחיד במזרח התיכון שבו נוצרים יכולים לחגוג את חג המולד בביטחון, בשלווה, בשמחה, כל זה לצערי לא מעניין את מזכיר המדינה של ארצות הברית".

קודם למסיבת העיתונאים של ראש הממשלה פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה בה נאמר כי הנאום היה מוטה נגד ישראל: "במשך למעלה משעה עסק קרי באובססיביות בהתנחלויות וכמעט לא נגע בשורש הסכסוך, ההתנגדות הפלסטינית למדינה יהודית בגבולות כלשהם". לשון הודעת ראש הממשלה.

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמונה של נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה כשהוא מתפלל בכותל המערבי וכתב: "בשנת 2008 אובמה בא לכותל המערבי ובשנת 2016 האו"ם קבע שמדובר בטריטוריה פלשתינית. ברצינות?".

שר התיירות, יריב לוין, אמר הערב כי נאומו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, הכיל הרבה מאוד מילים ומעט מאוד הבנה של המציאות. "קרי דרדר את מעמדה של ארצות הברית בעולם בכל זירה שבה פעל. קרי מנסה לכפות עלינו בימיו האחרונים בתפקיד השקפת עולם שכל כולה פרס לטרור הפלסטיני והתעלמות מוחלטת מזכותנו על הארץ".

שר החינוך ויו"ר מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט, הגיב הערב (רביעי) לאזכור התבטאויות עבר שלו בנאומו של שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי. "קרי ציטט אותי שלוש פעמים בעילום שם כדי להראות שאנחנו מתנגדים למדינה פלשתינית. נכון. ככל שזה תלוי בי, לא נקים עוד מדינת טרור בלב הארץ", כתב בנט בחשבון הטוויטר שלו.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הגיב לדבריו של מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, אשר התייחס בדבריו ישירות לשגריר דנון וטען כי קבלת ההחלטה במועצת הביטחון הייתה למעשה למען ישראל: ״לתאם מהלכים אנטי ישראלים עם הפלסטינים ולקדם החלטה חד צדדית נגד ישראל במועצת הביטחון זה לא לתמוך בישראל, זה ההפך מכך. ממשל אובמה פעל נגד מדינת ישראל באו״ם וכל אמירה אחרת היא עיוות של המציאות", אמר דנון והוסיף: "לא נאומים והצהרות ולא החלטות חד צדדיות באו"ם יקדמו את השלום באזורינו אלא רק גינוי הטרור, הפסקת ההסתה וחזרה למשא ומתן ישיר. על הפלסטינים להבין זאת".

השר יריב לוין (הליכוד) אומר: "נאומו של קרי מכיל הרבה מאוד מילים ומעט מאוד הבנה של המציאות. קרי מנסה לכפות עלינו בימיו האחרונים בתפקיד השקפת עולם שכל כולה פרס לטרור הפלסטיני והתעלמות מוחלטת מזכותנו על הארץ. ידיד אמת של ישראל היה צריך לחזק את הממשלה הנבחרת ולא לנסות לכפות על העם בישראל החלטות באמצעות תומכיה של איראן באו"ם".

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש מהליכוד, כינה את נאומו של קרי, "מילים מנותקות מהמציאות. קרי מזכיר המדינה האמריקני מדבר על חברות, ובאותה נשימה לוקח חלק מרכזי במחטף שהכתים ברית ארוכת שנים בין ישראל לארצות הברית".

קיש הוסיף "כי לומר שאף ממשל אמריקני לא עשה יותר מזה של אובמה למען ישראל זו אחיזת עיניים וניתוק מוחלט מהמציאות, ממשל אובמה הבטיח יציבות ונהג בבדלנות. מה שרואים מהחלונות הגבוהים של הבית הלבן, לא רואים מכאן".

במפלגות השמאל ומפלגות הערביות דווקא מצודדים בנאומו של קרי. יושב ראש האופוזיציה ויושב ראש המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג אמר: "נאומו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, מבטא דאגה אמתית לביטחונה ועתידה של מדינת ישראל. קרי היה תמיד ידיד ישראל ונותר ידיד ישראל".

חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר: "נאומו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, מדגים כי "חזון שתי המדינות קורס בשל מדיניותו של נתניהו. המדיניות של נתניהו מובילה למדינה אחת דו-לאומית המבוססת על אפרטהייד ושלטון המיעוט על הרוב, לדברי טיבי הנאומים של קרי ואובמה לא ישאירו את רישומם בהיסטוריה אם הממשל לא יכיר במדינת פלסטין עוד לפני סיום כהונתו של אובמה".

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) אמר: "כי נאומו של קרי הוא נאום הסיום של נתניהו". לטענת מרגלית "נתניהו נכשל מול איראן, נכשל בחזית המדינית והבינלאומית וטובע בחקירות. כשהוא פועל ממניעים פוליטיים בלבד. האינטרס הפוליטי של נתניהו שוב דרס את האינטרס הלאומי", דברי מרגלית.

צילום: צילום מסך

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר