"היחס לישראל לא הוגן"

טראמפ שוב נגד האו"ם: "הוא יוצר בעיות, לא פותר אותן"

נשיא ארה"ב הנבחר, דונלד טראמפ, תקף שוב במסיבת עיתונאים את האו"ם על החלטתו נגד ישראל ואמר כי "האו"ם לא פותר בעיות אלא יוצר אותן", והוסיף כי היחס לישראל "מאוד לא הוגן" (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ היה ידוע בתמיכתו בישראל, אך לכזו תמיכה, גם בירושלים לא ציפו. שעות אחרי שמזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי הציג את חזון השלום שלו המשיך הנשיא הנכנס של ארה"ב לתקוף את האו"ם על יחסו לישראל ובהתייחסות קצרה לנאומו של קרי אמר טראמפ כי הנאום "מדבר בעד עצמו".

בשיחה עם עיתונאים מחוץ לאחוזתו בפלורידה אמר טראמפ כי היחס לישראל באו"ם "מאוד לא הוגן". הוא אמר שישראל "ננזפה עד 20 פעמים" בשעה שמדינות שהן "מקומות נוראיים ומתייחסות לאנשים בצורה מזעזעת לא ננזפו".

טראמפ סירב להשיב אם לדעתו ישראל צריכה להפסיק לבנות בהתנחלויות ואמר שהוא "תומך מאוד" בישראל. לצדו של הנשיא הנבחר הופיע ידידו אמרגן האגרוף דון קינג, שהגיע עם דגלי ישראל וארה"ב וקרא לשלום במזרח התיכון.

בהצהרה קודמת לתקשורת מחוץ לאחוזת מאר א-לאגו אמר טראמפ שהאו"ם לא ממצה את הפוטנציאל שלו. "מתי ראיתם את האו"ם פותר בעיות? הוא לא, הוא יוצר אותן. אם הוא היה ממצה את הפוטנציאל זה היה דבר נהדר ואם לא - זה בזבוז של זמן וכסף", אמר הלילה בפלורידה.

מתוך הבנה לאי ההערכה של טראמפ לאו"ם והחשש שארה"ב תחת ממשלו יביאו לקיצוץ בתקציב הארגון, אנטוניו גוטרש, שב-1 בינואר יחליף את באן קי מון בתפקיד מזכ"ל האו"ם, אמר אתמול כי ברצונו לפגוש את טראמפ "בהקדם האפשרי".

טראמפ השמיע וכתב אתמול התייחסויות נוספות תומכות בחום בישראל "אי אפשר להמשיך להתייחס בבוז מוחלט ובחוסר כבוד לישראל", אמר טראמפ אתמול על יחסו של הנשיא היוצא. "היו להם חברים טובים בארה"ב, אבל לא עוד. התחלת הסוף הייתה הסכם הגרעין עם איראן וכעת באו"ם. תהיי חזקה ישראל, 20 בינואר מגיע בקרוב", צייץ טראמפ לקראת כניסתו לתפקיד.

מנגד נמשכות ההתקפות הפומביות בין וושינגטון לירושלים על ההחלטה באו"ם. קרי ציין כי ארה"ב לא עמדה מאחוריה, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "יש לנו ראיות חד-משמעיות שארה"ב תכננה, קידמה והביאה את ההחלטה הזאת למועצת הביטחון של האו"ם". נתניהו הבטיח: "נחלוק במידע הזה עם הממשל הנכנס. חלקו חומר רגיש, כולו נכון, ואת חלקו ראיתם בפרוטוקול שפורסם בעיתון מצרי. יש עוד חומר רב. זה היה רק קצה הקרחון".

השדולה האמריקנית למען ישראל, איפא"ק, פרסמה הצהרה בעקבות נאומו של קרי: "הנאום הוא ניסיון כושל להגן על דבר שלא ניתן להצדיק אותו. ההחלטה במועצת הביטחון לא מאוזנת ומהווה סטייה ממדיניות הממשלים האמריקניים ב-40 השנים האחרונות. קרי הטיל את האשמה לכישלון שיחות השלום על בת בריתנו ישראל, תוך התעלמות מהצעות ישראליות בעבר וסירוב הפלסטינים לחדש את השיחות".

נאומו של קרי זכה למענה חריף מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכאמור ציין שלישראל הוכחות חד-משמעיות שארה"ב הייתה מעורבת בהבאת ההחלטה למועצת הביטחון. "ישראל מקווה שממשל אובמה היוצא ימנע בימיו האחרונים נזקים נוספים שיכולים להיגרם לישראל באו"ם. הלוואי שהייתי יכול למצוא נחמה בהבטחה של ארה"ב שלא להביא החלטות נוספות באו"ם. אך זה מה שהם אמרו על ההחלטה הזאת".

"הם אמרו שהם לא אלה שהביאו אותה, והם יכולים לקחת את נאומו של קרי על שש הנקודות שלו. אפשר יהיה להעלות אותה בוועידה הבין-לאומית בצרפת בעוד מספר ימים ואז להביא אותה לאו"ם. אז אפשר שצרפת תביא אותה או שבדיה שאינה ידועה כידידתה של ישראל? וארה"ב תוכל לומר שהיא איננה יכולה להצביע נגד המדיניות שלה, שרק עכשיו היא הכריזה עליה.

"אני חושב שאם ארה"ב תעמוד במילתה, היא צריכה עכשיו לצאת ולהכריז שלא תאפשר כלל הבאת החלטות נוספות במועצת הביטחון על ישראל. נקודה. לא שהיא תביא או לא תביא - שלא תאפשר אותן בכלל ותפסיק עם המשחקים האלה. אני חושב שהחלטות שחיוניות לאינטרסים של ישראל ולעתידם של ילדיה לא ייקבעו בנאומים בוושינגטון, בהצבעות באו"ם או בוועידות בפריז. הם ייקבעו על ידי ממשלת ישראל סביב שולחן המשא-ומתן והן ייקבעו בשמה של המדינה היהודית האחת והיחידה, מדינה ריבונית שהיא האדון לגורלה".

נתניהו ציין כי כמעט לאורך כל הנאום, קרי האשים את ישראל בהיעשר שלום בכך שגינה מדיניות שמאפשרת ליהודים לגור בבירתם הנצחית ירושלים. "מאות פיגועי התאבדות, אלפים ועשרות אלפים של טילים, מיליוני ישראלים במקלטים אינם מאמר מוסגר בנאום. זו המציאות שאותה נאלצים אזרחי ישראל לשאת בגלל מדיניות שגויה. מדיניות שבשעתה זכתה לתשואות רועמות מכל העולם. איני מבקש תשואות. אני מבקש ביטחון, שלום ושגשוג ואת עתידה של המדינה היהודית. במשך 3,000 שנה ביקש העם היהודי את מקומו תחת השמש, ולא נאפשר למדיניות שגויה שגרמה לנזק גדול להניע אותנו עכשיו".

עוד אמר כי "הישראלים לא צריכים שיטיפו להם מוסר על חשיבות השלום על-ידי מנהיגים זרים. ידיה של ישראל מושטות לשלום מהיום הראשון. אנו מייחלים לשלום ופועלים למען השלום יום יום. אלפי ישראלים שילמו קורבן כדי להגן על מדינתנו. משפחתי היא אחת מהן. יש עוד רבות אחרות. אף אחד לא רוצה שלום יותר מתושבי ישראל. ישראל נותרה מחויבת לפתור את המחלוקת בינינו לבין הפלסטינים במשא ומתן ישיר. כך עשינו שלום עם מצרים וירדן. זאת הדרך היחידה לעשות שלום עם הפלסטינים. זאת תמיד היתה מדיניות ישראל. זאת תמיד היתה מדיניות אמריקה. זה מה שאמר אובמה באו"ם ב-2001. שלום זו עבודה קשה. הוא לא יבוא מהצהרות והחלטות באו"ם".

נתניהו הוסיף: "הסכסוך הוא על זכותה של ישראל להתקיים. לכן הקריאות הקודמות שלי לשבת עם הנשיא עבאס לשיחות שלום לא נענו. לכן ההזמנה שלי אליו להגיע לכנסת לא נענתה. לכן הממשלה הפלסטינית ממשיכה לשלם שכר חודשי לרוצחי יהודים. ההתעקשות הפלסטינית להכיר במדינה היהודית נשארה ליבת הסכסוך. אני יכול להביע צער ולהגיד שזו בושה שמזכיר המדינה קרי לא ראה את האמת הפשוטה הזו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר