אאא

בישראל, כמו בשאר העולם המערבי, חלה עלייה בהשמנה בקרב מבוגרים ובעיקר אצל ילדים. אין צורך ביותר ממבט מהיר לעבר גן המשחקים או חצר בית הספר כדי לראות זאת.

ההשמנה היא מגפה, אין דרך אחרת להסביר זאת והיא הולכת ומתפשטת גם בקרב ילדינו. שיעורי ההשמנה בקרב ילדים ובני הנוער בישראל הוכפלו ואפילו שולשו במהלך השלושה עשורים האחרונים.

למרות שיעורי ההשמנה הגבוהים, רוב הילדים ובני הנוער סובלים ממחסורים תזונתיים שונים כמו סידן, ברזל, ויטמינים מקובצת B, אבץ ועוד. הסיבה לכך היא כמות הקלוריות הגדולה שהם צורכים ממזון "ריק" ולא מזין.

 תפקיד ההורים לדאוג לארוחות עשירות בחומרים תזונתיים

ארוחת הערב מהווה הזדמנות לשפר את בריאות הילדים ולהשלים רכיבים תזונתיים חיוניים שהגוף והמוח הגדלים זקוקים להם. עבור רוב המשפחות זהו הזמן היחידי שבו לכל דיירי הבית יש הזדמנות לפגישה משפחתית, על כן תפקיד ההורים לחינוך לתזונה נכונה עולה בארוחות הערב.

מה אוכלים בארוחת ערב? כדי ליצור ארוחת ערב מאוזנת ובריאה, צריך לשלב מקור חלבון: רצוי בשר בקר, עוף, דג, מוצרי חלב או דגים, פחמימה: לחם, אורז, פסטה או תפוח אדמה. בנוסף רצוי לשלב כמובן ירקות.

חשוב, במיוחד לילדים, שארוחת הערב תכיל מאזן נכון של פחמימות, חלבון ושומן. הגוף מעכל תחילה את הפחמימות והן נכנסות ראשונות לזרם הדם. ללא חלבון או שומן התהליך הוא מהיר יותר, ורמת הסוכר בדם יורדת.

בתקופת הילדות נבנות העצמות שישמשו את הגוף לאורך כל החיים, לכן התזונה חשובה לבניית עצמות חזקות ובריאות. עצם הנבנית על בסיס דל סידן היא עצם חלולה ושבירה שלא תצליח לשקם את עצמה במלואה בשנים שיבואו. הפכו את ארוחת הערב לארוחה חלבית ועיזרו לילדכם להשיג את קצובת הסידן המומלצת.


מוצרי חלב בעלי נכס תזונתי ומכילים סידן וויטמינים. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק
הגדלה

למוצרי החלב מתייחסים היום כאל נכס תזונתי המספק לגוף, בנוסף לסידן, עוד מרכיבי תזונה חיוניים לבריאות כמו חלבון איכותי, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין A, ויטמין D, אשלגן ומגנזיום.

החינוך לתזונה נכונה מתחיל מההורים

כדאי לזכור שהורים מהווים דמויות לחיקוי עבור ילדיהם. ילדים רוכשים הרגלי אכילה דומים לאלו של הוריהם ובהתאם לנהוג בבית. הרגלי האכילה מתקבעים בתקופת הילדות ומלווים את הילדים הן כמתבגרים והן כמבוגרים - קשה מאוד לשנות אותם. לכן, חשוב לתת לילדים דוגמה אישית טובה.

איך עושים את זה? שתפו את ילדיכם בתכנון הארוחה ובהכנתה- ילדים נהנים יותר לאכול מאכלים שהיה להם חלק בבחירתם או בהכנתם.

אל תוותרו על הירקות. הם טעימים, הם משביעים, הם בריאים ומכילים רכיבי תזונה נפלאים. אפשר להשיג אותם בכל צורה אפשרית: טריים, קפואים, מיובשים, מאודים וצלויים. בקיצור, אפשר להכין מהם הכול וליהנות. הכינו סלט המכיל ירקות ב-חמישה צבעים.

כל צבע מביא עימו מטמון אחר מהטבע, מצאו ירקות שילדכם אוהבים, הקפידו גם אתם לאכול בארוחה ירקות והכי חשוב להיות מודל לחיקוי.

התפתחות הילדים מתחילה מתזונה נכונה. אילוסטרציה. צילום: Mendy Hechtman/POALEI MENAHEM/Flash9
התפתחות הילדים מתחילה מתזונה נכונה. אילוסטרציה. צילום: Mendy Hechtman/POALEI MENAHEM/Flash90
הגדלה

טיפ: כמה הצעות לארוחת ערב משפחתית בריאה לילדים 

חביתיות קטנות עם גבינה ומעט סוכר שילדים תמיד אוהבים (ביצה אחת , 2 כפות גבינה לבנה, כף קמח, כפית סוכר/סוכר וניל)

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

דייסה בתוספת מעט קינמון

כריכים עם גבינות בטעמים שונים עם ירקות

טוסט עם ירק שלם לצידו

כוס חלב ליד לארוחה חלבית

סלט ירקות עם ריבועי גבינה מלוחה

חופן בייגלה לטבילה בקופסא קטנה של גבינה לבנה וירק.

פשטידות על בסיס גבינות

יוגורט עם 2-3 ביסקוויטים ופרי

פרנץ' טוסט (לחם מטוגן בביצה וחלב)

כמובן שעדיף לבחור מוצרי חלב ללא תוספת סוכר ובעלי אחוזי שומן נמוכים (5% לגבינות,3% ליוגורטים)