עלייה במספר ההרוגים

סיכום 2016: 373 בני אדם נהרגו ב-314 תאונות

מספר ההרוגים עלה בשנת 2016 ב-17 הרוגים יותר מאשר השנה שקדמה לה. 373 בני אדם נהרגו ב-314 תאונות דרכים קטלניות. כביש 431 הכביש המסוכן ביותר בארץ (בטיחות רכב)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: אגף התנועה משטרת ישראל)

מגמת ההחמרה בקטל בכבישים נמשכת גם השנה. לאחר שלוש שנים רצופות של עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות דרכים, גם 2016 למניינם תסתיים עם מספר הרוגים גבוה משמעותית מהשנה שקדמה לה. נהרגו על כבישי ישראל 373 בני אדם, 17 יותר מסך ההרוגים בשנת 2015, לרבות פטירות מאוחרות.

נתונים שהועברו בסוף השבוע על-ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מזכירים כי מגמת ההרעה החלה מיד לאחר שנת 2012 שהסתיימה עם 290 הרוגים, אותה הגדיר כבר אז יו"ר הרשות לשעבר, יעקב שיינין, כ"סטייה סטטיסטית". בשנה שקדמה לה נהרגו 382 בני אדם, ובשנים שאחריה 309, 319 ו-356 בני אדם שנהרגו אשתקד.

ברשת מציינים כי בשעה שבמרבית מדינות העולם המערבי נרשמה בשנים האחרונות ירידה רצופה במספר ההרוגים, בישראל המצב הפוך. למעשה, ערכי 2016 מחזירים את המדינה לתחילת העשור הנוכחי, עם מספרי הרוגים דומים בקטגוריות השונות.

כך למשל נהרגו ב-2011 227 בני אדם השייכים למגזר "יהודים ואחרים", בעוד שב-2016 כבר עתה יש 225 הרוגים. במספר ההרוגים בקרב ערבים נרשמת ירידה, עם 126 בני אדם לפני חמש שנים, לעומת 122 השנה. כך לגבי הרוגים במגזר העירוני והבינעירוני, רוכבי אופנועים ונהגים צעירים.

ניתוח הנתונים לעומת אשתקד מגלה ירידה זניחה במספר התאונות הקטלניות (314 לעומת 320 ב-2015), ירידה במספר ההרוגים היהודים ועליה חדה במספר ההרוגים הערבים (122 השנה לעומת 102 אשתקד). יש עם זאת לציין כי במהלך 2013-2015 נרשמה דווקא ירידה קבועה במספר ההרוגים במגזר הערבי. כך למשל, ב-2015 נרשם זינוק חד במספר הרוגים יהודים (234 לעומת 180) בעוד שמספר הערבים בקרב ההרוגים ירד מעט (102 לעומת 109).

בהשוואה לאשתקד חושפים נתוני הרשות עוד מספרים מדאיגים בקבוצות סיכון מועדות ומוכרות. כך למשל נרשמת עליה של 14% במספר הנהגים הצעירים שנהרגו, ועליה דומה של נהגים צעירים המעורבים בתאונה קטלנית (גם אם גרמו לה) – מ-98 ל-113.

מעורבות משאיות כבדות (מעל 3.5 טון) בהרוגי תאונות עלתה ב-18%. בקרב רוכבי דו-גלגלי (ממונעים, חשמליים ואופניים רגילים) נרשמה דווקא ירידה מעודדת, מסך של 73 הרוגים ב-2015 ל-62 השנה. אך מדאיג מאד הוא הזינוק במספר רוכבי האופניים החשמליים שנהרגו, מ-2 אשתקד ל-9 השנה זאת ככל הנראה בשל העלייה בתפוצה של הכלי המסוכן. בקרב רוכבי האופנוע-קטנוע ואופניים רגילים, נרשמה ירידה. בחלוקה לגילאי ההרוגים נרשמת השנה ירידה בבני 65+ (כ-15%) וצעירים (5-14), כ-25%. בשאר קבוצות הגיל נרשמת עליה לעומת אשתקד.

נתוני הרשות מגלים כי הכביש הכביש המסוכן ביותר ב-2016 בחישוב של הרוגים לכל 100 ק"מ סלולים היה כביש 431, כביש שאורכו כ-10 ק"מ ונהרגו בו 8 בני אדם ב-5 תאונות קשות. כביש מספר 1 בין תל אביב לירושלים בו התבצעו השנה עבודות תשתית מקיפות, הוא ה-2 בטבלה הלא מחמיאה, עם 14 הרוגים לאורך 57 ק"מ כביש. נתיבי איילון (כביש 20) מסוכנים כמעט כמותו, עם 5 הרוגים השנה לאורך כ-25 ק"מ.

לפי נתוני הרשות, היום הקטלני ביותר על הכביש הישראלי הוא ראשון, בדומה לימי חמישי ושישי. הימים ה"בטוחים" ביותר ב-2016 היו שלישי ושבת. מעניין יותר לגלות כי השעה בין 19:00 ל-20:00 בערב היא הקטלנית ביותר על הכביש, עם יותר מפי 3 הרוגים לעומת שעתיים מוקדם יותר (17:00-18:00).

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר