הערכה מפתיעה

קצין בכיר בצה"ל: בשנה הקרובה לא תפרוץ מלחמה

גורם בכיר בצה"ל התראיין למגזין אמריקני, ופרס את ההערכות ביחס לכל הגזרות החמות: מתכוננים למכה מקדימה על חיזבאללה; פוטין צריך לחשוש מחיזבאללה ועוד (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
טיל איראני. אילוסטרציה (צילום: סוכנות IRNA)

קצין בכיר בצה"ל התראיין בהרחבה, בעילום שם, לאתר האמריקני 'דיפנס ניוז', ובמהלך דבריו הוא הביע אופטימיות זהירה הנושבת כעת מהערכות גורמי המודיעין:

"אם לדבר באופן כללי, הסבירות של מלחמה ב-2017 היא נמוכה", הוא טוען, "אבל אני מוכרח להסביר כיצד מלחמות פורצות היום: זה יכול לקרות כששני הצדדים רוצים לצאת למלחמה, כשצד אחד מעוניין בעימות או כשאף אחד מהצדדים לא רוצה להילחם. כיום המלחמה האפשרית ביותר היא זו ששני הצדדים לא מעוניינים בה, אבל בגלל הדינמיקה של ההסלמה אתה יכול למצוא את עצמך שקוע בה".

לדבריו, המקור העיקרי לאי היציבות באזור הוא שטחי הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון, אך "האיום שיכול להסלים במהירות הגבוהה ביותר, נשקף מגדודי הטרור של חמאס בעזה". כמו כן, "האויב העוצמתי ביותר שניצב בפנינו הוא חיזבאללה, אך כל עוד ישראל לא נכנסת לדינמיקה של הסלמה מול הארגון השיעי, הסיכון של מלחמה נמוך יחסית".

"בישראל חרדים שמא איראן וחיזבאללה יישארו הגורם העוצמתי ביותר בסוריה יום אחד, כשרוסיה ומעצמות אחרות יפחיתו את היקף הנוכחות שלהן שם, ואז הישויות השיעיות ישלטו שם ברמה, יחד עם משטרו העלווי בשאר אל-אסד", טוען הקצין שעם זאת סבור ש"לישראל יש די יתרונות כדי להתמודד עם אסד. הדאגה שלנו היא שחיזבאללה ואיראן יהפכו בטוחים עוד יותר בעצמם כשהמעצמות יעזבו או יפחיתו את טביעת האצבע שלהן שם, וזה לא יהיה סוף טוב של הסיפור", כהגדרתו.

חיזבאללה מחזיק היום כ-8,000 מלוחמיו בסוריה - מתברר לפי הערכתו - ומאז פרוץ הלחימה שם לפני כחמש שנים נהרגו כ-1,700 מאנשי הארגון השיעי במדינה השכנה. 6,000 פעילים אחרים נפצעו. "למרות זאת, חיזבאללה ממשיך להתחמש ולהיערך לעימות מול ישראל, בהתאם להצהרות התוקפניות של המנהיג נסראללה", הוא טוען.

"מצב זה מעלה את הסבירות למלחמה בלבנון", לדבריו, "במיוחד בשל העובדה שישראל תרצה להקדים את הארגון השיעי ולהיות הראשונה שתתקוף במכת מנע. הם לא הפסיקו ליום אחד לבנות את עצמם נגד ישראל, ואנחנו לא רוצים לחכות ליום הראשון של המלחמה".

כמו כן, כמה שזה נשמע מפתיע, "יכול להיות שחיזבאללה יפנה בקרוב את מערכות הנשק שקיבל מאיראן ומרוסיה נגד הכוחות של הקרמלין הפועלים באזור. לו הייתי יכול לתת עצה לנשיא ולדימיר פוטין, הייתי אומר לו לפקוח עין על חיזבאללה אם הוא מעוניין במזרח תיכון יציב".

זאת ועוד, "איראן, התומכת העיקרית של חיזבאללה, כבר אינה מהווה איום גרעיני מיידי בגלל ההסכם שחתמה בשנה שעברה עם מעצמות המערב, אולם היא ממשיכה לתמוך בארגוני טרור בכל האזור, כולל סוריה, לבנון והרשות הפלסטינית, ועל כן היא עדיין מהווה על ישראל איום חמור".

לדבריו, "הקהילה הבינלאומית צריכה להתחיל להתכונן כבר כעת ליום שבו יפוג הסכם הגרעין כדי להתמודד עם התוקפנות האיראנית, בין אם בשיטה של מקלות וגזרים ובין אם באמצעים אחרים", היות ואף שבינתיים טהרן שומרת על הסכם הגרעין, "תכנית הטילים הבליסטיים שלה התרחבה מאוד מאז חתימת הסכם הגרעין, ואנו חוזים במספר הולך וגובר של שיגורים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר