הרבי דרש, השר נענה

מיוחד: הקשר ההדוק של יעקב נאמן ז"ל עם גדולי הרבנים

לצד גאונותו המשפטית, השר לשעבר יעקב נאמן ז"ל, שמר על קשר הדוק עם גדולי הרבנים • "כיכר השבת" משרטט את מפת הקשרים וחושף את ההיענות של נאמן לבקשת האדמו"ר מויז'ניץ (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

השר לשעבר, פרופ' יעקב נאמן ז"ל, שנטמן בירושלים בשעות אחר-הצהריים (שני) היה ידוע לצד גאונותו המשפטית ומקצועיותו הרבה גם כאישיות תורנית, איש ספר המקפיד על קלה כבחמורה וירא שמיים המדקדק בהלכה.

לנאמן היה קשר הדוק במשך כל השנים עם גדולי התורה והחסידות שעם חלקם היה בקשרי משפחה ואת חלקם הכיר עוד מילדותו בתל אביב של פעם.

ילדותו של השר לשעבר יעקב נאמן ז"ל עברה עליו בצל שכניו, משפחת מרן ראש הישיבה הגאון רבי דוד פוברסקי זצ"ל, שהתגורר באותם שנים בתל אביב. הילד יענקל'ה נוימן, כפי שנקרא, אז היה שוהה לעיתים רבות בבית משפחת פוברסקי, ומאז נשמר הקשר עם בנו ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי, מה שהוביל לעיתים רבות לסיוע לציבור החרדי בפרשות רגישות.

נאמן אצל מרן הגר"ח קנייבסקי

כך לדוגמא שרר קשר מיוחד בין משפחתו של כ"ק בעל ה'ישועות משה' מויז'ניץ זצ"ל לבין משפחת נאמן כאשר אם המשפחה לבית פנט היתה בת דודה שניה של הרבנית לאה אסתר הגר ע"ה רעייתו של הרבי מויז'ניץ זצ"ל.

במשפחת נאמן מספרים עד היום כי באותם זמנים בהם היה קושי כלכלי היתה משתמשת הרבנית מויז'ניץ ע"ה בעגלתו של הילד יענקל'ה נאמן לאחר שגדל בכדי להוביל את ילדיה ברחובות תל אביב.

סיפור מעניין שבעבר פורסם בחלקו, אולם עד היום פרטיו לוטים בערפל התרחש לפני מספר שנים כאשר בעקבות הסתבכותו של אברך חסידי, יצחק שוחט, מתנדב ארגון 'השומרים' משכונת קרונהייטס שבברוקלין, אשר הואשם כי היכה גבר שחור בו חשד בגניבה ונמלט לישראל (מאחר והוא גם בעל אזרחות ישראלית) וכשגילו זאת השלטונות האמריקאים ביקשו את הסגרתו על מנת להעמידו למשפט שתוצאותיו עלולים היו להיות עשרות שנות מאסר.

נאמן עם האדמו"ר מויז'ניץ זצ"ל

עסקנים חרדיים עירבו את האדמו"ר מויז'ניץ והוא אכן נחלץ למען מצוות פדיון שבויים בכל כוחו. הרבי פנה לגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, רבה של מגדל העמק, הידוע בקשריו הענפים עם גורמי ממשל וביקש ממנו לסייע ולהפעיל לחץ על שר המשפטים דאז יעקב נאמן שיסרב לבקשת ההסגרה.

הרב גרוסמן שטס באותו הזמן לחו"ל, שיגר את מקורבו העסקן ישראל ירט שנכנס מייד לעובי הקורה.

עוד לפני כן פנה הגרי"ד גרוסמן לשר נאמן וביקש ממנו להגיע אל מעונו של האדמו"ר מויז'ניץ בבני ברק לצורך עניין דחוף. נאמן הגיב מיד: "אנחנו בני דודים ומתי שהרבי יגיד אני יתייצב". הפגישה נקבעה לשעה 20:00 בערב ונשמרה תחת מעטה חשאיות.

נאמן עם הגרב"ד פוברסקי

במשך למעלה משעה וחצי הפעיל הרבי מויז'ניץ את כוח שכנועו והפציר בשר נאמן שלא להיענות לבקשת ההסגרה.

לדברי מי שנכח בפגישה, הרבי פשוט יצא מגידרו למען המצווה הגדולה וראו בחוש שחושש לחייו של היהודי באם חלילה יוסגר לארה"ב. השר נאמן הקפיד לדבר בשפת האידיש זאת כדי שיהיה נוח לרבי.

בשיחה עם "כיכר השבת" מספר העסקן ישראל ירט כי השר נאמן הבטיח לרבי כי יעשה הכל על מנת לדחות את הבקשה, זאת למרות שמדובר בתהליך שעלול לגרום לבעיה דיפלומטית שכן לישראל יש הסכם הסגרה עם ארצות הברית.

לדברי המעורבים בפרשה, בכל זמן כהונתו, עשה נאמן הכל על מנת למסמס את הבקשה ורק אחרי שמונה מישהו אחר לתפקיד, ההסגרה יצאה אל הפועל, כשגם אז בסופו של דבר בחסדי שמיים ישב שוחט בכלא רק יום אחד.

נאמן עם הרב יצחק דוד גרוסמן

"זו היתה שיחה מיוחדת לה הייתי עד של גדול בישראל עם שר בכיר בעל לב רחום כשהשניים עושים הכל על מנת לסייע ליהודי שנקלע למצוקה", מספר ירט בהתרגשות.

שיהיה הסיפור הזה למליץ יושר בשמיים למעלה על נאמן שהיה אהוב על הבריות וגומל חסדים בממונו ובגופו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר