רוחות של שינוי

הקונגרס האמריקאי: "על הממשל להטיל ווטו בעד ישראל"

דונלד טראמפ עוד לא נכנס לבית הלבן, אך כבר רוחות השינוי ביחס לישראל מנשבות בעוז רב. הלילה (ו') אושרה החלטה ברוב גדול בקונגרס נגד החלטת האו"ם בנוגע להתנחלויות (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
בניין הקונגרס האמריקאי - "הקפיטול" (צילום: שאטרסטוק)

הקונגרס האמריקאי אישר הלילה (ו') ברוב גורף החלטה המגנה את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, החלטה 2334 נגד ההתנחלויות. 342 חברי קונגרס משתי המפלגות תמכו בהצעה. לפי ספירה של הוושינגטון פוסט, 77 דמוקרטים ושלושה רפובליקנים התנגדו בלבד. ארבעה חברי קונגרס נמנעו מהצבעה.

בהחלטה נכתב כי "על הממשל האמריקני להטיל וטו על החלטות עתידיות במועצת הביטחון של האו"ם המבקשות לכפות פתרונות קבע, או החלטות חד-צדדיות ואנטי ישראליות".

בנוסף, דורשים חברי הקונגרס מהאו"ם לשנות את נוסח ההחלטה שהתקבלה לפני שבועיים. "הממשל הזה, הממשל שלנו, נטש את בעלת בריתנו ישראל בשעה שהיא הייתה זקוקה לנו יותר מכל", אמר יו"ר בית הנבחרים, פול ראיין חבר המפלגה הרפובליקנית לה יש רוב בקונגרס ובסנאט. לדבריו, "החלטות חד-צדדיות שכאלה נועדו לבודד את ישראל ולעשות לה דה-לגיטימציה. הן לא מקדמות את השלום".

הצעה ברוח דומה הוגשה גם בסנאט. לשתי ההצעות אין תוקף חוקי מחייב, אולם הן מאותתות על עמדה דו-מפלגתית נגד החלטות עתידיות במועצת הביטחון של האו"ם. בתחילת השבוע הזהיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מהאפשרות שמועצת הביטחון תתכנס שוב בעוד כשבועיים לקבל החלטה נוספת בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני וההחלטה בקונגרס בהחלט תוכל להשפיע על הלך הרוחות בנושא.

על ההצעה המקודמת במקביל בסנאט חתומה קבוצה של 22 סנאטורים משתי המפלגות. את המהלך הובילו הסנאטורים מרקו רוביו מהמפלגה הרפובליקנית ובן קרדין מהמפלגה הדמוקרטית, והצטרפו אליה שמות גדולים ומוכרים כמו מנהיג הרוב הרפובליקני, מיץ' מקונל, ומנהיג המיעוט הדמוקרטי, צ'אק שומר.

המסמך כולל תשע נקודות, שהבולטות שבהן: הבעת התנגדות תקיפה להחלטת מועצת הביטחון 2334, קריאה לבטל, או לשנות באופן יסודי את החלטה 2334, "כך שלא תהיה יותר חד צדדית ותאפשר לכל הצעדים הנדרשים לקראת פתרון שתי המדינות לבוא לפתרון באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים". בנוסף, כולל המסמך דחייה של הניסיונות של גופים חיצוניים, לרבות מועצת הביטחון, לכפות פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

חלק אחר של המסמך עוסק באפשרות שבוועידת פריז שתיערך ב-15 בינואר יאומצו עקרונות נוספים שיהפכו להחלטה במועצת הביטחון בימיו האחרונים של הנשיא ברק אובמה בתפקידו. הסנאטורים דורשים בהצהרתם כי "ארצות הברית תבטיח ששום פעולה שתינקט בוועידה זו לא תכפה פתרון על הצדדים".

ההצהרה אף קוראת לממשל הנוכחי, וגם לממשלים הבאים, לשמר את המדיניות של הטלת וטו על החלטות נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם. עוד נכתב כי כל מהלך בסוכנויות האו"ם כמו הענקת מעמד של מדינה לרשות הפלסטינית רק תרחיק את השלום, והסנאטורים כתבו כי הם מאשררים את המשך המדיניות לפיה ארצות הברית ממשיכה לשאוף לפתרון שתי המדינות.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, מסר כי "ההחלטה שהתקבלה בבית הנבחרים היא ההוכחה לתמיכה האמריקנית חוצת המפלגות בישראל ולברית החזקה בין ישראל לארצות הברית. הברית הזו עמדה במבחן הזמן ואין ספק כי היא תמשיך להתחזק בעתיד". דנון הוסיף כי "אנחנו מצפים לעבוד בשיתוף פעולה עם הממשל החדש בארצות הברית, להוביל עידן חדש באו"ם ולשים סוף לאפליה נגד ישראל בארגון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר