סקירה

המתיישבים של קטאן: להתנחל וגם ליהנות

משחקי הקופסא הם ממש לא המנופול המחריד שהכרתם, אלא עולם משחקים מרתקים ומתקדמים שיכולים להעניק לכם ולמשפחתכם הנאה מרובה. סקירת משחקים (בבית, משפחה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
קטאן (צילום: באדיבות המצלם)

רוב אלו שישמעו את צמד המילים "משחק קופסא" יחשבו ישר על משחק המונופול המשמים עד מוות, זה שאינו מסתיים אלא במוות של אחד השחקנים או בעיטה הגונה שאחד מהם מעניק ללוח המשחק והניצחון הגדול ביותר בו הוא כאשר מחליטים להפסיק לשחק בו.

מתברר כי בשנים האחרונות חל שינוי של ממש בעולם משחקי הקופסא, שהפכו למודרניים, מעניינים יותר ויותר ומשלבים אסטרטגיה, חשיבה והנאה מרובה באמצעים מרהיבים שמזכירים את עולם משחקי המחשב, אך כאלו שאפשר לשחק גם ללא מחשב ואפילו בשבת כשכל בני המשפחה רגועים ושלווים סביב השולחן.

מדובר בתחום מתפתח שמגלגל מיליוני דולרים רבים ברחבי העולם, עם אלפי משחקים איכותיים ומרהיבים ולאחרונה הוא החל להגיע גם לישראל שכרגיל בה הכל מגיע מאוחר, מאוחר מאד. עדיין לא ניתן למצוא משחקים רבים מהדור החדש מתורגמים לעברית מלאה ורבים מזמינים משחקים מחו"ל באמצעות האינטרנט, אך סנוניות ראשונות כבר נמצאות בחנויות הצעצועים ובהחלט לא מדובר במשחקים לילדים בלבד.

אחד מהמשחקים הבולטים בתחום שמכרו בעולם יותר מ-20 מיליון עותקים הוא משחק האסטרטגיה והמסחר "המתיישבים של קטאן". במשחק כמו בדברים רבים אחרים זה עניין של טעם אך מיליונים סבורים שמדובר במשחק נוח ומתאים מאד עבור אלו שאינם מכירים את התחום (משחק "גייטוואי") ומעוניינים להתנסות בו מבלי להסתבך עם ספר חוקים בעל 35 עמודים וכאמור הוא מתורגם במלואו לעברית נגישה וקלה.

מדובר במשחק שירתק, פשוטו כמשמעו, 3-4 שחקנים למשך כשעה וחצי ובו תתנחלו באי המשושה 'קטאן' באמצעות יישובים, ערים וכבישים כשאתם צריכים ראשונים להשיג את המשאבים הנדרשים לבנייה.

המטרה: להשיג 10 נקודות ראשון על ידי בניית ערים ודרכים ומסחר מוצלח אותו תבצעו בין השחקנים. במשחק יש אמנם קובייה שמעניקה לו את אלמנט המזל, אך מזל לבד ממש לא יספיק לכם ותצטרכו לחדד את כישורי המסחר והאסטרטגיה שלכם. השחקנים הטובים יותר ינצחו בסופו של דבר ברוב המשחקים והקובייה לא באמת מכריעה את המשחק.

בשל צורת המשחק ובניית הלוח באמצעות משושי קרטון בכל משחק שתשחקו יהיה לוח אחר מה שיהפוך כל משחק לחוויה מחודשת ומותחת שתגרום לכם לשבת על קצה הכיסא וליהנות מכל שניה.

הגיל המומלץ על פי היצרן הוא החל מגיל 10 אם כי ילדים חדים יוכלו לשחק בו גם בגיל צעיר יותר. באופן אישי שיחקתי בקטאן עם אשתי וילדיי בני ה-9-13 וכולם נהנו ממנו מאד פעמים רבות.

משחקים בהם ניתן לשחק מבוגרים וילדים יחד, הם מעולים לקשר ההורי שלכם עם הילדים וגם מעניקים לילדים שיעור חשוב באיך משחקים, איך מנצחים וגם איך מפסידים מבלי ליילל בקול בוכים. המשחק בשל אופיו המותח והבריתות והיריבויות שנוצרות סביב השולחן מעניק חוויה משפחתית מרתקת שמשאירה (רוב הפעמים) טעם של עוד.

אמנם לא מדובר במשחק שעולה 50 ש"ח, גרסת הבסיס של המשחק עולה כ-170 ש"ח אך בהשוואה למשחקים אחרים ולשעות ההנאה הרבות שאתם צפויים לשאוב ממנו הוא השקעה ששווה כל שקל.

בשונה מהמשחקים הישנים שהכרתם, בקטאן כמו בחלק גדול מהמשחקים המתקדמים תוכלו לרכוש לאחר שתמצו את המשחק גם הרחבות שמשנות את המשחק מעמיקות אותו ונותנות לו מימד נוסף. על ההרחבות השונות שיש לקטאן אכתוב בכתבה הבאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר