מבצע "ציידים ברשת"

הותר לפרסום: חמאס השתלט על סמארטפונים של חיילים

האויב מתוחכם משחשבתם: עשרות דמויות בזהות בדויה ניהלו לאחרונה שיחות ממושכות עם חיילים ודלו מהם מידע ביטחוני. החמאס העומד מאחורי זה, אף שתל ווירוסים מזיקים בסמארטפונים (צבא)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
תמונת הפרופיל של אחת הדמויות הפיקטיביות (צילום: דובר צה"ל)

דיווחים של חיילים רבים אודות פעילות חשודה של דמויות ברשת, הובילו למבצע שנמשך מספר חודשים בהובלת מחלקת ביטחון המידע בצה"ל (אגף המודיעין ואגף התקשוב) בשיתוף השב"כ, שבמהלכו בוצעה פעילות ברשתות החברתיות לאיתור, זיהוי וסיכול דמויות אויב.

ואלו הן תוצאות ותובנות המבצע: אותרו עשרות דמויות אויב הפועלות במסווה, על מנת לדלות מידע מסווג מחיילי צה"ל בסדיר ובמילואים. הדמויות הצליחו לשטות בחיילים והובילו אותם לשיח על נושאים מסווגים. הדמויות הצליחו להדביק עשרות מכשירי טלפון ניידים בווירוסים.

לדברי דובר צה"ל, תובנות אלו הובילו למסקנה שעלינו לפעול על מנת לסכל את מהלכיו של האויב, בעיקר באמצעות הגברת המודעות לאיום, בקרב המשרתים בצה"ל בסדיר ובמילואים והמשתמשים ברשת.

במהלך המבצע בוצעה חשיפה של דמויות מזויפות של חמאס, על מנת לייצר מודעות ולסכל נגישות אויב. כמו כן הוחמרו כעת ההנחיות על שימוש זהיר ברשתות החברתיות למשרתים בצה"ל, תוך איזון בין שמירת הסוד לחופש הפרט. גם המפקדים יירתמו לשם כך והמשרתים בסדיר ובמילואים יודרכו בענין.

זאת ועוד, יופעל מוקד שיקבל דיווחים אודות דמויות חשודות נוספות, ותבוצע בדיקה לכל דיווח שיתקבל. גם משרתים שהטלפונים הניידים שלהם הותקפו ומנהלי קבוצות בנושאים צבאיים ברשתות החברתיות יודרכו בנושא.

ההנחיות הרשמיות המופצות כעת הן כדלהלן:

  • מאשרים הצעת חברות רק מאנשים שמכירים;
  • לא מפרסמים מידע מסווג ברשת החברתית;
  • מקליקים על לינקים ממקורות מוכרים בלבד;
  • מורידים אפליקציות רק דרך חנות האפליקציות;
  • מפרמטים את הנייד (למי שלא נקט בהנחיות לעיל, מומלץ לגבות לפני הפירמוט), וכמובן -
  • מדווחים למפקד ולגורמי ביטחון מידע על כל אירוע חריג.

לסיכום: גורמי אויב וארגוני טרור מנצלים את הרשת החברתית ואת תמימות המשתמשים בה בכדי להפעיל דמויות במסווה, לשטות בחיילים בסדיר ובמילואים, להדביק מכשירי טלפון ניידים בווירוסים ולאסוף מידע מסווג אודות פעילות צה"ל ויכולותיו. לצד האיום על ביטחון המידע המסווג של צה"ל, הדבר מהווה איום גם על ביטחונם האישי ועל פרטיותם של המשתמשים ברשתות החברתיות.

"מודעות אישית לאיום והתנהגות זהירה ברשתות החברתיות, הן המפתח לסיכול נגישות ותשתית האויב" - חותם דו"צ את השורה התחתונה המשמעותית העולה ממבצע זה.

חלק מהפרופילים המזוייפים של פעילי החמאס שהתכתבו עם חיילי צה"ל
חלק מהפרופילים המזוייפים של פעילי החמאס שהתכתבו עם חיילי צה"ל

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר