"שמע קולי"

מאיר בנאי ז"ל - הצעקה הגדולה של השקט

הזמר והיוצר מאיר בנאי הלך אמש לעולמו לאחר מחלה קשה. מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' מספר על יצירתו היהודית ועל דמותו הייחודית של מאיר שמעולם לא חיפש את הזרקורים (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
מאיר בנאי ז"ל (צילום: יח"צ)

אתמול הלך לעולמו מאיר בנאי, אחד היוצרים הגדולים במוזיקה היהודית, שלמרבה הצער הלך מעמנו בטרם עת בגיל 55 בלבד ממחלה קשה.

מאיר מותיר אחריו אמנם רק אלבום אחד של מוזיקה יהודית אותנטית, אך כזה שהיווה ומהווה השפעה גדולה על היוצרים המובילים במוזיקה היהודית הן ברמת ההפקה שלו והן בלחנים והביצוע המרגש.

מאיר בנאי היה הזמר הטוב ביותר בין הבנאים וגם השקט ביותר. הוא יצר הלחין וכתב אבל יחסית דיבר הכי מעט. בהופעותיו היה נוהג לנגן ולשיר, כשבין שיר לשיר כמעט ונמנע ממילות קישור כשהשירים עצמם משמשים עבורו כפה וכדרך להעביר את תחושותיו.

השיר הראשון שהכרתי של מאיר בנאי היה בכלל עוד מתקופתו כזמר ישראלי "רגיל". "שירו של שפשף" כבר אז גרם לי להרגיש כי משהו בפנימיותו של מאיר, כשמו הוא מאיר ומלא באמונה וברוך מיוחד כך שהעובדה שכמעט עשרים שנה לאחר מכן הוא החל לחבוש כיפה ולקיים מצוות לא הייתה הפתעה גדולה בעבורי.

האלבום 'שמע קולי' שיצא לפני כמעט עשור כולל ביצועים מחודשים ולחנים מקוריים לפיוטים מוכרים ברובם ממסורת ישראל כשבנאי מבצע אותם ברוך אקוסטי מרגש שגורם למאזין להרגיש גם בלחנים המוכרים שהוא שומע משהו חדש ומרענן כאילו בפעם הראשונה. את האור הזה הרגישו גם בתקשורת הכללית שבניגוד למקובל באותם ימים השמיעה את "לך אלי" מתוך האלבום פעמים רבות מאד.

כשהאזנתי לראשונה לאלבומו של מאיר בנאי נפעמתי מהרגישות בה הוא מטפל בפיוטים העתיקים כשההפקה המוזיקלית של גיל סמטנה המצוין גרמה לאלבום להפוך לבלתי נשכח כשהוא נמכר בעשרות אלפי עותקים.

האלבום שיצא יחסית בתחילת גל אלבומי הפיוטים בקרב אמני ישראל גם אלו שאינם נחשבים כדתיים, הקדים מעט את זמנו אבל מאיר בנאי מעולם לא יצר על פי שיקולים פופוליסטיים אלא רק את האמת הפנימית שלו כשהוא גם נחשף באותה תקופה בחזרתו בתשובה.

"אני משתדל מאוד לקיים מצוות כי אני מרגיש מאוד נוח לקיים מצוות. אני מאוד מחובר לזה. זה ממלא לי את החיים ונותן לי הרבה תוכן, והרבה משמעות והרבה שמחה. אז.. כן, אני חושב שאני דתי, כן. למה לא. למה לא בעצם? זה טוב להתפלל, צריכים להתפלל כמה שיותר בעיני, כולם מתפללים, כל אדם מתפלל וזה פותח את הנשמה". אמר מאיר בנאי, בראיון לסיוון רהב-מאיר, תשס"ח 2008 מה שבעצם היה ההצהרה הרשמית שלו על חזרתו בתשובה בדומה לאחיו אביתר.

לפני כשנה נודע לי בצער רב שהוא חולה אנוש, קיוויתי והתפללתי שנזכה ממנו לעוד אור יהודי אותנטי בלי פוזות ונצנצים, אך לא זכינו לכך ואני בטוח ששיריו המצוינים ימשיכו להישמע עוד שנים רבות ולרגש לבבות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר