בית המשפט החליט

גרמניה סוערת: המפלגה הניאו נאצית לא תיפסל

16 מדינות ברחבי גרמניה ביקשו לפסול את ה-NPD - וסורבו. במקביל, עיריית וייטפיש במונטנה שבארה"ב ביטלה נכון לעכשיו את הצעדה החמושה של הניאו נאצים (חדשות, בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
פעילי המפלגה הנציונל דמוקרטית בגרמניה. ארכיון (צילום: Shanti Hesse / Shutterstock)

סערה בגרמניה, בעקבות החלטת בית המשפט הפדרלי לענייני חוקה לא לאשר את רצונן של 16 המדינות להוציא אל מחוץ לחוק את מפלגת הימין הקיצונית במדינה, NPD, המוגדרת כאנטישמית וגזענית.

"המפלגה חלשה בכדי להוות איום על המשטר הדמוקרטי", כתבו השופטים. לפי כלי התקשורת בגרמניה, נשיא בית המשפט החוקתי הגרמני אישר כי המפלגה אינה חוקתית מטבעה, אך לא פסל את פעילותה, כי "כרגע אין די ראיות כדי לגרום לנו להאמין שהם בדרך להצלחה".

יוזמת פסילת פעילות המפלגה הגיעה בעקבות האשמתה של מחתרת ניאו נאצית הקשורה למפלגה ברצח תשעה מהגרים ושוטרת, לפני כחמש שנים. כבר יותר מחמשים שנה שמפלגת NPD מגדירה את עצמה כמפלגה "פטריוטית", ומחזיקה בקשר רציף עם מפלגות פאשיסטיות ברחבי אירופה.

בתוך כך, המצעד הניאו נאצי שתוכנן במונטנה שבארה"ב, בוטל לפי שעה עקב סירוב הרשויות לאשר אותו. מתכנני המצעד הודיעו בכלי התקשורת המזוהים עם התנועה הגזענית: "החלטנו לדחות את המצעד לאור הסירוב למתן אישור מצד העיירה".

בשבוע האחרון הודיעה המשטרה המקומית בעיירה ווייטפיש שבמונטנה, כי היא מודעת לכוונתם של פעילים ניאו נאצים לקיים צעדה חמושה ברחובות העיר ונערכת בהתאם. הצעדה תוכננה כ"נקמה" על קיראות להחרמת בית עסק בעיירה בשייך לאמו של מנהיג גזעני צעיר.

היהודים בעיירה תיארו את התחושות שלהם בהקשר לגזענות הגואה: "היתה קריאה ברשת לפגוע בעסקים שלנו, הפרטים של הילדים פורסמו, אבל הרשויות המקומיות התערבו, וזה גרם לנו לחוש בטוחים יותר. יש בנו פחד עמוק לבטחוננו האישי, אך גם תחושה שיחד אנחנו חזקים יותר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר