המנהיגות של יולי

מהומה בכנסת בגלל הצעת החוק להרחקת מחבלים ומשפחותיהם. צפו

יו"ר הכנסת החליט לדחות את ההצבעה על הצעת חוק ביטול אשרה ורישיון לישיבת קבע למחבלים ולמשפחותיהם עקב השתתפות בפעילות טרור, לאחר מהומה במליאה. צפו (פוליטי)

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת)

מהומה התחוללה היום (רביעי) במליאת הכנסת סביב הצעת חוק ביטול אשרה ורישיון לישיבת קבע למחבלים ולמשפחותיהם עקב השתתפות בפעילות טרור.

המהומה התחוללה בעקבות המצב התקדימי בו שני חברי כנסת הגישו את ההצעה - חברי הכנסת דוד ביטן ויאיר לפיד, כאשר לפיד דרש הצבעה במקום בעוד ביטן דרש תשובה והצבעה במועד אחר, כמו גם על הזכות להציג את ההצעה בפני המליאה.

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין הסביר: "אנחנו כרגע מתמודדים עם מצב תקדימי בכנסת. הונחה הצעת חוק בנושא הנידון, על ההצעה חתומים מספר חברי כנסת ומבחינת מזכירות הכנסת כולם יוזמי החוק. ח"כ ביטן שחתום ראשון על ההצעה הגיש את ההצעה בחודש מאי, מאז ההצעה לא הגיעה לכנסת. יוזם אחר ח"כ לפיד הגיש את ההצעה לדיון במליאה, כמו גם ח"כ ביטן. שני היוזמים השתמשו במכסות הסיעות שלהם.

"לפי בדיקת מזכירות הכנסת המצב הזה לא היה אף פעם. לאחר שיחות רבות ולאחר שנכשלתי לשכנע את היוזמים בכך שאחד יציג את ההצעה, בטוח מישהו יתנגד וכך גם השני יוכל לעלות. נכשלתי בזה. לכן הוחלט עם הייעוץ המשפטי באופן תקדימי לאפשר לשניהם להציג את ההצעה. אני מבהיר שהמצב הזה לא יהווה תקדים לעתיד. שלא יהיה ספק, האישור שלי לדובר הנוסף ניתן לח"כ לפיד כי מי שקדם להגשה היה ח"כ דוד ביטן".

לאחר שח"כ לפיד הציג את ההצעה, ח"כ ביטן ויתר על זכות הדיבור על מנת לא ליצור את התקדים, ולאחר מכן הוחלט על תשובה והצבעה במועד אחר.

לגופו של עניין, ההצעה מבקשת לקבוע בחוק כי שר הפנים יהיה רשאי לבטל אשרה או רישיון לישיבת קבע של אדם שביצע מעשה טרור כהגדרתו בחוק המוצע, ובלבד שניתנה לאדם כאמור הזדמנות להשמיע את טענותיו. מוצע גם לקבוע כי שר הפנים יהיה רשאי לבטל אשרה או רישיון לישיבת קבע של בן משפחה של אותו אדם, שהיה שותף למעשה הטרור במעשה או בידיעה, לפני ביצוע המעשה, במהלכו או לאחריו, ובלבד שניתנה לקרוב המשפחה הזדמנות להשמיע את טיעוניו.

בדברי ההסבר נכתב: "מטרת הצעת חוק זו הינה לתת בידי הממשלה כלים להתמודד עם גלי טרור ואלימות ולהגביר את הרתעתם של בעלי אשרת שהייה או מעמד תושב קבע במדינת ישראל מלהשתתף או לסייע לפעילות חבלנית נגד מדינת ישראל או תושביה.

"נכון להיום, קיימת לשר הפנים סמכות כללית לשלול אשרת שהייה או רישיון לתושבות קבע. עם זאת, מטרת חוק זה הינה להבהיר כי ביצוע מעשה טרור הינו שיקול רלוונטי ששר הפנים רשאי לשקול במסגרת שיקול הדעת שמוענק לו לפי סעיף 11 לחוק האמור. יתרה מכך, מוצע לקבוע כי השר רשאי להפעיל את שיקול דעתו כאמור גם כלפי בן משפחתו של אדם שביצע מעשה טרור, אשר היה שותף בביצוע המעשה באמצעות ידיעה, סיוע, עידוד או תמיכה לפני ביצוע המעשה, במהלכו או לאחריו.

"מוצע לקבוע כי לפני נקיטת אמצעי שלילת האשרה או הרישיון, יאפשר שר הפנים לבעל האשרה או הרישיון להשמיע את טענותיו. יובהר, כי עם שלילת האשרה או הרישיון, יהפוך האדם שזכאותו נשללה לשוהה שלא כדין ויחול סעיף 13 לחוק המחייב את הרחקתו מישראל בהקדם האפשרי".

ח"כ לפיד אמר כי "יש לי שאלה אחת לממשלה הזו ולקואליציה הזו, למה צריך לכפות עליכם לעבוד? לעצור את הטרור זו עבודה שלכם, לא רק להצטלם, לתת ג'ובים לפעילים שלכם ולסכסך את עם ישראל. מחבלים רוצחים ילדים ישראלים ואפילו בזה אתם כבר לא מסוגלים לעבוד. אם מישהו לא מסוגל להעביר עיפרון מצד אחד של השולחן לצד השני בשום נושא, אז למה שהוא יוכל לעבוד במלחמה בטרור? הליכודניק האחרון שידע לעבוד הוא אריאל שרון, מאז אתם לא עושים כלום.

"כבר לפני שלוש שנים קיימנו דיונים בקבינט על זה שצריך להרחיק משפחות מחבלים. ראש הממשלה שלח מכתב על זה ליועץ המשפטי לממשלה. חיכינו עשרה חודשים בנשיכת שפתיים, אנשים מתו ואתם לא עשיתם כלום. גם אני סבור כמו ראש הממשלה שהרחקת משפחות מחבלים תעזור להילחם בטרור אבל להבדיל ממנו אני עושה משהו בעניין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר