קמפיין השיימינג לחיילים החרדים

צוות מיוחד יסייע לחיילים לתבוע מיליונים ממפיצי הקמפיין

יו"ר ועדת המשנה לכח אדם בצה"ל ח"כ אמיר אוחנה קיים דיון על ההתנכלות לחיילים חרדים. בסיום הדיון הוחלט על הקמת צוות מיוחד שיסייע לחיילים להגיש תביעות אזרחיות נגד המתנכלים (בארץ)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"א בטבת תשע"ז | 19.01.17
הדיון בוועדה, הבוקר (צילום: באדיבות המצלם)

עקב הפרסומים ב'כיכר השבת' על הייסורים שעוברים צעירים חרדים בעקבות החלטתם להתגייס לצה"ל, הפגיעה בהם בעת שירותם וההסתה כלפיהם, קיים הבוקר (חמישי) יו"ר ועדת המשנה לכח אדם בצה"ל, בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), דיון דחוף שעסק בתופעת ההתנכלות והפגיעה בחיילים חרדים: "על הפרקליטות להתעורר כאן ועכשיו; מפחיד לחשוב מה עלול להתרחש ברחוב החרדי".

הדיון התקיים ביוזמת המטה החרדי בליכוד והשתתפו בו יו"ר הוועדה, ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), ח"כ והאלוף במילואים אייל בן ראובן (המחנה הציוני), ח"כ וסגן שר הביטחון אלי בן-דהן (הבית היהודי), נציגי צה"ל, משרד הביטחון, משטרת ישראל ופרקליטות המדינה.

בדיון השתתפו גם עשרות חרדים, ביניהם חיילים וקצינים חרדים בהווה ובמילואים, ונציגי עמותת "נצח יהודה" וארגון "שח"ר".

יוזם הדיון, יו"ר ועדת המשנה לכח אדם בצה"ל, ח"כ אמיר אוחנה ציין בדיון כי "תלונות רבות מוגשות ע"י מתגייסים חרדים בגין הסתה ואף פגיעה המגיעות מהחברה החרדית. גורמי אכיפת החוק ובראשם הפרקליטות, מחליטים לעצום עיניים ולסגור תיקים אלו בתואנה של 'חוסר עניין לציבור'. זה שקר. לציבור יש עניין רב בכל חיילי צה"ל ובכך שלא יאונה להם רע. אני דורש מהפרקליטות להתעורר על החיים של חיילינו החרדים לפני שכולנו נצטער על כך".

עוד הוסיף ח"כ אוחנה בפתח הדיון: "אם החיילים החרדים לא מקבלים גיבוי מסביבתם ומנבחרי הציבור שלהם, אנחנו נהיה הגב שלהם ונשמור עליהם כפי שהם שומרים עלינו. מדובר בנורת אזהרה ועל כלל הגורמים המעורבים לפעול - כאן ועכשיו, לפני שיהיה אסון, לפני שזה יעלה לנו בדם".

"הם לא רק שומרים עלינו אלא גם משמשים כגשר", אמר אוחנה וציטט את הכתבה ב'כיכר השבת' על חיילים חרדים שמסירים את כיפתם מחשש שיותקפו, "ראינו מקרים שבהם הם נאלצים להוריד מדים כשהם מגיעים הביתה וראינו מקרים שכשהם מגיעים לשכונות חרדיות הם נאלצים להוריד את הכיפה וזה מזכיר לנו זמנים אפלים במקומות אפלים. אוי ואבוי שדבר כזה יקרה במדינת ישראל", אמר אוחנה והוסיף כי הוא מודה ל'כיכר השבת' על העלאת הנושא לסדר היום הציבורי.

הדיון בוועדה, הבוקר (באדיבות המצלם)

יעקב וידר, יו"ר המטה החרדי בליכוד וחבר נשיאות המפלגה, אמר בדיון: "רשויות האכיפה עדיין לא הפנימו שעליהן לעצור את מסע התעמולה וההסתה נגד חיילי צה"ל החרדים. הקמפיין הזה, שמאחוריו עומדים קומץ חרדים קיצוניים, הביא כבר למקרי אלימות קשים נגד החיילים ומשפחותיהם ואפילו נגד רבנים, ולרשויות האכיפה יש את היכולות לייבש את מקורות המימון שלו וכלים נרחבים נוספים. אני מודה ליו"ר הועדה, ידידי ח"כ אמיר אוחנה, שפועל ללא לאות למען חיילי צה"ל בכלל והחיילים החרדים בפרט, ומקווה שההחלטות שהתקבלו בדיון יבוצעו במלואן על ידי רשויות האכיפה".

ח"כ איל בן ראובן אמר בדיון כי מדובר בתופעה חברתית חמורה ביותר בחברה הישראלית שמחייבת מענה אסטרטגי חברתי שלם עם תוכנית פעולה. "התוודעתי לתופעה הזו בתור מפקד אוגדה 162 בשנים 95-97, אז היו תחתיי שתי פלוגות של הנח"ל החרדי. חיילים היו נשארים בשבת בבסיסים כי הם פחדו לנסוע הביתה", סיפר בן ראובן.

"שם זה התחיל. למול זאת התופעה של חיילים חרדים בצהל הלכה והתרחבה והיום מדובר באלפי חיילים חרדים.
ואני סבור שהגיוס של חרדים אינו צריך להיות בכוח אלא בדיבור והבנה של הציבור החרדי", הוסיף.

"מה שקורה היום זו תופעה בלתי נסבלת של הפעלת אלימות נגד חיילים בשם אידיאולוגיה ודת היא מזכירה לי כל מיני משפטים שאנחנו אומרים מול גורמים אחרים ואני לא רוצה להעלות על דל שפתיי את הדמיון הזה. אם לא נעצור את זה זה יגיע בסוף לטרור ואז ההשוואה תהיה בצדק. לא יכול להיות דבר כזה בחברה הישראלית שחייל צה"ל צריך להגן על עצמו לא כנגד אויב אלא כנגד אזרח אחר", תקף ח"כ בן ראובן כשהוא קורא לבכירי הציבור החרדי לגלות אחריות ולעצור את התופעה למען אחדות החברה הישראלית.

סא"ל רביבו, סגן מפקד מיטב, חשף בדיון גידול דרמטי במספר החיילים החרדים: כ-6600 חיילים, מתוכם כ-400 אנשי קבע, שנשארו בצה"ל גם אחרי שירות החובה.

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן הופיע אף הוא בוועדה וגינה את התנהלות ראשי הציבור החרדי בנושא: "אני אומר לכם כרב בישראל-אין שום היתר בעולם למעשים האלה שנעשים, מי שאומר שהוא פועל בשם התורה, הוא פועל נגדה. זה לא קידוש ה', זה חילול ה'. כל האמירות של הרבנים שיהיו הגדולים ביותר שיעטפו את זה בעטיפות של קידוש ה', זה חילול ה'. אין שום סעיף בשולחן ערוך ולא תת-סעיף ושום פוסק שיתיר לפגוע ברכוש של אדם אחר, לבזות אנשים ולהלבין פני חברו ברבים. "נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים". כמי שנושאי התורה בישראל יקרים לו מאוד, אני מופתע ומאוכזב בדרך שבה מנהיגים חרדים, רבנים ומנהיגי ציבור נוהגים ובעידוד השקט שלהם לתופעות הללו".

עם תום הדיון הוחלט בוועדה על להקמת פרויקט שיממן עורך דין לכל חייל או גורם אחר הקשור לגיוס חרדים כדי שיוכל לתבוע אזרחית פיצויים מכל מי שמתנכל אליהם.

משרד הביטחון הודיע מיידית כי קיבל את ההצעה והוא יקים את הצוות המדובר שיאפשר לחיילים החרדים לתבוע מיליוני שקלים ממפיצי הקמפיינים והמתנכלים להם.

הדיון בוועדה, הבוקר (באדיבות המצלם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר