טור אורח

שמונה אנשים מחזיקים בעושר כמו חצי מהעולם? אז בואו ניקח מהם / מתי הורוביץ

אם באמת רוצים לפתור את בעיית העוני - העשירים הם לא הכתובת לקחת מהם כסף, אלא להפך, לתת להם! כן, בכל מקום שיש יותר עשירים - יש פחות עניים. שכונת עוני תישאר שכונת עוני, אבל אם פתאום יגיע לשם אדם עשיר, כל האזור יתחיל לצאת ממעגל העוני. טורו של מתי הורוביץ (דעות)

מתי הורוביץ | כיכר השבת |
ביל גייטס. האיש העשיר בעולם (צילום: שאטרסטוק)

"שמונה אנשים בלבד מחזיקים בהון כמו מחצית מאוכלוסיית העולם" - זו כותרת שהתפרסמה בעיתונות הפופולארית בעקבות דוח של ארגון אוקספם - ארגון המבקש למצוא פתרונות לעוני. "זה מגונה שעושר גדול כל כך מתקיים בידי מעטים כל כך, כאשר אחד מכל 10 אנשים חיים על פחות מ -2 דולר ליום. אי שוויון זה משאיר מאות מיליונים בעוני ומערער את ערכי החברה והדמוקרטיה שלנו" מצוטט מנכ"ל הארגון. על פניו, אכן לא נשמע טוב.

הארגון לא מסתפק בדו"ח בלבד, אלא גם משרטט את התהליך לפתרון הרצוי לתפיסתו -"ממשלות צריכות לעצור את ריכוז העושר הקיצוני, ולהגדיל את שיעורי המס לעשירים" (מתוך אתר הארגון). כלומר על פי תפיסת הארגון, העשירים אשמים בעוני. מתוך סך העושר העולמי, העשירים עושים את הונם על חשבון העניים, הם לוקחים את חלקם, ולכן צריך לקחת מהם את העושר.

בשם השוויון ניקח מהם את ההון, ונחלק את הכסף לכל באי העולם. מה יקרה? לא יהיו עשירים, אבל גם העוני יישאר (צילום: שאטרסטוק)

כתרגיל מחשבתי, הבה נמשיך בהלך חשיבה זה. במקום רק לקחת מסים מהעשירים, פשוט ניקח מהם את הכל ונחלק לעניים. על פי הערכות הארגון, שמונת עשירי העולם מחזיקים יחד כ-426 מיליארד דולר. וכך, בשם השוויון ניקח מהם את ההון, ונחלק את הכסף לכל באי העולם. מה יקרה? החישוב פשוט: מדובר בכ-60 דולר לנפש. לחלק מהעולם זה דמי כיס, ולחלק אחר זו משכורת לחודש, חודשיים ואולי קצת יותר. מה התוצאה לטווח יותר ארוך? זהו, אין יותר 8 עשירים מופלגים, הונם התמוסס בין כל באי עולם. ובהמשך לקו חשיבה זה, נעבור כעת לשמונת הבאים, אצלם כבר מדובר בסכום קטן יותר, נניח כ-300 מיליארד, שוב נחלק לכל באי העולם, הפעם רק 42 דולר לנפש. וכן הלאה. התוצאה הסופית? חיסלנו את העושר, העלמנו את בעלי ההון הגדולים, אבל העניות במקומה עומדת.

המציאות היא, כמו שגם מומחש בתרגיל מחשבה זה, שהעשירים לא צברו את הונם על חשבון העניים. הרי גם אם ניקח את הכסף ונחלק אותו מחדש, העניים יישארו עניים. חמור מזה, אם ניקח את כל ההון העולמי ונחלק אותו מחדש לכולם, שוויון מלא מלא - פשוט כולם יהיו עניים, כי אין מספיק כסף נזיל בעולם בשביל שכולם יקבלו "משכורת מינימום" חודש אחר חודש שנה אחר שנה. פשוט אין. אלו נתונים עובדתיים וחישובים מתמטיים שלא ניתנים לשינוי. אלא, העשירים התעשרו בכך שהם יצרו ערך חדש לאנושות, הם לא לקחו מאחרים אלא בעיקר תרמו לאחרים.

אלכסנדר בל. התעשר מהמצאת הטלפון, אבל לא לקח משהו ממישהו (שאטרסטוק)

כך לדוגמה, כאשר אלכנסדר בל המציא את הטלפון והתעשר מהמצאתו (כמו גם מהמצאות אחרות) הוא לא לקח משהו ממישהו, אלא יצר ערך חדש לאנושות. אנשים היו מוכנים לשלם לו מרצונם, כי המצאתו שיפרה את חייהם. כך גם ביל גייטס, ממציא מערכת הוינדוס המפורסמת, ומארק צוקרברג מייסד פייסבוק שהם נמנים על שמונת עשירי העולם, הם לא לקחו עושר מאחרים, אלא יצרו ערך לאנושות ולכן גם התעשרו ביושר. אילו ניקח מאנשים כאלה את הונם, פשוט נשלול מהם את המגיע להם, וגם נפגע אנושות בהתפתחות האנושית, כי לאף ממציא לא ישתלם לעבוד קשה וליצור ערך. הרי ממילא הוא לא יהנה מכך.

ולכן בפעם הבאה שארגון סוציאליסטי דורש שוויון כלכלי, או פעיל "שוויון חברתי" קורא לקחת מחזקים ולתת לחלשים, תציעו להם לרוקן את חשבון הבנק האישי שלהם לטובת העניים מהם. כמובן שהם יסרבו ורק ידברו גבוהה גבוהה על כמה בן אדם צריך בשביל לחיות בכבוד וכו', ולמה אחרים - ולא הם - צריכים לתת את חלקם עבור השוויון. במצב כזה, הדיון הוא כבר לא על שוויון, אלא על מי יקבע את הכללים ורמת החיים. ופה צריך להבהיר לו בצורה מאוד ברורה "לא אתם".

שכונת עוני תישאר שכונת עוני, אבל אם פתאום יגיע לשם אדם עשיר, האזור יתחיל לצאת מהעוני (צילום: שאטרסטוק)

ואם באמת רוצים לפתור את בעיית העוני - העשירים הם לא הכתובת לקחת מהם כסף, אלא להפך, לתת להם! לתת להם להמשיך ליצור וערך וגם לצבור עושר. כן, בכל מקום שיש יותר עשירים - יש פחות עניים. שכונת עוני תישאר שכונת עוני, אבל אם פתאום יגיע לשם אדם עשיר, הוא יתחיל לשכור אנשים לבניה / ניקיון / בישול / גינון ועוד. הוא יתחיל לקנות בחנויות בסכומים גדולים וכל האזור יתחיל לצאת ממעגל העוני.

כדי לסייע לכלל האנושות, ובמיוחד כדי לשפר את מצבם של החלשים ביותר, צריך לעודד יצירת עושר ובשום אופן לא להערים כלפיו מכשולים.

הכותב שותף ופעיל במיזמים חברתיים לקידום אחריות חברתית תורנית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר