מול תומכים ומפגינים

התרגשות בארה"ב: היום יושבע דונלד טראמפ לנשיא ה-45

לאחר הפתעת הבחירות הגדולה יושבע היום דונלד ג'יי טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב ה-45 בטקס חגיגי ורב רושם. בנוסף לתומכיו, מאות אלפים הגיעו לבירה האמריקאית כדי להפגין נגדו (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

היום (ו') סמוך לשעה 14:30 שעון ישראל יחל יומו הגדול של הנשיא ה-45 של ארה"ב, דונלד טראמפ שייכנס לבית הלבן ויושבע לתפקידו. גם בישראל המתינו רבות ליום זה לנוכח יחסו הבעייתי של ממשל אובמה.

היום יתחיל בטקס בכנסיית סנט ג'ון שליד הבית הלבן. כשעה אחר כך ישתו הנשיא הנבחר ורעייתו מלניה תה עם הנשיא היוצא ברק אובמה ורעייתו מישל. לאחר מכן ייסעו שני הזוגות יחד בשיירה לגבעת הקפיטול. טקס ההשבעה יחל רשמית ב-16:30 במופע מוזיקלי, וב-18:30 יושבע מייק פנס לסגן הנשיא.

הרגע הגדול של טראמפ, רגע שאפילו הוא התקשה לחזות לפני שנה יגיע ב-19:00 שעון ישראל. נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס, ישביע את טראמפ לנשיא, ומיד אחר כך יישא טראמפ את נאום הכניסה לתפקיד, נאום שייסמן את מדיניותו העתידית וצפוי לעורר עניין רב. בעת השבועה יניח טראמפ את ידו על התנ"ך שקיבל מאמו ב-1955 וכן על התנ"ך ששימש את הנשיא אברהם לינקולן בהשבעתו.

ב-22:00 תחל בשדרות פנסילבניה תהלוכה חגיגית שתביא את טראמפ מגבעת הקפיטול לבית הלבן, ובתהלוכה הזו ישתתפו כ-8,000 צועדים. היא תימשך כשעה וחצי ותעבור בין רבבות מפגינים - תומכיו של טראמפ ומתנגדיו הרבים שצפויים להגיע לבירה כדי למחות נגדו. גשם צפוי בשעה הזו, ולכן הרשויות חזרו בהן מההוראה למשתתפים שלא להביא מטריות. אבל צפויות בוושינגטון שמונה מעלות צלזיוס. ייתכן שבשלב כלשהו של התהלוכה ייצאו לרגע בני הזוג טראמפ מהלימוזינה כדי לברך את הקהל.

אחר כך ישתתף טראמפ בארוחת צהריים חגיגית עם 200 אורחים בקונגרס. בלילה ישתתף הנשיא החדש כמיטב המסורת בשלושה נשפים עם רעייתו מלניה. בתו איוונקה וחתנו ג'ראד קושנר יחגגו את ההשבעה בסעודת שבת חגיגית בבית הכנסת שלהם.

טראמפ אמנם לא יביא לטקס בוושינגטון 1.8 מיליון אוהדים כפי שעשה ברק אובמה ב-2008, אבל גם עם חצי מהמספר הזה צפוי לעבור על הבירה האמריקנית סוף שבוע סוער. כ-900 אלף איש - תומכי טראמפ ומתנגדיו - ימלאו בסוף השבוע את וושינגטון, וכרבע מהם יהיו כנראה מפגינים נגד טראמפ.

טראמפ התרברב במשך שבועות שוושינגטון עומדת לראות טקס שכמותו לא ראתה ושהמונים יבואו לעודד אותו בבירה, אבל לפי נתונים רשמיים שמספקים בכירים בענף התיירות והמלונאות באזור – התכונה סביב השבעתו מתונה יחסית. במלונות לא מעטים נותרו חדרים פנויים – בניגוד להתרחשויות סביב השבעת אובמה ב-2008 אז השתתפו בטקס מספר שיא של אנשים.

מי שכן ישתתפו בטקס הם הנשיאים לשעבר ג'ימי קרטר, ג'ורג' בוש הבן וביל קלינטון. ג'ורג' בוש האב, שהוא ורעייתו ברברה מאושפזים בבית החולים, ייעדר מהטקס, אבל שלח לטראמפ מכתב התנצלות ואיחל לו בו הצלחה. עם ביל קלינטון תגיע לטקס רעייתו הילרי, שהפסידה לטראמפ בנובמבר, והיא תהיה מוקד עניין משמעותי. מאז תבוסתה לטראמפ בנובמבר מיעטה קלינטון להופיע בציבור. בטקס - שלפי כל התחזיות אמור היה להיות היום הגדול בחייה - היא תשב ליד בעלה ותנסה בוודאי לשמור על פנים חתומות, אבל זה צפוי להיות קשה. עיניים רבות יופנו אליה, ואחת השאלות היא אם טראמפ ייצור עמה קשר כלשהו או יזכיר אותה בנאומו.

במסגרת ההיערכות למניעת חיכוכים בין תומכיו ומתנגדיו של הנשיא ייפרסו בוושינגטון הבירה כ-28 אלף שוטרים ומאבטחים, יוצבו גדרות ומחסומי בטון לאורך קילומטרים רבים, ויובאו גם משאיות אשפה עמוסות חול שיחסמו כבישים. כך מקווה המשטרה לבודד את אזור הטקס במרכז וושינגטון, אזור שגודלו יהיה כשמונה קמ"ר.

כאמור, בטקס ההשבעה תוקדש תשומת לב מיוחדת לנאום הפתיחה של טראמפ – הנאום שיקבע את הטון של ראשית תקופת נשיאותו. חשיבות גדולה תהיה לשאלה אם ידבק במסורת וישלח מסר של אחדות לארה"ב החצויה או ינסה להציג עצמו שוב כאיש שבא לפרק את הסדר הישן. יועציו של טראמפ אומרים כי היה לו חלק מרכזי בכתיבת הנאום וכי בימים האחרונים הוא התאמן עליו ארוכות. הנאום צפוי להיות קצר יחסית – כ-20 דקות.

מרגע שיושבע, טראמפ יהיה למעשה נשיא ארה"ב, אבל הוא הצהיר לאחרונה כי יום העבודה הראשון שלו יהיה רק ביום שני, ושעד אז לא יחתום על צווים ויבצע מהלכים נשיאותיים. עם זאת, בימים האחרונים אמרו עוזריו כי בהחלט ייתכן שכבר כמה שעות לאחר הטקס הוא ינקוט צעדים ראשונים כנשיא, ואולי אף ישביע חלק משרי הקבינט שלו.

מיד אחרי הטקס יצאו ברק ומישל אובמה מהבית הלבן. כנהוג בחילופי השלטון בארה"ב, בבוקר ישאיר אובמה לטראמפ מכתב על השולחן בחדר הסגלגל. תוכנו אינו ידוע.

טראמפ אמנם יעבור לבית הלבן, אבל הוא צפוי לחלק את זמנו בין המעון הרשמי לבין ביתו במגדל טראמפ בניו-יורק. רעייתו מלניה ובנם בארון יצטרפו אליו בבית הלבן רק בסוף שנת הלימודים הקרובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר