מתאמנים למלחמה

בצה"ל מתכוננים לפיצוץ "מנהרות חיזבאללה"

בצה"ל נערכים בימים אלו למערכה נוספת מול חיזבאללה וחמאס כשהדגש באימוני צה"ל הוא כנגד איום מנהרות שיכול לאיים על יישובי הצפון בדומה למנהרות החמאס (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פיצוץ מנהרה באימונים (צילום: דובר צה"ל)

בגבול הצפון יש אמנם שקט מאז מלחמת לבנון השנייה אך לאף אחד שעוסק בתחום אין אשליה כי מדובר בשקט ושלווה אמיתיים והחשיבה היא שמערכה נוספת היא רק עניין של זמן.

על פי הדיווח ב-ynet, שני שינויים מרכזיים מעצבים את ההכנות של צה"ל למלחמת לבנון השלישית: הכשרת כוחות המיועדים לתמרון קרקעי כדי להילחם במחלקות או בפלוגות שלמות של חיזבאללה שיחדרו לשטח ישראל, לצד החדרת התודעה ושדרוג המוכנות של החטיבות לנטרל בצורה יעילה וממוסדת, כחלק מתורת לחימה ודפוסי פעולה, את מנהרות הלחימה של חיזבאללה. שני המרכיבים האלה יהיו רלוונטיים גם למערכה הבאה מול חמאס ברצועת עזה.

התהליך הראשון משנה לחלוטין את גישת המג"דים, המח"טים ואלפי הלוחמים לקראת המלחמה הבאה: לא עוד הקפצה מהירה משטחי האימונים או מגזרות הבט"ש לשטחי הכינוס ומשם, אחרי אימון הכנה קצר, לחצות את הגבול ולהתחיל בדהירה בשטח האויב. תפיסת בן גוריון לפיה יש להעביר את הלחימה לשטח האויב כדי להכריעו, הפכה למצפן הקרב של חיזבאללה. ההערכות בצה"ל הן שפלוגות "רדואן" של הארגון השיעי יחדרו לישראל בשלביה הראשונים של המלחמה הבאה, באופן מפתיע ומשולב, וינסו לקבוע מהר את תמונת הניצחון של המערכה: כוח חיזבאללה עם עשרות לוחמים תוקע דגל צהוב אחרי שהשתלט, ולו לכמה שעות, על ישוב ישראלי או מוצב צה"לי ליד הגבול.

בשבועות האחרונים, בכמה תרגילים חטיבתיים שנערכו בצה"ל, ניתן היה להבחין היטב בשינויי התפיסה בצבא. כך למשל, בתרגיל של חטיבת הטנקים (מרכבה סימן 4) הסדירה 401: הכוח החטיבתי, המשולב בגדודי חי"ר מהנח"ל ומגבעתי, הוקפץ ל'מלחמה' שפרצה במתאר צפוני, אך לכוחות המתינה משימה מפתיעה - היערכות לקרב מגננה, בשטח ישראל, תוך עיבוי ההגנה על ישוב ישראלי שנושק לגדר הגבול. סיפור התרגיל: כוח חיזבאללה גדול עומד לפלוש תוך זמן קצר, והכוחות נדרשו להתמודד עם האיום באמצעות פריסה מתוחכמת ומסיבית של הלוחמים, ביצוע מארבים בנקודות רגישות, הפעלת הונאה טקטית והכלת הגזרה לחיסול האיום המתקרב.

כך, הלכה למעשה, כוחות גדודיים או חטיבתיים יקדישו את ימיהם הראשונים במלחמה הבאה להכפלת הכוחות שמגנים בשגרה על ישובי וכבישי קו המגע בגבול לבנון וגם בגבול עם רצועת עזה, בטרם יחלו במתקפה חוצת הגבול. התרגיל של 401, גבעתי ונח"ל נערך בשטחים הרריים ומיוערים הסמוכים לגלבוע, וכלל כיבוש "יבש" של העיר בית שאן שדימתה עיירת חיזבאללה.

ההערכה בצה"ל כיום היא שחיזבאללה לא חפר מנהרות חוצות גבול כמו חמאס, אך שדרג בהחלט את תשתית מנהרות הלחימה שלו בכפרים השיעיים ובשטחים הפתוחים מסביבם, אותם יידרשו כוחות צה"ל לכבוש. בתרגילים של חטיבות השריון 188 ו-401 שנערכו לאחרונה תורגלה רמת הזמינות והכשירות המשופרת של שני גדודי הנדסה, בסדיר ובמילואים, שייקחו חלק מרכזי ומוסדר מול איום המנהרות של חיזבאללה. החיבור בין כוחות החי"ר והשריון לחבריהם מההנדסה מושתת על תפיסת "איתור-בידוד-השמדה".

בצה"ל מודים שחומר נפץ נוזלי (ששימש את הכוחות בצוק איתן להשמדת מנהרות ונחשב ליעיל מאוד) לא יהיה ברשות כל החטיבות המתמרנות, ולכן בחלק מהמקומות תתקבל החלטה להשמיד חלק מהפיר במוקשים ובמטענים, במקום את כל התוואי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר