אפליית הסמינרים

מרגי מאשים: מדינת ישראל מעודדת את אפליית הספרדיות

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יעקב מרגי מאשים כי מדינת ישראל מעודדת את אפליית הבנות הספרדיות. כמו כן, תקף את מפקחות המחוז החרדי שלדבריו הפכו את הבנות ל"בעיה" (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
ח"כ יעקב מרגי (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), קיים הבוקר (שני) דיון בנושא אפליית הבנות הספרדיות בסמינרים. במהלך דבריו מתח מרגי ביקורת קשה על מנהל המחוז החרדי איציק זהבי, שלדבריו מפקחי המחוז הופכים את הבנות הספרדיות לבעיה וקרא להביא מפקחים חיצוניים, לא כאלו שבאם מתוך המגזר החרדי. כמו כן, האשים מרגי כי מדינת ישראל מעודדת את אפליית הבנות הספרדיות.

בפתח הדיון אמר מרגי: "במדינה מתוקנת תופעות שבה תלמידים נאלצים להמתין בביתם כבר שלושה חודשים. ויש שמהם שמפסידים שנה בכדי ללמוד במוסד בו ליבם חפץ".

מרגי התייחס לחוק רישום אזורי שביקש לקדם ללא הצלחה: "חבל שלא בוצע האידאל של אזורי רישום כפי שקורה בחינוך הממלכתי. אלא, שכאן בשל ייחודיות של החינוך החרדי הנושא מורכב ביותר וכנראה כל עוד ו'יהדות התורה' מתנגדת לחוק הוא לא ייושם ולא ישתנה המצב. במקומות עבודה שבהם מתקיימת אפליה כלפי עובדים המדינה יודעת לבחון זאת על ידי שבוחנים את מקום עבודה האם הוא פועל בשוויוניות".

לדבריו: מדינת ישראל מאפשרת למוסדות לקבוע אחוז מסיום של בנות ממוצא ספרדי מוסדות שקובעים באופן שיטתי 20%-25% בנות ספרדיות. מוסד שלא מאפשר בדיקת רמתם של תלמידות שהתקבלו לעומת תלמידות שלא התקבלו והמדינה שותקת המדינה שותפה לאותה אפליה מדינה שגוררת את רגליה בטיפול באותם תלמידות שלא משובצות.

"כמו כן מסתכלות עליהם כבעיה ולא במוסד המפלה היא מדינה מפלה. מדינה שמעודדת את האפליה מדינה שלא טרחה לקבוע סנקציות בחוק כלפי מוסדות מפלים היא מדינה שמעודדת אפליה".

במהלך הדיון אמר ח"כ מרגי: "כדי לטפל בחרדים צריך להביא מישהו מחוץ למגזר. צריך לוודא, יש ניגוד עניינים, יש תיאום עניינים. רוח המפקד לא חלחלה".

מרגי פנה לזהבי בטענה שמפקחות המחלקה הופכות את התלמידות ל"בעיה": "אני אומר לך, כשאני שומע מהורה שמפקחת מהמשרד שלך אומרת לה כך וכך, במקרים אחרים זה כאילו את אומרת כאילו שהתלמידות הן הבעיה. זה לא כך. זה מגיע פעם - מעידה, פעמיים - מעידה, אבל זה הפך להתנהלות".

זהבי הגיב למרגי: "כל האנשים האלה הם אנשי מקצוע שאמורים לעשות את עבודתם. אני אחראי על המפקחים, אם יש מפקח שמעד אני אתן את הדין ואטפל במפקח באופן אישי". לדבריו: "עובדי המחוז עושים עבודה ומנסים להתמודד עם הבעיות".

מרגי השיב לו: "עושים עבודת קודש בנושאים אחרים, בנושא הזה יש מעידות".

זהבי: "אני מקבל כל הערה ומוכן לקבל כל הערה".

במהלך הדיון תקף ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) את משרד החינוך ואמר: "אתם נותנים יד לאחת העוולות הגדולים ביותר שיש במדינת ישראל. היו אצלי הורים שפנו אליכם ואתם נהגתם בהן בהסתר פנים והרחקתם אותם מהמשרד".

סגן ראש עיריית ירושלים ומחזיק תיק חינוך חרדי צביקה כהן פנה לאיציק זהבי ואמר: "לפחות תעשה מהלך. הרי אתה לא יכול לאמר 'אני שולל ממכם את זכות הרישום', אני לא יודע אם מישהו מבין איזו רעידת אדמה תהיה בכדור הארץ.

"אבל לפחות בשלב האישור, גמר הרישום, הסוף יהיה פה, אצלך במשרד החינוך. אצלי. שאם נראה רישום מוקדם, או אחוזים גבוהים של אשכנזיות: אפשר לא לאשרר, ואם לא תהיה חתימה שלנו - הרישום לא יצא לדרך".

מרגי הודיע לנוכחים: "אני קובע לשבוע עוד ישיבה בשבוע הבא. אני מתכונן לקיים מספר תקנות בנושא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר