הזווית החרדית

שנת 2017, שנת בחירות? // ישי כהן

האם חקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו יובילו אותנו לבחירות בשנה הקרובה? וגם, מה חושבים וכיצד נערכים ראשי המפלגות החרדיות לאפשרות של הקדמת הבחירות? (פרשנות)

ישי כהן | כיכר השבת |
נתניהו, בסיור בחירות (צילום: אדי ישראל / Flash90)

"מה שאנחנו משיגים עם שבעה מנדטים - לא נשיג בממשלה אחרת גם עם עשרה מנדטים", כך אמר לי יותר מפעם אחת יו"ר ש"ס השר אריה דרעי. אמר וצדק. כעת הוא יושב בצד ועוקב בדריכות רבה אחר פרשיות נתניהו, ומבין כי המצב מסתבך ולא מן הנמנע שאנחנו לקראת שנת בחירות.

ריח בחירות

כל מי שמסתובב בימים אלו במסדרונות הכנסת מריח את ריח הבחירות. מרגישים את זה באוויר. נראה כי כדור השלג יצא לדרך, השאלה איפה הוא יעצור - אם בכלל.

אם מסכמים את הדיווחים של כתבי המשטרה והמשפט, נראה כי ככל הנראה יוגש לפחות כתב אישום אחד על הפרת אמונים בפרשת 1000. אם אכן יוגש כתב אישום, קשה לראות מצב בו נתניהו ממשיך לכהן בתפקידו כראש הממשלה ובמקביל מתיישב על ספסל הנאשמים בבית המשפט.

מה שמוביל למסקנה - נתניהו לא יעמוד בלחץ הציבורי וייאלץ להתפטר מתפקידו. מתי זה יקרה? אי אפשר לדעת. המשטרה תסיים את עבודתה בתוך שבועות ותעביר את מסקנותיה לידי היועץ המשפטי לממשלה שיכריע האם יש מקום להגשת כתב אישום.

אביחי מנדבליט יכול לדחות את ההכרעה במשך שבועות וחודשים. אבל אם אכן תתקבל החלטה להגיש כתב אישום, לא ירחק היום שנתניהו יאלץ להיפרד מהבית בבלפור. כך מעריכים כמעט כלל הגורמים במשכן הכנסת.

שידור חוזר? נתניהו מודיע על בחירות 2015 (אלי מנדלבאום-ynet)

ועדיין, צריך להדגיש, כי בעולם בו אנו חיים, הכל יכול לקרות. ייתכן כי לבסוף יכריע היועץ המשפטי לממשלה שלא להגיש כתב אישום, או לחילופין שיוגש כתב אישום, ונתניהו יהדק את החגורה לכס ראש הממשלה. אך בדרך הטבע נראה כי התהליך מוביל לבחירות.

"ריח בחירות נודף בכנסת בכל פינה. כמו נבלת חתול שנדרס בכביש ומחלקת התברואה טרם הגיעה לפנותו", אמר לי אתמול הפרשן הבכיר יעקב ריבלין, וסיכם זאת טוב מכולם.

דרעי לא רוצה בחירות

במהלך ישיבת סיעת ש"ס הסגורה, שאל אתמול סגן השר איציק כהן: "הולכים לבחירות? נערכים?". דרעי לא אהב את השאלה, בלשון המעטה, והשיב לו כי הוא מעודכן כמו כולם דרך התקשורת. היה ניתן לראות את חוסר הנוחות של דרעי לשמוע את המילה "בחירות".

לא סתם דרעי לא אוהב את המילה "בחירות". הימים האלו הם הימים הכי טובים שהיו לו מאז חזרתו למפלגה. הוא מכהן כשר הפנים, נחשב לאחד הבכירים בממשלה והקרובים לראש הממשלה, נהנה משטח אוהד, "משקם" את המפלגה - כהגדרתו. משיג ומקבל כמעט כל שמבקש - מלבד סמכויות השבת שנתניהו עדיין לא הבין שדרעי באמת רוצה אותן - אז למה לו בחירות עכשיו?

לא רוצה בחירות. אריה דרעי (יונתן זינדל, פלאש 90)

דמיינו לרגע שהולכים לבחירות: דרעי ייאלץ לזנוח את מנעמי השלטון והפעילות ולהיגרר שוב למלחמה על הציבור הספרדי. הניצחון הגדול של ש"ס בבחירות האחרונות והתבוסה הקשה שספג אלי ישי, לא ימנעו ממנו לשוב ולהתמודד, לנסות ולעבור שוב את אחוז החסימה.

'כסא רחמים' מחזקת את כוחה בליכוד

אפרופו אלי ישי. גורמים בליכוד מספרים שתלמידי ובוגרי ישיבת 'כסא רחמים' התפקדו בהמוניהם לליכוד. למעלה מאלף מתפקדים. יש גרסאות שמדברות על מספר כפול. החיבור בין הישיבה לליכוד גדול, היה ניתן לראות זאת בהילולה השנתית. בכירי הליכוד ובראשם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הגיעו להשתתף ולדבר בשבחי הישיבה והעומד בראשה.

האם מדובר בשינוי קו אסטרטגי שבו החליטו ב'כסא רחמים' לעבור מהקמת מפלגה עצמאית להשתלבות במפלגת השלטון? ימים יגידו. אגב, הגאון רבי מאיר מזוז התבטא לאחרונה כי אלי ישי הוא זה שיכריע האם להתמודד שוב וכיצד, שמצידו חוזר ומצהיר בכל במה אפשרית שיתמודד שוב.

יתמודד בליכוד? אלי ישי (צילום: פלאש 90)

בסביבתו של אלי ישי אומרים כי הוא לא מתכוון להתמודד במסגרת 'הליכוד', אלא ימשיך עם מפלגת 'יחד'. אך הישיבה בבני ברק שהתחילה עם אלי ישי, המשיכה עם הימין דרך ברוך מרזל ואיתמר בן גביר, עוצרת כעת בתחנת הליכוד.

ליצמן וגפני בטוחים שנתניהו ישרוד

'יהדות התורה' היא אולי המפלגה היחידה שלא רואה בחירות בטווח הנראה לעין. השר יעקב ליצמן - שנח בימים אלו ומחלים משפעת שתקפה אותו - ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, מזלזלים באותם שטוענים כי אנחנו הולכים לשנת בחירות.

נראה יותר שהשניים חוששים מבחירות ומדחיקים את הנושא. הם לועגים לאלו הפוגשים אותם ושואלים 'הולכים לבחירות?', אבל מקורביהם מספרים שהאמת היא אחרת. שלכאורה צריכים להיערך במהירות לבחירות.

כמו אצל דרעי, גם הם מבינים שיצטרכו נס גדול בכדי לקבל, בממשלה אחרת, את מה שהם מקבלים בממשלת נתניהו הנוכחית, ולכן מדחיקים את המחשבות - שרצות שוב ושוב - על כך שצריכים להיערך לבחירות. אגב, גם להם לא חסרות מלחמות פנימיות החל מהחלוקה הפנים מפלגתית, דרך מי הסיעה הגדולה ועד 'הפלג הירושלמי'.

טוען שלא הולכים לבחירות. יעקב ליצמן (יונתן זינדל, פלאש 90)

אגב, בניגוד לש"ס והבית היהודי שהכריזו כי אם נתניהו יאלץ לפרוש הולכים לבחירות ולא לממשלה חלופית, בסיעה האשכנזית-חרדית הקולות לא נחרצים בנושא.

לפיד יתיישב על כס ראש הממשלה?

ולשאלה הגדולה: מי יהיה ראש הממשלה אחרי עידן בנימין נתניהו?

נפתלי בנט רואה עצמו המנהיג הבא שיצעיד את הימין לשלטון. לצדו, רשימה ארוכה, מיולי אדלשטיין וגדעון סער ועד לגלעד ארדן וישראל כץ.

יתכן מאוד שקרב הירושה יזיק לימין, יחלק את הקולות בין המפלגות הקיימות ואלו שיצוצו עם הכרזת הבחירות, ומי שיהנה מהמצב החדש הוא יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד, שעל פי הסקרים עד כה יהפוך למפלגה הגדולה בישראל, ובכלל כמי שהציבור הישראלי רואה בו כאיש הראוי ביותר לכהן כראש ממשלה אחרי בנימין נתניהו.

הציבור החרדי צריך להיערך למצב בו יאיר לפיד - המעודן - יהפוך לראש הממשלה הבא. אולי כדאי שיעקב ליצמן יפסיק להצהיר שלא ישב בממשלה בראשות לפיד.

ירכיב את הממשלה? יאיר לפיד (צילום: בן קלמר, פלאש 90)

במידה ולפיד יקים ממשלה, ייתכן שתנועת ש"ס תקבל הוראה ממועצת החכמים "להשפיע מבפנים" ולהיכנס לממשלת לפיד, לעומת חבריה מ'יהדות התורה' שיישארו בחוץ ואולי אף יתקפו אותה על המהלך. אלו יהיו ימים בהם דרעי יזדקק יותר מכל לביטאון יומי, שיידע להשיב מלחמה משלו למאמרים הצפויים נגד ש"ס בשלל ביטאוני 'יהדות התורה'.

החרדים, יכולים להיתלות בתקווה אחת: שדמות ביטחונית, כגבי אשכנזי או אף משה יעלון, ייכנס לזירה הפוליטית במפלגה שבגוש המרכז-שמאל, וכך הקולות הנודדים החונים כעת ב'יש עתיד' ינטשו אותו לטובת כוכב חדש-ישן שימעיט מכוחו של יאיר לפיד. כך או כך, נראה כי אין מנוס מכך שלפיד יכהן כציר מרכזי בממשלה הבאה.

משפט סיום

אומנם החרדים בטוחים שבחירות מוקדמות זה כמעט אסון, מבחינתם. אבל לפחות מהלך אחד חיובי ונחוץ יצא מכך. רשימת ש"ס לכנסת הבאה תשתנה דרמטית. לא עוד מושב זקנים וקדנציה שנמשכת 20 שנה.

אולי הגיע הזמן לקרוא לאריאל אטיאס?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר