תמלילי הקבינט ב'צוק איתן'

תגובת ההורים השכולים: "הבן שלי נלחם ונהרג ולא תיאר לעצמו מה קורה למעלה"

זעזוע עמוק בקרב הורים שכולים שנדהמו לקרוא הבוקר את התמלילים מדיוני הקבינט בעת מבצע 'צוק איתן'. כ-50 מהם חתמו על דרישה לחשוף במלואו את דו"ח המבקר בענין (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אם שכולה, ורדה פומרנץ, בעת הלויית בנה דניאל שנפל במבצע (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

ועדת המשנה החשאית לענייני ביקורת המדינה התכנסה היום (שלישי) כדי לדון באישור פרסום ממצאי דו"ח מבקר המדינה על מבצע 'צוק איתן', אך בסופו של דבר היא החליטה לשוב ולדון בנושא בתחילת השבוע הבא. הנימוק הרשמי לכך: "סיבות ביטחוניות".

הבוקר פורסמו ב'ידיעות אחרונות' התמלולים מדיוני הקבינט במהלך המבצע, בהם נחשף עומק הדשדוש של הדרג הצבאי, שר הביטחון דאז יעלון וראש הממשלה נתניהו בכל הקשור להיערכות וההתנהלות אל מול איום המנהרות, כמו גם האיבה והטינה האישית בין השר בנט שדחף לפעולה מעשית מיידית מול איום זה לבין יעלון והרמטכ"ל גנץ.

בעקבות כך אומר אילן שגיא, אביו של סמל ארז שגיא הי"ד שנפל במבצע בעזה: "ידענו את זה עוד ביום שנודע לנו על האסון הנורא שפקד אותנו. בגלל זה מספר מאוד גדול של הורים שכולים נלחמים שדו"ח המבקר השופט יוסף שפירא יפורסם במלואו ושמתוך דו"ח זה, יופקו הלקחים, יישמו אותם ויתקנו אותם".

"זה מרגיש שזלזלו בחיי הילדים שלנו", הוא הוסיף בראיון ל-ynet, "והדבר הזה לא יכול לעבור לסדר היום בצורה שקטה. אנחנו לא באים פה להפיל או להמליך ממשלות, אנחנו רק באים לפה כדי המצב שהיה בצוק איתן יתוקן ושאותם חיילינו בעתיד ימשיכו להיות החיילים שלנו, ולא יהיו עוד שם במשפחות השכולות".

על השאלה האם העלה בדעתו שכשבנו ילחם בקרב, הפיקוד העליון יהיה כך אובד עצות, השיב אילן: "לא, לא תיארתי לעצמי ואני גם בטוח שארז. הוא מגיל 15 חי את הצבא, הוא האמין בצבא. כשאני התנגדתי שהוא ילך לפנימייה הצבאית, הוא אמר לי 'אבא, רק בפנימייה הצבאית אני אוכל לתרום הרבה יותר טוב מאשר אם אהיה בתיכון רגיל. הוא אהב את המדים ותמיד אמר 'אין כמו הצבא, אני מאמין בצבא'. אם הוא היה כאן יתנו ורואה את מה שקורה, זה באמת היה מאוד עצוב לו".

מוקדם יותר ערכו כמה הורים שכולים, שבניהם נפלו במהלך המבצע, מסיבת עיתונאים שבה דרשו לפרסם את ממצאי דו"ח המבקר. אבי יעקבי, אביו של סמ"ר גלעד יעקבי הי"ד, שמואל לביא, אביו של סרן ליעד לביא זהי"ד ואורית חי, אמו של סמ"ר עומר חי הי"ד אמרו כל אחד בתורו דברים דומים: "בחלוף שנתיים וחצי מסיום מבצע צוק איתן עומדים אנו כאן לראשונה בכדי לבקש את פרסום דו"ח צוק איתן".

"ברצוננו להבהיר שעל הבקשה חתמו מעל ל-50 הורים של חללי צוק איתן", הם הדגישו. "אין לנו ולא הייתה לנו זיקה פוליטית לסיעות השונות. בקשתנו היא פרסום הדו"ח במלואו. אנחנו בטוחים שהמבקר וצוותו עשו עבודה מקצועית שקולה ומקצועית בבדיקת ההיבטים השונים הקשורים למערכה".

לדבריהם, "כעת, משהדו"ח הועבר לחברי הכנסת אנחנו רואים לוודא שמסקנותיו יישומו במלואן כהכנה למערכות הבאות במדינת ישראל בעתיד, בתקווה שלא תהיינה. אנחנו פונים לחברי ועדת המשנה בביקורת המדינה להמליץ על פרסום הדו"ח למעט חלקים שסווגו על ידי הצנזורה כפוגעים בביטחון המדינה. אנחנו רואים זאת כחובתכם המוסרית והלאומית".

"פרסום הדו"ח זו צוואה לא כתובה של הילדים שלנו", הם אמרו בכאב. "יצאנו למלחמה צודקת. לא הייתה ברירה. מן הסתם במלחמות יש ליקויים. חשוב לנו שהם יתוקנו. כל אידיוט שיורה טיל יכול לפתוח כאן במלחמה, לכן אנחנו צריכים להגיע למלחמה הבאה אחרי שהפקנו לקחים. אנחנו נעקוב אחרי דיוני הוועדה והחלטות הוועדה. יישום הלקחים. אם הממשלה לא תיישם את ההמלצות שהוועדה תמליץ, אנחנו נמשיך במאבק עד שההמלצות ייושמו. לא באנו לחפש אף אחד. רוצים שקיפות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר